4 376 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Sälja hus med hempulad el
Om man ska sälja sitt hus med egenhändigt gjorda elinstallationer som inte följer reglerna (fel material, för klena ledningar, ihopkopplad nolla och jord), ska man tala om det för köpare eller inte?
Om man talar om det så vill nog folk inte betala så mycket.
Om man inte talar om det så kanske köparen kräver en på pengar efteråt.
Vad är de där för konstig fråga? Samvetskval?
Ska man säga nånting om man säljer en bil som man vet kommer gå sönder snart?
Jag skulle tippa att de flesta hemmapulare inte säger en smack och hoppas på att köparen inte vet nånting om el och inte anlitar besiktningsman för att besikta elen.
Upptäcker de felen så kommer de antagligen att vilja dra av på summan vad det kommer kosta en elektriker att fixa det.
Är det direkt farliga saker som orsakar en brand/dödsfall så kan du säkert ligga pyrt till! För att inte tala om hur svårt du kommer ha att sova sen om det händer något.
Ska man säga nånting om man säljer en bil som man vet kommer gå sönder snart?
Jag skulle tippa att de flesta hemmapulare inte säger en smack och hoppas på att köparen inte vet nånting om el och inte anlitar besiktningsman för att besikta elen.
Upptäcker de felen så kommer de antagligen att vilja dra av på summan vad det kommer kosta en elektriker att fixa det.
Är det direkt farliga saker som orsakar en brand/dödsfall så kan du säkert ligga pyrt till! För att inte tala om hur svårt du kommer ha att sova sen om det händer något.
Det finns en hel del tveksamma installationer i gamla hus, det behöver inte vara husägaren som gjort det.
Elen är upp till köparen att granska. Om köparen vill dra av något får han nog göra det innan försäljningen är gjord. Komma i efterhand bedömer jag som utsiktslöst.
Om man skall tala om det man känner till är en samvetsfråga.
Elen är upp till köparen att granska. Om köparen vill dra av något får han nog göra det innan försäljningen är gjord. Komma i efterhand bedömer jag som utsiktslöst.
Om man skall tala om det man känner till är en samvetsfråga.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om hempulet är regelvidigrigt rent utförandemässigt (alltså mer än att hempul är olagligt) så bör du nog försöka få det åtgärdat av elektriker innan försäljning. Även om sannolikheten är låg för åtal så finns det ju faktiskt risk att du får skaka galler, framförallt om det händer en olycka med personskador pga. de fel du begått.
Dessutom så kommer ju det där med samvete in i bilden.
Dessutom så kommer ju det där med samvete in i bilden.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Håller absolut med.
Du skall berätta att det finns elinstallationer som är gjorda av person(er) utan certifikat. Sen får köparn bstämma hur han vill gå tillväga !!!
Eh...klart som f*n att man antingen åtgärdar eller säger till...någon måtta får det väl vara på snikenheten? De allra flesta köpare har nog inte koll på el och när deras nya hus brinner upp eller ungarna får en döds-stöt lär säljaren få brottas med både samvete och advokater upp till öronen, med rätta.
Oavsett om det är en själv eller föregående ägare till huset. Vet man om hur det ligger till och underlåter att tala om det så är man ju kriminell. Punkt.
Oavsett om det är en själv eller föregående ägare till huset. Vet man om hur det ligger till och underlåter att tala om det så är man ju kriminell. Punkt.
Tony2 skrev:Om man ska sälja sitt hus med egenhändigt gjorda elinstallationer som inte följer reglerna (fel material, för klena ledningar, ihopkopplad nolla och jord), ska man tala om det för köpare eller inte?
Du ska inte sälja huset, inte heller berätta om hur elen är.Tony2 skrev:
Du ska genast gå ut till mätarskåpet, skruva ut huvudsäkringarna, åka och köpa en ficklampa och börja jobba (alt ringa elfirman).
Och inte slå på strömmen förrän allt håller en säkerhetsmässig och standardmässig miniminivå.
Ja, det är vad jag tycker. Man är faktiskt straffskyldig för fel man känner till, men inte gör nåt åt.
Och moraliskt ännu mer skyldig.
Om man vet ungefär var ledningarna går och det är ett trähus, kan man ju försöka borra upp ett hål och sätta dit en rot-dosa för att på så sätt få en kopplingspunkt. Sedan får man börja jobba från apparat till apparat, mäta så gott det går.305 skrev:
Visst, dra FK i vägg utan rör är ju inte tillåtet av många skäl, men frågan är om det är ett så pass grovt regelbrott att installationen ska förkastas helt? Min magkänsla säger ja på den frågan. Är det det enda problemet, att det inte finns rör? Är installationen frisk i övrigt? Jag hade nog besiktigat den ändå för att vara på säkra sidan... har man missat en så pass fundamental grej som att dra fk utan rör så är risken väldigt stor att det är mycket annat som också är fel. Ett under att det fungerar över huvud taget...
/H
Klicka här för att svara