74 700 läst ·
536 svar
75k läst
536 svar
Sälja eller renovera arv av nedgånget hus (dödsbo)?
Nej det är inget alternativ utan först samlar jag ihop det jag själv vill behålla varefter det som går att sälja säljs via nätet, därefter hämtar second hand-butiker de dem vill ha för att till sist antingen hyra en lastbil, be någon agera chaufför och åka till miljöåtervinningen eller hyra en container och slänga det som återstår. Alternativt ta hjälp av någon app som hyr ut arbetskraft där man kan be folk om hjälp att transportera bort återstående saker för en mindre summa.D Dilato skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Vad kan du om värde på gamla maskiner som svarven du pratade om. t ex? Det kan finnas massor av pengar i gamla saker som de utan kunskap i ämnet tror är skräp. T o m gamla kaffe- eller oboyburkar kan kosta hundratals kronor. Gamla julgransfötter i glas kan kosta flera tusen beroende på märke och modell.M MGA89 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag tycker du bör diskutera med mäklaren om det är en bra klausul att ha med eller inte.M MGA89 skrev:
Spontant tycker jag den verkar onödig, då jag inte kan se hur något kan klassas som "dolt fel" på detta hus och då behövs ju inte klausulen. Klausulen kanske avskräcker någon/några potentiella köpare och vad jag förstår brukar den klausulen ge ett lägre pris, vilket är rimligt.
Nej det har jag ingen aning om men det skulle väl vara den och fordonen som är värda mest förutom själva fastigheten. Dock tas nog värderingshjälp in utifrån för verkstad och garage.MultiMan skrev:
Så klusulen kan sänka huset värde från dessa 4,5-5 miljoner till ett lägre värde?Fairlane skrev:
Jag tycker du bör diskutera med mäklaren om det är en bra klausul att ha med eller inte.
Spontant tycker jag den verkar onödig, då jag inte kan se hur något kan klassas som "dolt fel" på detta hus och då behövs ju inte klausulen. Klausulen kanske avskräcker någon/några potentiella köpare och vad jag förstår brukar den klausulen ge ett lägre pris, vilket är rimligt.
Det finns god kunskap här på forumet vad olika verkstadsmaskiner kan tänkas vara värda. Lägg upp en tråd så får du nog bra värderingsråd. Maskiner med bra pris försvinner nog hyggligt fort från blocket.M MGA89 skrev:
Spekulanter på en svarv på 1ton förväntar sig normalt sett inte hemleverans.
Gissar att allt känns överjävligt och tungt, och det är inte så enkelt att ensam röja ett dödsbo fullt av bråte och minnen från den avlidne.
Men du behöver nog försöka strukturera upp de olika insatserna om du ska komma någon vart själv. Inte bara flytta runt skräp mellan våningsplanen, utan fokusera på att få bort allt från fastigheten, framförallt det som är trasigt.
Även fundera om det är värt insatsen att gå bananas på blocket med allt lösöre eller om du bara ringa en av alla firmor som hanterar dödsbo som hämtar rubbet.
Varför folk nämner städning, gräsklippning och bortforslande av skräp är för att det är "enkla" saker att göra själv som sparar fina pengar för en student.
Till skillnad från olika renoveringsinsatser, som kräver både tid verktyg och viss kunskap.
Grannar är slutligen en fin resurs när man är husägare, gå över och förklara läget (farsan dött, ingen bil etc) så kan du nog få lite hjälp. Tex låna en fungerande gräsklippare, kanske hjälp att skjutsa en släpvagn med skit till åvc eller bara ett lyssnande öra.
Kavla upp armarna och lycka till!
Plan B kan ju vara att sälja i befintligt skick ink alla inventarier, men det kommer då givetvis vara en sämre affär för dig.
Jag sitter lite i samma båt, dock inte samma värde du anger.
Jag kommer inte göra något allt utan lämna det som det är köparen får tömma fastigheten.
Friskrivningsklausul kan man väl alltid sälja med oavsett om man gör det efter arv eller på dödsboet?
Jag kommer inte göra något allt utan lämna det som det är köparen får tömma fastigheten.
Friskrivningsklausul kan man väl alltid sälja med oavsett om man gör det efter arv eller på dödsboet?
Friskrivningsklausul kan man söker använda när som men värdet sjunker ju då.A A-Man_08 skrev: