17 kw resistiv belastning kan man köra. Motorn med en axeleffekt på 15 kw har en elektrisk effekt på mer än 15 kw. Dessutom har den en effektfaktor på mindre än 1 varför strömmen blir högre för samma effekt. Nu bestäms strömmen inte i första hand av motorns märkplåt utan av dess belastning. Två motorer med olika märkeffekt kommer att dra ungefär samma ström om de har samma belastning.
Erik
Erik
Det mest kritiska är nog starten
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Eller så köper du en traktor 
Hej! Lite jävligt har det varit med maskinen, måste fråga er som vet allt.
Vad krävs för kablar för att driva denna 15kw motor? Duger det med 4mm2 eller är det 6mm2? Den funkar väl men den är klen på hydraultrycket till olika saker.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Hur mycket sackar motorn när du drar i hydraulreglaget?
Rent generellt är det 6mm2 för fast installation med 25 A säkring, anslutningskabel får vara 4 mm2 med 25 säkring.
Protte
Rent generellt är det 6mm2 för fast installation med 25 A säkring, anslutningskabel får vara 4 mm2 med 25 säkring.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det beror knappast på klena elledningar 
troligtvis inte, men jag hade en byggcentral från jula inkopplad före maskinen och då jag tog bort den så går maskinen bättre så jag vart fundersam på saken. Fantiserade att den inte orkar få upp tillräckligt högt tryck p.g.a strömbrist..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 936 inlägg
Hur långa är kablarna, och vilken ledararea har du just nu?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 936 inlägg
Ca 23 A alltså, fast vi kom väl fram till en högre ström i verkligheten, runt 30A
Hur räknar man spänningsfall i en trefasledning? Jag blev osäker. 30A*1.73 * 0.0172/4mm² * 10 meter = 2.2 V ?? eller ska man lägga på en faktor 2 (för returledare) som ElDim gör? Det känns inte rätt.
Sedan är ju frågan om motorn känner av ett spänningsfall på 0.5-1% ?
Hur räknar man spänningsfall i en trefasledning? Jag blev osäker. 30A*1.73 * 0.0172/4mm² * 10 meter = 2.2 V ?? eller ska man lägga på en faktor 2 (för returledare) som ElDim gör? Det känns inte rätt.
Sedan är ju frågan om motorn känner av ett spänningsfall på 0.5-1% ?