F fribygg skrev:
Fråga skatteverket.
Ja men det har ju inte varit på plats fysiskt och kan således inte veta fastighetens nuvarande skick.

@MGA89 Vad studerar du för något?

Fairlane
M MGA89 skrev:
Men badrummet, vilket är det senaste renoverade utrymmet/rummet i bostaden, renoverades ju 2015 kan inte dolda fel uppkomma där?
Jo, där kan det kanske bli frågan om ett dolt fel så då kan man be att få det under friskrivningsklausul.
Jag personligen hade troligen inte gjort det ändå, då jag ser risken för att få problem med dolt fel som så liten så jag tycker inte det är värt att lyfta med risk att tappa potentiella köpare.

Säg att det dyker upp ett oväntat problem med det badrummet, ett som inte gick att upptäcka, hur mycket tror du att det skulle påverka priset på fastigheten om det hade varit känt innan? Jag undrar om det hade påverkat något alls på det här objektet, således inget att oroa sig för.

Fairlane
M MGA89 skrev:
Tidigare ägare innehade ju fastigheten från byggåret till 1989 och skicket på bostaden har ju försämrats betydligt sedan 1989. Om ingen varit där fysiskt och kollat dess skick inför taxeringvärdeting hur kan de då taxeringsvärdet fastigheten korrekt?
För att taxeringsvärdet bara följer allmänna siffror i området. Det säger inget om hur mycket ett enskilt objekt är värt.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
@MGA89 Vad studerar du för något?
Till gymnasieexamen samhälle.

Fairlane
A A-Man_08 skrev:
Boli har en förmåga att ange ett för högt värde på många bostäder.
Låter märkligt när det gäller slutpriser, värderingar kan såklart diffa.
Slutpriser för villor och tomter bygger på uppgifter om lagfart från Lantmäteriet enligt deras uppgifter och då bör det ju inte hamna för högt?

Fairlane Fairlane skrev:
Slutpriser för villor och tomter bygger på uppgifter om lagfart från Lantmäteriet enligt deras uppgifter och då bör det ju inte hamna för högt?
Enligt Booli har slutpriserna på fastigheterna närmast denna och som sålts de senaste fem åren av dem legat på runt 6-8 miljoner.

Fota grejer som du vill sälja och skänka bort.
Lägg ut på bjussa och bortskänkes.se sälja på tradera blocket facebook.
Låt dom komma på tider när du är i huset och röjer då blir du av med saker och slipper köra iväg själv.

@MGA89 Vill du sälja caddyn?

Fairlane Fairlane skrev:
Varför skiljer det mot andra sidor tex hemnet.

A A-Man_08 skrev:
Fota grejer som du vill sälja och skänka bort.
Lägg ut på bjussa och bortskänkes.se sälja på tradera blocket facebook.
Låt dom komma på tider när du är i huset och röjer då blir du av med saker och slipper köra iväg själv.
Ja det är min plan också. Snart kommer jag börja sälja av saker så fort källaren är tömd på allt utom verkstaden vilket bör vara gjort vid nästa besök i huset.

A A-Man_08 skrev:
@MGA89 Vill du sälja caddyn?
Ja inom några månader kommer den att säljas. Först vill jag tömma hus och verkstad innag jag går ingenom och säljer fordonen.

A A-Man_08 skrev:
vad har huset för klassning och taxeringsvärde?
Vad har taxeringsvärdet med hustets "typ" att göra. Ett nedgånget hus i Norrlands inland som används för permanentboende av en stor barnfamilj kan ha ett mycket lågt taxeringsvärde, medan en lyxvilla på en gräddhylla i en turistort som används en vecka om året kan ha ett mycket högt taxeringsvärde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Man får äga ett fritidshus det kan dom inte neka, däremot inte en annan permanentbostad. Är en ganska vanlig regel.
Har du något exempel på hur en sådan regel kan formuleras i ett hyresavtal?

Jag har nu pratat med Lantmäteriet som hämtar sina uppgifter om taxeringsvärde från Skatteverket. Enligt dem låg 2021 års taxeringsvärde för fastigheten på 4165000 SEK, alltså lägre än vad mäklaren satte värdet till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.