57 785 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Utelämna delen om hans bakgrund ty det är ingen idé att vara otrevliga än nödvändigt, bäst att enbart hålla sig till sakfrågan! Det bästa när någon är otrevlig torde vara ett trevligt svar tillbaka, ty det är förmodligen inte till någon fördel att reta upp honom mer än nödvändigt.
Ja, det är mer än nödvändigt. Du är inte skyldig något svar alls.
Vakna nu. Du har själv kommit fram till att killen är en tidigare svindlare. Det vet vad han vill - klämma dig på 1800kr. Allt han skriver, och det är ganska tydligt, är del av hans försök till svindleri. Gå inte på det. Blir du nedstämd av hans SMS, som säkert kommer att eskalera i motbjudande ton, så stång av mobilen eller radera dem utan att läsa.
Vänta till ägarbytet går igenom. Gör det inte det, gå till polisen. Tills dess, ta det så coolt du kan, men kommunicera inte.
Klart detta är en obehaglig och stressande situation, men gör det inte värre genom att nappa på hans försöka att hålla dig kvar i "spelet".
Vakna nu. Du har själv kommit fram till att killen är en tidigare svindlare. Det vet vad han vill - klämma dig på 1800kr. Allt han skriver, och det är ganska tydligt, är del av hans försök till svindleri. Gå inte på det. Blir du nedstämd av hans SMS, som säkert kommer att eskalera i motbjudande ton, så stång av mobilen eller radera dem utan att läsa.
Vänta till ägarbytet går igenom. Gör det inte det, gå till polisen. Tills dess, ta det så coolt du kan, men kommunicera inte.
Klart detta är en obehaglig och stressande situation, men gör det inte värre genom att nappa på hans försöka att hålla dig kvar i "spelet".
Absolut inte radera, utan låta en vän/svärfar läsa dom istället, eventuellt till och med ha telefonen några dagar. Han har hotat en gång, eskalerar det nu så är det viktigt bevismaterial.Nikorasu skrev:
Dra det som avslut och låt sedan bli att svara på några mer meddelanden eller liknande.
Det som han nämner om att fixa bilsläp osv, det är ju på tok för mycket arbete för att en normalt funtad person skulle göra det, dels hyra bilsläp, dels fixa fram en bil som kan dra släpet (+ någon med rätt körkortsbehörighet)
sen ligga och köra i 2 timmar enkel resa, bara bensinen och släphyran är dyrare än de 1800kr.
Det som han nämner om att fixa bilsläp osv, det är ju på tok för mycket arbete för att en normalt funtad person skulle göra det, dels hyra bilsläp, dels fixa fram en bil som kan dra släpet (+ någon med rätt körkortsbehörighet)
sen ligga och köra i 2 timmar enkel resa, bara bensinen och släphyran är dyrare än de 1800kr.
Ja, det kan vara smartast naturligtvis, det viktiga är att inte ta åt sig av kommunikationen.
Vad han vill är tydligt - att få 1800 swischat. Vad han med 99.99% säkerhet inte vill göra är reparera bilen (som säkert funkar lika fint som när han hämtade den hos TS), hyra släp, lasta bil, köra 4 tim, osv. Detta är bara del av hans svindleri, och kommer att sluta först när han inte tror att det finns chans att få pengarna han vill.
Vad han vill är tydligt - att få 1800 swischat. Vad han med 99.99% säkerhet inte vill göra är reparera bilen (som säkert funkar lika fint som när han hämtade den hos TS), hyra släp, lasta bil, köra 4 tim, osv. Detta är bara del av hans svindleri, och kommer att sluta först när han inte tror att det finns chans att få pengarna han vill.
Det är fortfarande lite för mycket, fast det kanske är lite sent nu. Nåja, det går säkert bra, vi håller tummarna!scim skrev:Typ så här:
Jag har ägnat tiden åt att göra lite research kring den här osannolika historien. Jag har läst på om köplagen, samt pratat med polis, jurister och bilkunniga. Om bilen har de fel du påstått så skulle de enkelt kunna hittas genom att undersöka hjulen eller provköra bilen innan köpet, men eftersom du inte gjort det har du ej fullgjort din undersökningsplikt som köpare och därmed har du inte något att hämta genom köplagen. Oavsett om du försöker lugga mig på 2000:- eller faktiskt har råkat ut för problemen så är det inte mitt problem längre, och jag önskar ingen vidare kontakt, vänligen respektera detta.
Jo, fast jag vill sätta ner foten och göra klart att jag inte vill ha med honom att göra.
Det bästa du kan göra, IMO, är att helt undvika att föra en diskussion, det finns inget att diskutera. Därför bör du, menar jag, inte säga mycket mer än att du anser att du inte har några skyldigheter kvar gentemot köparen, och att du därför inte vill ha någon vidare kontakt. Inte ett ord om eventuella fel och hur de skulle kunna ha hittats eller inte och om hans undersökningsplikt och så vidare, allt det där öppnar bara för diskussion och inget av det behöver sägas, och bör sägas, innan ni hamnar i domstol, och det lär nu ju knappast göra. Så locket på.
Vill köparen gå vidare får han göra det via domstol, kronofogden är bara ännu ett hot, där har han ändå inget att hämta. Men det här behöver du ju heller inte säga, det får han ju lista ut själv.
Vi får hoppas att han "nöjde" sig med ditt sista svar och lägger ner nu.
Räcker det med att jag skriver typ: Det har tagit tid för att jag har suttit i telefonkö till polisen. Jag har inga skyldigheter kvar gentemot dig som köpare, och önskar ingen vidare kontakt. Vänligen respektera detta.
Såg f.ö. att han lagt ut däckbilden på sin Facebook, med kommentaren:
Ny bil igår
Bil till helvettet idag
#backtodrivequattro
#FML
#Nevermoresaab
#diagaf
Sedan skrev han därefter:
Haha är inte bara däcket
Typ allting är brutit rakt över tongue emoticon Så blir ny bil på måndag 
Ny bil igår
Bil till helvettet idag
#backtodrivequattro
#FML
#Nevermoresaab
#diagaf
Sedan skrev han därefter:
Haha är inte bara däcket
Sätt ned foten i stil med det sista du författade. Det här tar energi från dig, gå mot avslut. Din magkänsla säger att det är rätt att göra som du tänkt, bara du kan tolka den känslan rätt eftersom det är du som befinner dig i situationen.scim skrev: