16 398 läst ·
91 svar
16k läst
91 svar
Sälja hus utan energideklaration (utan mäklare)
Det stämmer ju inte riktigt. I bl a Boverkets byggregler finns en massa undantag som träder in vid det odefinierade begreppet "fritidshus". Men för just energideklarationer finns ett väldigt tydligt och specifikt undantag i reglerna: "H hempularen skrev:
Bostadshus som används eller är avsedda för användning
a) mindre än fyra månader per år, eller
b) under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25 procent av en helårsanvändning.
Så även om man kallar det fritidshus, men använder det fyra månader om året eller mer så ska man göra en energideklaration.
Köp en ED av Enara? Kostar typ 1395kr och tar mindre än ett dygn, behöver inte ens göra platsbesök.Z ZipLock skrev:Person A äger ett hus och person B vill köpa huset. För att spara pengar anlitas ingen mäklare. Huset är inte så dyrt och person B har inte tänkt låna pengar i samband med köpet.
För att spara ytterligare pengar planerar man att strunta i engergideklarationen. Överallt på nätet står det att en energideklaration krävs när ett hus säljs, men var sker kollen att en sådan verkligen finns?
https://www.enara.se/gront-bolan/
Redigerat:
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 452 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 452 inlägg
Nja.. alltså. Typkoden för fritidshus är ju borttagen så både villor och fritidshus kodas som 220 sedan ca 10 år tillbaka. Så i skattehänseende finns inte fritidshus. Däremot så är byggnader som används för fritidsboende undantagna..Rejäl skrev:Står ingett om att fritidshus är undantagna!
Däremot så slipper man Energideklarera om:
Så att fritidshus är undantagna är fel!
- Bostadshus, en- eller tvåfamiljshus, som används mindre än fyra månader per år, eller under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25 procent av en helårsanvändning.
- Byggnader som är mindre än 50 kvadratmeter.
Att en energideklaration går att få gjord på det viset bevisar ytterligare hur fullkomligt meningslöst och vilket nonsens det är.F Fideliox skrev:
Hittade en lokal förmåga som skapade en till min husförsäljning för runt 1800 kr då det ju är ett krav, men tramset läste jag aldrig ens.
När jag och min bror sålt pappas hus som dödsbo så hann den stå tomma i över 5 månader så slapp vi göra energideklaration då. Och pappa var sjuk i flera månader så det skulle ändå inte gett rätt bild då han bodde på sjukhus periodvis men är hemma hela tiden när han är hemma så det pendlar mycket med energi under två årsperiod. Har för mig att mäklaren sa att det räknas som undantag
Det skulle vara intressant att få lite mer detaljer kring vad som skulle generera ett undantag i ditt exempel då detta med energideklaration är ett lagkrav, och vi vet ju alla hur fyrkantiga lagkrav är.T Tobeng83 skrev:När jag och min bror sålt pappas hus som dödsbo så hann den stå tomma i över 5 månader så slapp vi göra energideklaration då. Och pappa var sjuk i flera månader så det skulle ändå inte gett rätt bild då han bodde på sjukhus periodvis men är hemma hela tiden när han är hemma så det pendlar mycket med energi under två årsperiod. Har för mig att mäklaren sa att det räknas som undantag
Varför krångla till det. Gör en deklaration på distans för under 2000kr. Det är mycket enkelt, du skall bara tillhandahålla lite uppgifter om huset och förbrukningen av vatten , el etc. Du har en deklaration med vändande post. Min tog 30min att fylla i och dagen efter hade jag en deklaration. Den gäller dessutom i 20år. Fick dessutom grönt bolånZ ZipLock skrev:Person A äger ett hus och person B vill köpa huset. För att spara pengar anlitas ingen mäklare. Huset är inte så dyrt och person B har inte tänkt låna pengar i samband med köpet.
För att spara ytterligare pengar planerar man att strunta i engergideklarationen. Överallt på nätet står det att en energideklaration krävs när ett hus säljs, men var sker kollen att en sådan verkligen finns?
Håller med till 100%H henke71 skrev:
Gjorde en med Anticimex. 5000kr för något som borde varit ett formulär på boverket man fyllde i själv. Totalt nonsens och lurendrejeri.
Fast å andra sidan, varför lägga 30 min och 2000kr på en produkt varken säljare eller köpare vill ha?S Skudden skrev:Varför krångla till det. Gör en deklaration på distans för under 2000kr. Det är mycket enkelt, du skall bara tillhandahålla lite uppgifter om huset och förbrukningen av vatten , el etc. Du har en deklaration med vändande post. Min tog 30min att fylla i och dagen efter hade jag en deklaration. Den gäller dessutom i 20år. Fick dessutom grönt bolån
Man kan bygga hus utan bygglov med, det är ett krav att energideklarera sitt hus vid försäljning om man inte har en sedan innan dock max tio år gammal!
Energideklarationen är ett väldigt bra dokument om den har gjorts korrekt för med den kan köparen se hur huset förbrukar energi eller besparar om det t.ex. skulle vara ett lågenergihus..
Så som köpare vill man definitivt se/ha den!
Energideklarationen är ett väldigt bra dokument om den har gjorts korrekt för med den kan köparen se hur huset förbrukar energi eller besparar om det t.ex. skulle vara ett lågenergihus..
Så som köpare vill man definitivt se/ha den!
Redigerat av moderator:
Men du har ju nyss lagt ut ett påstående där du säger att man inte behöver energideklaration för ett hus som används max 4 månader under året eller där energiåtgången är mindre än 25% av en helårsförbrukning.Rejäl skrev:Fritidshus är inte undantagna:
Vilka byggnader ska ha en energideklaration?
Dessa byggnader ska ha en energideklaration:
[länk]
- Byggnader med en golvarea över 250 kvadratmeter och där 250 kvadratmeter ofta besöks av allmänheten ska ha en energideklaration.
- Byggnader som upplåts med nyttjanderättska också ha en giltig energideklaration. Nyttjanderätt är ett begrepp som innebär att man har rätt att använda egendom som tillhör någon annan. Exempel på nyttjanderätter är bostäder och lokaler med hyresrätt, bostadsrätt, arrende och lån av fast egendom.
- Byggnader som är nyuppförda efter det att lagen trädde ikraft eller som ska säljas ska ha en energideklaration.
Vilket är en rätt klockren definition av fritidshus.
rent juridiskt så gör man inte längre skillnad på om det är permanentbostad eller fritidshus vilket gör det enklare för den som väljer att bosätta sig i ett fritidshus. Man behöver inte registrera om fastigheten.
Men din text är ändå i stort sett en definition av fritidshus och du säger att om detta uppfylls så måste man inte energideklarera.
vilket innebär att du själv faktiskt påstår att fritidshus är undantagna.
Eller är det så att du vill hänga upp dig på att definitionen av fritidshus inte längre används juridiskt?
Att kalla ett hus för fritidshus säger ingett om hur det används, att då säga att fritidshus är befriade ifrån kravet är fel! då det som bestämmer det är hur mycket/ofta huset används.
Antar att det är därför ordet ”fritidshus” inte finns med i den delen av lagen eller Boverkets handbok, för att det inte ska kunna utnyttjas för att slippa energideklarera..
Antar att det är därför ordet ”fritidshus” inte finns med i den delen av lagen eller Boverkets handbok, för att det inte ska kunna utnyttjas för att slippa energideklarera..
Jag vet ju förvisso inte om det är mig du svarar till eftersom du inte har någon hänvisning om vems inlägg du reagerar på men.....Rejäl skrev:Att kalla ett hus för fritidshus säger ingett om hur det används, att då säga att fritidshus är befriade ifrån kravet är fel! då det som bestämmer det är hur mycket/ofta huset används.
Anledningen till att dom tagit bort definitionen på fritidshus ur skattereglerna och regelverken är för att tidigare när dom var juridiskt olika så var man tvungen att registerhålla detta och registrera om fastigheter beroende på om dom användes som fritidshus eller som permanentboende vilket var en administrativ börda som inte medförde något mervärde.
Dessutom var det folk som bodde i fritidshus utan att registrera om dom till permanentboende och folk som hade hus för permanentboende som fritidshus.
Av den anledningen avskaffade man begreppet rent juridiskt eftersom det inte tillförda något och snarast orsakade förvirring.
Så numera är alla bostadsfastigheter juridiskt lika oberoende av om dom är fritidshus eller permanentboende.
Och av den anledningen så har man i reglerna för energidaklaration istället definierat det som folk anser är ett fritidshus i form av hur mycket det används etc.
Detta eftersom det inte finns någon juridisk definition av fritidshus så dom måste skriva definitionen själva istället.
Förstår inte vart du vill komma med dina pläderingar?S steffo_b skrev:Jag vet ju förvisso inte om det är mig du svarar till eftersom du inte har någon hänvisning om vems inlägg du reagerar på men.....
Anledningen till att dom tagit bort definitionen på fritidshus ur skattereglerna och regelverken är för att tidigare när dom var juridiskt olika så var man tvungen att registerhålla detta och registrera om fastigheter beroende på om dom användes som fritidshus eller som permanentboende vilket var en administrativ börda som inte medförde något mervärde.
Dessutom var det folk som bodde i fritidshus utan att registrera om dom till permanentboende och folk som hade hus för permanentboende som fritidshus.
Av den anledningen avskaffade man begreppet rent juridiskt eftersom det inte tillförda något och snarast orsakade förvirring.
Så numera är alla bostadsfastigheter juridiskt lika oberoende av om dom är fritidshus eller permanentboende.
Och av den anledningen så har man i reglerna för energidaklaration istället definierat det som folk anser är ett fritidshus i form av hur mycket det används etc.
Detta eftersom det inte finns någon juridisk definition av fritidshus så dom måste skriva definitionen själva istället.
Hempularens påstående är fel enligt regelverket vi har idag det är bara det jag har svarat på, håller du inte med så lägg fram fakta som styrker ditt påstående isåfall för tycka är ingen idé😉