S
useless useless skrev:
Vilka personuppgifter får man fram då som inte en enkel sökning på adressen ger?
Jag är inte insatt i exakt hur identitetsstölderna utförs eftersom jag inte gör det.
Men jag vet att det under en period var en hel del prat om det i media och rekommendationen var att man inte skulle slänga räkningar och annat som innehöll personuppgifter i pappersinsamlingen utan att man skulle se till att dom hamnade i den vanliga soppåsen så att man inte med lätthet skulle kunna fiska upp dessa.
Så det är nog en fråga som du måste ställa till någon som är mer insatt i hur dom bedrägeriedna utfördes och om några av hålen dom utnyttjade är tilltäppta numera.

S slugger75 skrev:
Energideklarationen är ett skämt.

Energiexperten: ” Ja då ska vi se. Nu när jag summerar så ser vi att elförbrukningen är väldigt hög på det här gamla huset. Tyvärr blir det nog inte mer än ett E för er. Om ni skulle tilläggsisolera vinden skulle ni få ner förbrukningen, och få ett bättre värde. ”

Säljaren: ”Ok men jag glömde visst berätta att all elförbrukning under året har gått till att ladda våra sexton elbilar dygnet runt. Så nästan ingen el går till uppvärmning av själva huset egentligen. Jomenvisst. ”

Energiexperten: ”Jaha! Ja men då drar jag bort den förbrukningen från beräkningen. Då ser det väldigt bra ut. Ni förbrukar ju inget alls för att värma huset. Otroligt bra! Det blir ett B. Gud vilket energieffektivt hus ni har. ”
Jag arbetar själv med energi och liknande fördomar stöter man på hela tiden. Allt är enkelt när man inte förstår hur det verkligen går till. Energideklarationen är ett verktyg EU har bestämt att vi ska använda för att sammanställa byggnadernas energiförbrukning och lämna förslag på åtgärder där det är lönsamt, för att spara energi.

Om det är så enkelt kan jag kanske ställa en enkel fråga om det du tog upp?
I vilka fall är det lönsamt att rekommendera en tilläggsisolering av vinden? eller fasaden?
(Lite isolering är inget fullgott svar. I så fall kan du specificera hur lite och eventuellt vilka isoleringsmaterial du menar).
Finns det något man bör tänka på när man rekommenderar en tilläggsisolering av en vind?

Eller: När kan man rekommendera ett byte av uppvärmningssystem eller en kompettering av befintligt system?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Johan_90 skrev:
Jag arbetar själv med energi och liknande fördomar stöter man på hela tiden. Allt är enkelt när man inte förstår hur det verkligen går till. Energideklarationen är ett verktyg EU har bestämt att vi ska använda för att sammanställa byggnadernas energiförbrukning och lämna förslag på åtgärder där det är lönsamt, för att spara energi.

I vilka fall är det lönsamt att rekommendera en tilläggsisolering av vinden? eller fasaden?
(Lite isolering är inget fullgott svar. I så fall kan du specificera hur lite och eventuellt vilka isoleringsmaterial du menar).
Finns det något man bör tänka på när man rekommenderar en tilläggsisolering av en vind?

Eller: När kan man rekommendera ett byte av uppvärmningssystem eller en kompettering av befintligt
J Johan_90 skrev:

Eller: När kan man rekommendera ett byte av uppvärmningssystem eller en kompettering av befintligt system?
Vilken del av mitt inlägg menar du är en fördom?

S slugger75 skrev:
Vilken del av mitt inlägg menar du är en fördom?
Hela inlägget eftersom du har förenklat hela processen så det blir dumt och fel.

Du tycker det är ett skämt eftersom du inte vet vad syftet är och hur det verkligen går till.
Vad tycker du husägare och ägare till andra byggnader ska göra för att spara energi?
Tycker du inte de ska göra något är det helt ok, men det tycker inte alla för att du tycker så.

Du får gärna tycka det är onödigt men det är ett sätt att ge "inte tvingande" tips på hur man kan spara energi och i många fall göra det mindre kostsamt att driva byggnaden.

Du svarade inte på frågorna och kommer troligtvis inte göra det heller.

J Johan_90 skrev:

Det varierar ju vad man får för pengarna, men jag är också "fördomsfull". (Trots en bakgrund som VVS-ingenjör.) Man skickar in lite parametrar som i bästa fall stämmer med huset och användningen, annars får man ta till några generella värden och får (oftast) tillbaka generella tips som inte tillför mer än vad en normalbegåvad person skulle kunna komma fram till själv genom att surfa en dag på det här forumet.
I stället för "obligatorisk energideklaration" så vore det nog i så fall effektivare att lägga motsvarande pengar på "obligatorisk energiutbildning för förstagångsköpare".

• Gilla
MagHam och 5 till
  • Laddar…
J Johan_90 skrev:
Hela inlägget eftersom du har förenklat hela processen så det blir dumt och fel.

Du tycker det är ett skämt eftersom du inte vet vad syftet är och hur det verkligen går till.
Vad tycker du husägare och ägare till andra byggnader ska göra för att spara energi?
Tycker du inte de ska göra något är det helt ok, men det tycker inte alla för att du tycker så.

Du får gärna tycka det är onödigt men det är ett sätt att ge "inte tvingande" tips på hur man kan spara energi och i många fall göra det mindre kostsamt att driva byggnaden.

Du svarade inte på frågorna och kommer troligtvis inte göra det heller.
Dina frågor borde väl du själv kunna svara på om du jobbar med energi? Jag har inte utgett mig för att kunna något om det.

Men jag kan förklara vad jag tycker är ett skämt med energideklarationen. Här är några exempel:
1. Två likadana hus, placerade bredvid varandra, med samma förutsättningar, uppvärmningssystem osv, kan få helt olika värden energieffektivitet vid en energideklaration. Dvs en potentiell köpare av fastigheten kan inte på energideklarationsvärdet avgöra om huset är energieffektivt eller inte.
2. Husägaren/säljaren kan själv påverka vilken energiklass huset får, bara genom att lämna muntliga uppgifter (t.ex. som jag beskrev att säga att man har elbil som står för väldigt mycket av förbrukningen, eller t.ex. säga att man värmer växthuset med värmefläkt hela vintrarna). Det blir oseriöst och åter igen: den potentielle köparen av huset kan bli vilseledd.

Att få tips om hur man energieffektiviserar ett hus kan ju vara bra, om man nu vill betala flera tusen för det. Det jag vänder mig emot är i första hand att man inte kan "lita" på värdet som man läser i energideklarationen.

• Gilla
olomar och 2 till
  • Laddar…
J Johan_90 skrev:
Nu blir jag nyfiken... När är det lönt att tillägsisolera fasaden?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag är fortfarande av åsikten att Energideklarationen borde vara ett webbformulär man fyller i hos lämplig myndighet.

Det är ju i princip det man gör idag samtidigt som man blir fakturerad oskäligt antal tusenlappar av mer eller mindre seriösa bolag för nöjet.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
J Johan_90 skrev:

De energideklarationer jag har drabbats av har varit skämt. Ingen verifiering av att de uppgivna uppgifterna stämmer och några inklistrade standardformuleringar om att tilläggsisolering och en luftvärmepump sparar pengar.

Hade kunnat göra det minst lika bra själv och vilken normalbegåvad person som helst kan komma fram till samma slutsatser.

Men det finns säkert energideklaranter som tar sitt uppdrag på allvar, men jag har inte stött på någon hittills.

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
Skulle också vilja säga att energideklarationerna är ett skämt, en pappersprodukt som kanske fungerar i teorin men absolut inte i verkligheten. Arbetar i fastighetsbranschen så har sett och varit med kring många deklarationer.
Ett exempel då det blir väldigt fel är ved eldade hus, där ägaren uppger en förbrukning, lägre än verkligheten, då får man ett väldigt bra energivärde, en köpare ser detta som positivt. Man kanske har andra parametrar för sitt val av boende men värderar såklart uppvärmningskostnaden högt. I verkligheten kanske förbrukningen är 50% högre.
Fyller energideklarationen då sitt syfte eller skapar den bara irritation och en uppgivenhet?

I många fall så avtalar man bort den i samband med fastighetsköp så både köpare och säljare är överens om att de inte vill låta utföra en energideklaration.

• Gilla
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag kan inte vad en energideklaration kan tillföra jämfört en ytlig inspektion (+ övriga fastighetsuppgifter) samt elräkningen.
Snarare är den senare mycket mer givande vad gäller energi och pengar.

J Johan_90 skrev:

Elförbrukningen t ex kan ju vara väldigt olika om man köper av en 95-årig asket som kallställt halva huset eller en familj med fyra tonåringar som duschar en timme var om dan.

Därför borde ju energideklarationen visa husets energiprestanda. Inte som idag då den visar hur mycket energi tidigare boende har gjort av med.

Så redan där är nuvarande deklarationer i princip oanvändbara.

• Gilla
slugger75 och 2 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Dina frågor borde väl du själv kunna svara på om du jobbar med energi? Jag har inte utgett mig för att kunna något om det.

Men jag kan förklara vad jag tycker är ett skämt med energideklarationen. Här är några exempel:
1. Två likadana hus, placerade bredvid varandra, med samma förutsättningar, uppvärmningssystem osv, kan få helt olika värden energieffektivitet vid en energideklaration. Dvs en potentiell köpare av fastigheten kan inte på energideklarationsvärdet avgöra om huset är energieffektivt eller inte.
2. Husägaren/säljaren kan själv påverka vilken energiklass huset får, bara genom att lämna muntliga uppgifter (t.ex. som jag beskrev att säga att man har elbil som står för väldigt mycket av förbrukningen, eller t.ex. säga att man värmer växthuset med värmefläkt hela vintrarna). Det blir oseriöst och åter igen: den potentielle köparen av huset kan bli vilseledd.

Att få tips om hur man energieffektiviserar ett hus kan ju vara bra, om man nu vill betala flera tusen för det. Det jag vänder mig emot är i första hand att man inte kan "lita" på värdet som man läser i energideklarationen.
Frågorna var för att visa att inte alla vet när det är lönsamt att tilläggsisolera t.ex. vinden.
Det är det energiexperten vet och kan rekommendera det när det är lönsamt. Det är för att se vad som är lönsamt att åtgärda de ska besöka byggnaden.

Alla vet inte att de första centimetrarna isolerar mest och att effekten sedan avtar. Förenklat kan man säga att har du fem centimeter isolering kan du spara tusentals kWh på att tilläggsisolera 20 cm men har du 30 cm sparar du bara några få hundra kWh om du kompletterar med 20 cm. Allt beror såklart också på hur stor vinden är. Eventuell diffusionsspärr spelar också en stor roll för hur mycket du kan lägga på utan att få problem med fukt om du använder mineralull ( ej hygroskopiskt) som isolering.

Ja, ägaren kan ljuga om vilken temperatur de haft i byggnaden, hur mycket de laddat elbilen, hur många som bott i byggnaden och då kan det bli skevt. Ofta kan säkert energiexperten se detta eftersom värdena blir orimliga. Elbilsladdning finns ofta i en app och hushållselen kan man ofta se på förbrukningen under sommarmånaderna.

Det finns såklart också stor skillnad på energiexperternas kunnighet. Det jag sett är att de största aktörerna ofta har lägst kunskapsnivå, ger orimliga åtgärdsförslag och ofta använder byte till snålspolande munstycken för att de ska ha något förslag att komma med överhuvudtaget.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
O olomar skrev:
Skulle också vilja säga att energideklarationerna är ett skämt, en pappersprodukt som kanske fungerar i teorin men absolut inte i verkligheten. Arbetar i fastighetsbranschen så har sett och varit med kring många deklarationer.
Ett exempel då det blir väldigt fel är ved eldade hus, där ägaren uppger en förbrukning, lägre än verkligheten, då får man ett väldigt bra energivärde, en köpare ser detta som positivt. Man kanske har andra parametrar för sitt val av boende men värderar såklart uppvärmningskostnaden högt. I verkligheten kanske förbrukningen är 50% högre.
Fyller energideklarationen då sitt syfte eller skapar den bara irritation och en uppgivenhet?

I många fall så avtalar man bort den i samband med fastighetsköp så både köpare och säljare är överens om att de inte vill låta utföra en energideklaration.
Ja, vedeldning är ett problem eftersom det ofta inte finns några uppgifter förutom vad ägaren uppger.
Å andra sidan är det en speciell sorts köpare som accepterar vedeldning som uppvärmningssystem. Det är billigt men för jobbigt för många.

Det går inte att avtala bort energideklarationen vid fastighetsköp enligt lagen men det görs ändå eftersom det inte är "straffbart" att strunta i som i vissa andra EU-länder. Kanske det blir en ändring i framtiden om det missköts tillräckligt mycket. Jag vet att det arbetas med en förändring/skärpning av tillsynen.

V Vector skrev:
Nu blir jag nyfiken... När är det lönt att tillägsisolera fasaden?
Väldigt sällan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.