Hej, jag undrar hur man gör med säkringsskåpet till stugan med 24volt system. Kan jag använda biltemas bil grejjor eller finns det automat säkringar till lågspänning?

Redigerat:
Det är väl snarast högre ström när det är 24V. Vanliga automatsäkringar fungerar. De är oftast inte godkända för lika hög spänning när det är DC, men det har du ju inte heller.

Annars finns det en del 24V-prylar avsedda för båt och husbilar.

Volvo lastvagnar och Scania, LVD Osv har automatsäkringar som ersätter flatstiftssäkringar

Billigt är också ett nyckelord...

BalooMannen skrev:
Billigt är också ett nyckelord...
Allt är relativt

Men altså, vanliga automatsäkringar för 240V. Funkar de altså också för 24V DC på samma sätt med samm funktionalitet?

Ja, det är ju strömmen dom ska bryta för inte spänningen. Det är inte exakt lika med DC men nära nog

Varför krångla till det använd vanliga flatstifts säkringar

Det är skillnad på AC & DC, när man bryter en hög ström så blir det gärna en häftig ljusbåge med DC (eftersom strömmen aldrig passerar noll)....Risken är att en automat för AC inte bryter alls, Smältsäkringar (Diazed eller andra) tycker jag känns säkrare för DC...MEN titta i tillverkarnas datablad och du skall finna att de ofta även specar dvärgarna(automaterna) för DC, men då med en lägre spänning än AC., 24V är såpass lågt att det antagligen ligger väl inom parametrarna. och fungerar bra för dig....

http://download.hager.com/Hager.se/...uvudkatalog_Hager_chap22_teknik3_08SE0138.pdf

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
PST skrev:
Det är skillnad på AC & DC, när man bryter en hög ström så blir det gärna en häftig ljusbåge med DC (eftersom strömmen aldrig passerar noll)....Risken är att en automat för AC inte bryter alls, Smältsäkringar (Diazed eller andra) tycker jag känns säkrare för DC...MEN titta i tillverkarnas datablad och du skall finna att de ofta även specar dvärgarna(automaterna) för DC, men då med en lägre spänning än AC., 24V är såpass lågt att det antagligen ligger väl inom parametrarna. och fungerar bra för dig....

[länk]
Återigen igen krångla inte till det flatstifts säkringar är det som gäller även till micro och kylskåp eldrivna hydralpumpar osv på tunga fordon även på uttag upp mot 200 amp

Okej, då blir det flatsäkringar från biltema.

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.