74 700 läst ·
536 svar
75k läst
536 svar
Sälja eller renovera arv av nedgånget hus (dödsbo)?
Skillnad mellan fritidshus och permanentboende är väl borttaget?A A-Man_08 skrev:
Så det är väl bara att säga att huset är ens fritidshus, om man vill slippa stressen av att behöva sälja det snabbt?
Ja så bör säkert kunna göras. När jag nu läser på på hyresbolagets sajt står att det gäller ett annat permanentboende som inte får ägas parallellt med hyreslägenheten som alltid räknas som permanentboende.nimhed skrev:
Verkligen med all välmening:M MGA89 skrev:
Jag upplever det som att du hamnat i en apatisk eller destruktiv negativ spiral där du ser allt detta som en massa negativa problem och inget positivt.
Jag förstår och lider med dig när det gäller förlusten av din far och sorgprocessen tar tid och är olika för olika personer. Kanske behöver du prata av dig, kanske tog du detta hårdare än du tror. Men utifrån vad du själv skrev är jag är säker på att din far inte vill att du ska deppa ner dig.
Du behöver strukturera upp dina olika utmaningar:
Dödsbo och arvskifte:
- Vad behöver du göra
- I vilken ordning
- När behöver du vara klar
Huset:
- Prata med din hyresägare om situationen, få ett uppskov eller tidskrav
- Gör ett veckomål på att tömma och städa ett rum i taget (exempel)
- Ta hem det du vill spara
- Få ut det andra på blocket eller fb
- Gör samma sak med tomt och garage
Försäljning:
- Ta in fler mäklare för offert och prisuppskattning
- Fråga när på året är bäst att sälja om det spelar någon roll
- Hur mycket de tycker du ska snygga till (ej renovera)
Jag är säker på att du klarar detta men du måste ta tag i något varje dag och inte se det som ett berg av problem.
Lycka till och passa på att komma ihåg alla roliga minnen från huset och familjen.
En googling bort:A A-Man_08 skrev:
"Hur klassas fritidshus?
Vad är ett fritidshus? Begreppet fritidshus definieras inte i PBL, i PBF eller i BBR. I plan- och bygglagstiftningen finns således inga kriterier för hur mycket eller hur ofta byggnaden får användas för att den ska betraktas som ett fritidshus.16 okt. 2020"
Ingen aning men gissade på 7 miljoner innan jag träffade mäklaren. Jag trodde att nyrenoverade liknande fastigheter från samma tid skulle ligga på 10-12 miljoner och detta då skulle ligga på 7 miljoner pga. skicket men tydligen hade jag fel.A A-Man_08 skrev:
Absolut, har du ekonomiska resurser och är beredd att använda dem på transporter kan gräsklipparen transporteras till dig.M MGA89 skrev:
Varför inte beställa en gräsklippare och klippa själv eller hyra in någon som utför klippningen varje vecka under växtsäsongen?
Ja självklart och allt detta finns med i min redan, i huvudet, uppmålade plan/planering vilket jag än så länge snart hunnit avverka steg ett vilket varit att gå igenom bohaget och bära upp källarens inventarier (förutom verkstaden) till husets övre plan.mathiash77 skrev:Verkligen med all välmening:
Jag upplever det som att du hamnat i en apatisk eller destruktiv negativ spiral där du ser allt detta som en massa negativa problem och inget positivt.
Jag förstår och lider med dig när det gäller förlusten av din far och sorgprocessen tar tid och är olika för olika personer. Kanske behöver du prata av dig, kanske tog du detta hårdare än du tror. Men utifrån vad du själv skrev är jag är säker på att din far inte vill att du ska deppa ner dig.
Du behöver strukturera upp dina olika utmaningar:
Dödsbo och arvskifte:
- Vad behöver du göra
- I vilken ordning
- När behöver du vara klar
Huset:
- Prata med din hyresägare om situationen, få ett uppskov eller tidskrav
- Gör ett veckomål på att tömma och städa ett rum i taget (exempel)
- Ta hem det du vill spara
- Få ut det andra på blocket eller fb
- Gör samma sak med tomt och garage
Försäljning:
- Ta in fler mäklare för offert och prisuppskattning
- Fråga när på året är bäst att sälja om det spelar någon roll
- Hur mycket de tycker du ska snygga till (ej renovera)
Jag är säker på att du klarar detta men du måste ta tag i något varje dag och inte se det som ett berg av problem.
Lycka till och passa på att komma ihåg alla roliga minnen från huset och familjen.
Du är student, du har vänner, eller i all fall studiekamrater? Fungerar kylen i huset? Köp några flak öl och lägg i kylen. Sedan bjuder du hem vänner att röja. Kanske någon med körkort kan köra grejer till tippen? När ni inte orkar längre övergår ni till att bara dricka öl. Trägårdsfest i försommarkvällen, vilken student kan motstå det?
Därför att det kostar pengar. Men från början var min tanke den att köpa en egen gräsklippare och klippa lite varje/varannan vecka. Men rådet jag fått av de nära mig som besökt huset är att låta gräset var och att tomten är det mindre bekymret/problemet.F fribygg skrev: