nimhed nimhed skrev:
TS skriver väl att han inte tillåts att äga en annat fastighet och behålla sitt hyreskontrakt? Eller missförstår jag?
Man får äga ett fritidshus det kan dom inte neka, däremot inte en annan permanentbostad.
Är en ganska vanlig regel.

• Gilla
gasell
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Den blir ju inte sämre värd för det.
Värdet är vad ni kommer överens om.
Om det ändå är ett renoveringsobjekt så spelar det nog ingen roll.
Om det ändå kommer renoveras oavsett så kommer ju alla fel både sålda och synliga att renoveras bort oavsett klausul eller ej kom jag på nu.

A A-Man_08 skrev:
Man får äga ett fritidshus det kan dom inte neka, däremot inte en annan permanentbostad.
Ok kanske är så de menar.

M MGA89 skrev:
Om det ändå kommer renoveras oavsett så kommer ju alla fel både sålda och synliga att renoveras bort oavsett klausul eller ej kom jag på nu.
Klausulen är en friskrivning för säljaren.
Att det kommer renoveras senare vad spelar det för roll?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Skillnad mellan fritidshus och permanentboende är väl borttaget?
Så det är väl bara att säga att huset är ens fritidshus, om man vill slippa stressen av att behöva sälja det snabbt?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Så det är väl bara att säga att huset är ens fritidshus, om man vill slippa stressen av att behöva sälja det snabbt?
Nej det är inte bortaget vad jag vet, vad har huset för klassning och taxeringsvärde?

@MGA89 Vad anser du att fastigheten är värd.
Var glad att du inte behöver betala arvskatt.

nimhed nimhed skrev:
Ja så bör säkert kunna göras. När jag nu läser på på hyresbolagets sajt står att det gäller ett annat permanentboende som inte får ägas parallellt med hyreslägenheten som alltid räknas som permanentboende.

A
M MGA89 skrev:
Friskrivningsklausul kan man söker använda när som men värdet sjunker ju då.
Verkligen med all välmening:
Jag upplever det som att du hamnat i en apatisk eller destruktiv negativ spiral där du ser allt detta som en massa negativa problem och inget positivt.

Jag förstår och lider med dig när det gäller förlusten av din far och sorgprocessen tar tid och är olika för olika personer. Kanske behöver du prata av dig, kanske tog du detta hårdare än du tror. Men utifrån vad du själv skrev är jag är säker på att din far inte vill att du ska deppa ner dig.

Du behöver strukturera upp dina olika utmaningar:

Dödsbo och arvskifte:
- Vad behöver du göra
- I vilken ordning
- När behöver du vara klar

Huset:
- Prata med din hyresägare om situationen, få ett uppskov eller tidskrav
- Gör ett veckomål på att tömma och städa ett rum i taget (exempel)
- Ta hem det du vill spara
- Få ut det andra på blocket eller fb
- Gör samma sak med tomt och garage

Försäljning:
- Ta in fler mäklare för offert och prisuppskattning
- Fråga när på året är bäst att sälja om det spelar någon roll
- Hur mycket de tycker du ska snygga till (ej renovera)

Jag är säker på att du klarar detta men du måste ta tag i något varje dag och inte se det som ett berg av problem.

Lycka till och passa på att komma ihåg alla roliga minnen från huset och familjen.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 358496 och 11 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Nej det är inte bortaget vad jag vet, vad har huset för klassning och taxeringsvärde?
En googling bort:
"Hur klassas fritidshus?
Vad är ett fritidshus? Begreppet fritidshus definieras inte i PBL, i PBF eller i BBR. I plan- och bygglagstiftningen finns således inga kriterier för hur mycket eller hur ofta byggnaden får användas för att den ska betraktas som ett fritidshus.16 okt. 2020"

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
@MGA89 Vad anser du att fastigheten är värd.
Var glad att du inte behöver betala arvskatt.
Ingen aning men gissade på 7 miljoner innan jag träffade mäklaren. Jag trodde att nyrenoverade liknande fastigheter från samma tid skulle ligga på 10-12 miljoner och detta då skulle ligga på 7 miljoner pga. skicket men tydligen hade jag fel.

M MGA89 skrev:
Ok det låter ju smidigt. Kan man få klipparen transporterar till och från bostaden också?
Absolut, har du ekonomiska resurser och är beredd att använda dem på transporter kan gräsklipparen transporteras till dig.

Varför inte beställa en gräsklippare och klippa själv eller hyra in någon som utför klippningen varje vecka under växtsäsongen?

mathiash77 skrev:
Verkligen med all välmening:
Jag upplever det som att du hamnat i en apatisk eller destruktiv negativ spiral där du ser allt detta som en massa negativa problem och inget positivt.

Jag förstår och lider med dig när det gäller förlusten av din far och sorgprocessen tar tid och är olika för olika personer. Kanske behöver du prata av dig, kanske tog du detta hårdare än du tror. Men utifrån vad du själv skrev är jag är säker på att din far inte vill att du ska deppa ner dig.

Du behöver strukturera upp dina olika utmaningar:

Dödsbo och arvskifte:
- Vad behöver du göra
- I vilken ordning
- När behöver du vara klar

Huset:
- Prata med din hyresägare om situationen, få ett uppskov eller tidskrav
- Gör ett veckomål på att tömma och städa ett rum i taget (exempel)
- Ta hem det du vill spara
- Få ut det andra på blocket eller fb
- Gör samma sak med tomt och garage

Försäljning:
- Ta in fler mäklare för offert och prisuppskattning
- Fråga när på året är bäst att sälja om det spelar någon roll
- Hur mycket de tycker du ska snygga till (ej renovera)

Jag är säker på att du klarar detta men du måste ta tag i något varje dag och inte se det som ett berg av problem.

Lycka till och passa på att komma ihåg alla roliga minnen från huset och familjen.
Ja självklart och allt detta finns med i min redan, i huvudet, uppmålade plan/planering vilket jag än så länge snart hunnit avverka steg ett vilket varit att gå igenom bohaget och bära upp källarens inventarier (förutom verkstaden) till husets övre plan.

Du är student, du har vänner, eller i all fall studiekamrater? Fungerar kylen i huset? Köp några flak öl och lägg i kylen. Sedan bjuder du hem vänner att röja. Kanske någon med körkort kan köra grejer till tippen? När ni inte orkar längre övergår ni till att bara dricka öl. Trägårdsfest i försommarkvällen, vilken student kan motstå det?

• Gilla
MickeRavioli och 12 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Absolut, har du ekonomiska resurser och är beredd att använda dem på transporter kan gräsklipparen transporteras till dig.

Varför inte beställa en gräsklippare och klippa själv eller hyra in någon som utför klippningen varje vecka under växtsäsongen?
Därför att det kostar pengar. Men från början var min tanke den att köpa en egen gräsklippare och klippa lite varje/varannan vecka. Men rådet jag fått av de nära mig som besökt huset är att låta gräset var och att tomten är det mindre bekymret/problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.