74 712 läst ·
536 svar
75k läst
536 svar
Sälja eller renovera arv av nedgånget hus (dödsbo)?
M MGA89 skrev:
M MGA89 skrev:
Då kan du nog räkan med att värderingen är någorlunda rätt. Det dyraste objektet kan du ju utgå ifrån inte är i närheten av ditt nedgångna objekt. Se det som ytterligheten. MAnbör inte snegla påd et dyraset när man försöker värdera gatans risigaste..M MGA89 skrev:
Då kanske medianen snarare är 6-7 milj.
Då talar vi sannolikt inte renoveringsprojekt. Ett nedgånget projekt bör ju ligga minst 1 milj under, det är vad en inte allt för omfattande hel renovering ofta går på med helt inhyrda hantverkare. Den som köper ett renoveringsobjekt skall ju dessutom ah något för besväret. Lägg där till att priserna sista året ligger 10-15% ner, vilket i ditt fall bör motsvara 700K-900K till i minskning mot objekt sålda 2021-2022.
Mäklaren verkar utifrån det helt rätt ute.
Taxeringsvärdet skall i en perfekt värld motsvara 75% av marknadsvärdet. Ofta har det dock legat lägre än så pga att de inte legat i takt med kraftiga prisstegringar. Men om man skall utgå ifrån den riktlinjen som kommer från skatteverket. Så skall ett hus med taxeringsvärde 4165000:- Ha ett marknadspris på 5533333:-M MGA89 skrev:
Med avdrag på Skick som inte är normalt för ett hus av ålder och förväntat skick utifrån senaste taxeringsuppgift.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 920 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 920 inlägg
Jag har aldrig sett att Booli ligger högre. Tvärtom har jag sett, att Hemnet ligger högre. Hemnet verkar ta slutpriset från vad mäklaren rapporterar in, vilket kanske skiljer mot vad som står hos lantmäteriet. Ett exempel kan ju vara att mäklaren rapporterar in högsta budet, eller det bud som köparen lagt, men att priset i själva verket är något annat efter en prutning på något som upptäckts vid en besiktning.A A-Man_08 skrev:
Oavsett så lär det ge en indikation på värdet av denna bostad, även om det inte ger ett exakt värde.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 920 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 920 inlägg
Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Vid småhustaxeringen 2024 är det försäljningar under åren 2020–2022 som har avgjort om taxeringsvärdena gått upp eller ner sedan förra taxeringen.M MGA89 skrev:
https://skatteverket.se/privat/fast...gsvardesmahus.4.515a6be615c637b9aa4153a6.html
Det är typen som är intressant, och det ser man väl på samma ställe som taxeringsvärdet?Alfredo skrev:
Jag beklagar sin förlust. Gällande huset så hade jag rekommenderat att hyra grannes gräsklippare/trimmer/högtryckstvätt för att underhålla utsidan. Hyrt en container för brännbart(mixade är dyra) och börjat slänga grejer så att eventuella spekulanter kan se storleken på rummen och ge ett bättre intryck. Svaren säljer du nog för 20-30k på marketplace om det är en metallsvarv. På så. Vis bör du kunna finansiera container och en dle omkostnader.
Vidare så kan det va bra att spola vatten varje gång du är där om det är en egen brunn för att hålla det fräscht för eventuella spekulater med vatten prov. Vädra gärna också.
Alt flytta dit under sommaren och lägg 3h på att plugga, sen städa 1h,rillbaka och plugga 3-4h och sen städa 2h. Lagom balans för att hålla uppe motivation och studietakt. Spis lär finnas i drivor för 2k på Blocket. Sist men inte minst så ta ett rum i taget så du ser att nått händer och blir klart
Vidare så kan det va bra att spola vatten varje gång du är där om det är en egen brunn för att hålla det fräscht för eventuella spekulater med vatten prov. Vädra gärna också.
Alt flytta dit under sommaren och lägg 3h på att plugga, sen städa 1h,rillbaka och plugga 3-4h och sen städa 2h. Lagom balans för att hålla uppe motivation och studietakt. Spis lär finnas i drivor för 2k på Blocket. Sist men inte minst så ta ett rum i taget så du ser att nått händer och blir klart
Skiljer detta verkligen på "fritidshus" och "permanentbostad"? Är inte "alla" normala "villor/fritidshus/stugor/torp" någon variant på småhusenhet, exempelvis "220 Småhusenhet, bebyggd"?A A-Man_08 skrev:
Jag är ingen absolut expert på detta så någon får gärna rätta/komplettera!
Fast det har ju inget direkt med ett "förbud" mot att skaffa/ärva en fastighet under befintligt hyresavtal. Sen är ju frågan hur någon ungdom någonsin ska kunna flytta hemifrån om dessa formuleringar skulle tillämpas ordagrant.A A-Man_08 skrev:
Jag är bara nyfiken på hur formuleringarna brukar se ut och om de verkligen flyger.