nimhed nimhed skrev:
En googling bort:
"Hur klassas fritidshus?
Vad är ett fritidshus? Begreppet fritidshus definieras inte i PBL, i PBF eller i BBR. I plan- och bygglagstiftningen finns således inga kriterier för hur mycket eller hur ofta byggnaden får användas för att den ska betraktas som ett fritidshus.16 okt. 2020"
Vad är en googling bort?
Vad klassas fastigheten som när man tittar på taxeringsvärdet?

Fartland Fartland skrev:
Du är student, du har vänner, eller i all fall studiekamrater? Fungerar kylen i huset? Köp några flak öl och lägg i kylen. Sedan bjuder du hem vänner att röja. Kanske någon med körkort kan köra grejer till tippen? När ni inte orkar längre övergår ni till att bara dricka öl. Trägårdsfest i försommarkvällen, vilken student kan motstå det?
Studerar komvux på distans via nätet och har begränsat med vänner. Dricker inte heller någon alkohol då det min pappa redan druckit så det räcker och blir över.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad är en googling bort?
Vad klassas fastigheten som när man tittar på taxeringsvärdet?
Taxeringsvärdet är för mig än så länge okänt och vem bestämmer det utan att ha besökt fastigheten?

M MGA89 skrev:
Därför att det kostar pengar. Men från början var min tanke den att köpa en egen gräsklippare och klippa lite varje/varannan vecka. Men rådet jag fått av de nära mig som besökt huset är att låta gräset var och att tomten är det mindre bekymret/problemet.
Dammet på garage golvet är också ett litet problem som du kan släppa inför försäljningen.

Fortsätt inte att bära upp saker du inte ska ha kvar, bär ut dem till en kontainer och se till att de kommer bort från fastigheten istället så slipper du hantera grejorna/skräpet så många gånger.

M MGA89 skrev:
Taxeringsvärdet är för mig än så länge okänt och vem bestämmer det utan att ha besökt fastigheten?
Skatteverket

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Så klusulen kan sänka huset värde från dessa 4,5-5 miljoner till ett lägre värde?
Allt kan sänka värdet eller höja det, men en friskrivningsklausul lär iallafall inte höja värdet. En friskrivningsklausul är ju att säga till köparen "om det dyker upp ett oväntat fel så har ni inget att hämta". I praktiken kan inga oväntade fel dyka upp på det här huset, om jag förstått saken rätt, så varför vara extra tydlig med det? Det räcker ju med att en potentiell köpare drar sig undan för att det står något om friskrivningsklausul så kan ju försäljningsbeloppet bli lägre.

Det är skillnad om något hade utförts i huset de senaste åren. Säg att man lagt nya rör för vatten och avlopp de senaste 5-10 åren. Då förväntar man sig inget fel och kan därför kanske driva ett ärende om dolda fel om det dyker upp problem. I ett sådant läge hade jag kanske bett om att få in en friskrivning på den delen, men ändå i prospektet tagit upp att det byttes år xx.

F fribygg skrev:
Dammet på garage golvet är också ett litet problem som du kan släppa inför försäljningen.

Fortsätt inte att bära upp saker du inte ska ha kvar, bär ut dem till en kontainer och se till att de kommer bort från fastigheten istället så slipper du hantera grejorna/skräpet så många gånger.
Men det är lättare att bestämma vad som ska hända med sakerna om man har allt samlat på ett och samma stället så som på övervåningen i ett rum osv.

M MGA89 skrev:
Var tar man reda på taxeringsvärdet och vem bestämmer det utan att ha besökt fastigheten?
Fråga skatteverket.

I fastighetstaxeringen har tidigare ägare förhoppningsvis redovisat ytor och standard, detta tillsammans med tomtens värde ligger till grund för beräkningen taxeringsvärdet

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Allt kan sänka värdet eller höja det, men en friskrivningsklausul lär iallafall inte höja värdet. En friskrivningsklausul är ju att säga till köparen "om det dyker upp ett oväntat fel så har ni inget att hämta". I praktiken kan inga oväntade fel dyka upp på det här huset, om jag förstått saken rätt, så varför vara extra tydlig med det? Det räcker ju med att en potentiell köpare drar sig undan för att det står något om friskrivningsklausul så kan ju försäljningsbeloppet bli lägre.

Det är skillnad om något hade utförts i huset de senaste åren. Säg att man lagt nya rör för vatten och avlopp de senaste 5-10 åren. Då förväntar man sig inget fel och kan därför kanske driva ett ärende om dolda fel om det dyker upp problem. I ett sådant läge hade jag kanske bett om att få in en friskrivning på den delen, men ändå i prospektet tagit upp att det byttes år xx.
Men badrummet, vilket är det senaste renoverade utrymmet/rummet i bostaden, renoverades ju 2015 kan inte dolda fel uppkomma där?

M MGA89 skrev:
Men det är lättare att bestämma vad som ska hända med sakerna om man har allt samlat på ett och samma stället så som på övervåningen i ett rum osv.
Det är ännu lättare om du inte har kvar grejorna...

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Ingen aning men gissade på 7 miljoner innan jag träffade mäklaren. Jag trodde att nyrenoverade liknande fastigheter från samma tid skulle ligga på 10-12 miljoner och detta då skulle ligga på 7 miljoner pga. skicket men tydligen hade jag fel.
Kolla som sagt med fler mäklare.

Jag antar att du kollat lite på försäljningar på Booli för att se vad andra hus i området gått för och att du räknar av en del (15-20% kanske) för nedgången sista tiden. Om 10-12 miljoner är rimligt för ett nyrenoverat liknande hus i området låter 4,5-5 miljoner lågt.

F fribygg skrev:
Fråga skatteverket.

I fastighetstaxeringen har tidigare ägare förhoppningsvis redovisat ytor och standard, detta tillsammans med tomtens värde ligger till grund för beräkningen taxeringsvärdet
Tidigare ägare innehade ju fastigheten från byggåret till 1989 och skicket på bostaden har ju försämrats betydligt sedan 1989. Om ingen varit där fysiskt och kollat dess skick inför taxeringvärdeting hur kan de då taxeringsvärdet fastigheten korrekt?

Fairlane Fairlane skrev:

Jag antar att du kollat lite på försäljningar på Booli för att se vad andra hus i området gått för och att du räknar av en del (15-20% kanske) för nedgången sista tiden. Om 10-12 miljoner är rimligt för ett nyrenoverat liknande hus i området låter 4,5-5 miljoner lågt.
Boli har en förmåga att ange ett för högt värde på många bostäder.

M MGA89 skrev:
Tidigare ägare innehade ju fastigheten från byggåret till 1989 och skicket på bostaden har ju försämrats betydligt sedan 1989. Om ingen varit där fysiskt och kollat dess skick inför taxeringvärdeting hur kan de då taxeringsvärdet fastigheten korrekt?
Fråga skatteverket.

Det är ju ägaren som lämnar uppgifterna så myndigheten behöver inte göra nått platsbesök.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Nja 7 miljoner har närmaste grannes hus tvärs över gatan sålts för för något år sedan men då är både hus och tomt mindre i storlek.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.