Var medlem hos Villaägarna för många år sedan och gick med igen för runt 4 år sedan då jag såg att man kunde teckna försäkringar hyfsat förmånligt hos deras samarbetspartner Gjensidige. Passade bra att flytta dit då jag var fruktansvärt missnöjd med IF där jag haft många försäkringar i många år. Det fungerade bra, vilket det ofta gör om inget händer. Plötsligt bestämde sig Villaägarna för att byta samarbetspartner till Söderberg & Partners varvid alla försäkringar hos Gjensidige sades upp och nya tecknades hos S&P som faktiskt kom in med bra priser på premierna. MEN, efter första året så höjde man premierna på såväl villan som sommarstugan med 20% ☹️. Även övriga försäkringar höjdes ordentligt, men inte lika mycket. I mitt tycke ett oerhört oseriöst agerande av S&P, vilket jag talade om för dem. Man har sålt in sig till Villaägarna med ett billigt paket och när man sedan fångat in kunderna så smäller man till och höjer premierna. Inte snyggt gjort alls.
Jag hade ett flertal försäkringar där och det handlade om tusentals kronor i höjning, så resultatet blev att jag sade upp samtliga försäkringar där och flyttade till andra bolag.
När jag frågade säljaren på S&P om han inte kunde göra något åt dessa priser så var det blankt nej. När jag då sade att jag ser mig tvungen att se mig om efter någon annan försäkringsgivare så svarar han "jo du kan ju kolla och om det är så att du hittar något bättre så kan du ju höra av dig så ska vi se vad vi kan göra".... Så förbaskat oseriöst! Om jag hörde av mig? Knappast! Jo, när jag med glädje sade upp alla försäkringar där.
Har även informerat Villaägarna om hur S&P fungerar och sagt att dom behöver följa upp sådant här om det sker på bred front. Nu har jag sparat in en del utgifter på mina försäkringar och dessutom runt en femhundring på medlemskapet i Villaägarna som jag också avslutade. Blir skönt med mindre reklam från deras s.k. samarbetspartners.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
C
U Uno Mögel skrev:
efter första året så höjde man premierna på såväl villan som sommarstugan med 20% ☹️.
20% var ju väl saftigt, men annars är det väl samma system med nyteckningsrabatt som alla kör med idag, tyvärr.
S&P står nog inte själva för försäkringen utan har något av de vanliga försäkringsbolagen i ryggen, så jag misstänker att möjligheterna att snacka pris är små, det är, så att säga, ett färdigförhandlat paket som erbjuds under deras varumärke.

• Gilla
Grindtorp
  • Laddar…
C cpalm skrev:
20% var ju väl saftigt, men annars är det väl samma system med nyteckningsrabatt som alla kör med idag, tyvärr.
S&P står nog inte själva för försäkringen utan har något av de vanliga försäkringsbolagen i ryggen, så jag misstänker att möjligheterna att snacka pris är små, det är, så att säga, ett färdigförhandlat paket som erbjuds under deras varumärke.
S&P är en försäkringsförmedlare och som jag förstått så är det hos Trygg Hansa som försäkringarna ligger. Man kan ju tycka att Villaägarna som organisation kunde ha lite bättre koll i sina upphandlingar än att låta ett företag "sälja in sig" på detta vis. Inget ovanlig egentligen, men nivån på prishöjningen är däremot ovanligt hög får dom att framstå som skojare och allt annat än seriösa.

• Gilla
jonte0 och 4 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
men nivån på prishöjningen är däremot ovanligt hög får dom att framstå som skojare och allt annat än seriösa.
Finns det något försäkringsbolag som inte agerar på det sättet?

Düsseldorff
Söderbergs är ett skitbolag som verkligen har bidragit till att ge försäkringsförmedlarbranschen sitt dåliga rykte.

• Gilla
munge och 6 till
  • Laddar…
C
U Uno Mögel skrev:
Man kan ju tycka att Villaägarna som organisation kunde ha lite bättre koll i sina upphandlingar än att låta ett företag "sälja in sig" på detta vis.
Nä, det är ju tråkigt att systemet letar sig in även i den typen av kollektiva avtal.
Men i princip är det väl omöjligt att få kunderna att teckna något till en "marknadsmässig" premie idag.

Tyvärr är det ju dessutom så att premien fortsätter ticka på. En sak hade ju varit om man haft en rabatt första perioden och att premien sen låg stabil. Men nu blir man ju bara mer och mer pungad ju trognare kund man är.

Farstatjej90
Man ska inte vara emotionell med sånt här.
Kolla bara på mobilbranschen.
Mina mamma hade haft Telia i seriöst 20 år utan att ändra nåt när hon upptäckte att hon betalade jättemycket mer än deras nya abbonemang.
Dom bryr sig 0 om lojalitet eller annat utan bara pengar.
Det billigaste sättet att använda olika tjänster är att säga upp dom ofta och hoppa mellan bolag...
Garanterar att det är samma med försäkringar. Tidigare var det nog mer sådär med skadefria år och sånt men jag tror det är bullshit. Byt hela tiden. Jag sparade mycket på bilförsäkring när jag bytte efter ett par år.

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det billigaste sättet att använda olika tjänster är att säga upp dom ofta och hoppa mellan bolag...
Så är det ju, men det är inte så mycket emotionellt som att man kanske vill slippa hålla på fippla med att byta leverantör hela tiden. I synnerhet om man, bortsett från prisutvecklingen, är väldigt nöjd med den man har.
Känns så onödigt, ett sådant system gagnar liksom ingen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man ska inte vara emotionell med sånt här.
Kolla bara på mobilbranschen.
Mina mamma hade haft Telia i seriöst 20 år utan att ändra nåt när hon upptäckte att hon betalade jättemycket mer än deras nya abbonemang.
Dom bryr sig 0 om lojalitet eller annat utan bara pengar.
Garanterar att det är samma med försäkringar. Tidigare var det nog mer sådär med skadefria år och sånt men jag tror det är bullshit. Byt hela tiden. Jag sparade mycket på bilförsäkring när jag bytte efter ett par år.
Håller med dig till fullo! Det är ett av få sätt som vi konsumenter kan använda för att sätta press på företagen som levererar olika tjänster. Gör det titt som tätt när det gäller mobiltelefoni, bredband och TV-kanaler. Synd bara att det inte fungerar lika bra när det gäller elpriser... Men några timmars jobb så har man sparat tusentals kronor, som kan användas till roligare saker 🙂.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
C cpalm skrev:
Så är det ju, men det är inte så mycket emotionellt som att man kanske vill slippa hålla på fippla med att byta leverantör hela tiden. I synnerhet om man, bortsett från prisutvecklingen, är väldigt nöjd med den man har.
Känns så onödigt, ett sådant system gagnar liksom ingen.
Det är nåt provocerande tycker jag att dom trognaste kunderna betalar mest..

• Gilla
Anneli Törnros och 8 till
  • Laddar…
Vissa branscher lönar det sig helt enkelt inte å vara trogen STILLATIGANDE kund.

Elbolag, mobiltelefon, larmföretag, TV-tjänster å försäkring tillhör de som jag VARJE år tar en runda med efter deras årliga schablonhöjning med 10-20%.
För egen del e försäkringar inga problem å pruta ned till ett par % höjning.

Antar, som nån sagt, att Söderberg är bara förmedlare/agent å har mindre marginal eller mandat att korrigera.
I prutandet är det oftast inte första personen man pratar med som kan besluta nåt utan man kopplas gärna vidare till de personer med befogenhet. Sparar många tusen om året på å ta dessa telefoner.

Det är ju knepigt att Villaägarna tydligen inte kan förhandla fram bra försäkringar. Jag hade villaförsäkringen genom dem i ett antal år och tänkte att även om det inte är det garanterat billigast i varje enskilt fall så är de väl åtminstone i kraft av sin storlek en garant för att man får något som är bland det bästa. När de bytte försäkringspartner så kollade jag runt lite och insåg att det för min del gick att hitta en försäkring som var ett par tusen billigare per år och ändå har bättre skydd.Jag gick ur Villaägarna också, de verkar mer intresserade av att använda medlemsavgifterna till att producera en skittidning i stället för att faktiskt göra nytta. Jag fattar inte hur man kan företräda 320k potentiella kunder och inte lyckas förhandla fram en försäkring som är i toppklass, det är så man börjar fundera om inte en och annan styrelseledamot fått åka på golfresa på "försäkringspartnerns" bekostnad under upphandlingen.

• Gilla
DejanGajic och 5 till
  • Laddar…
N
Jag har varit kund hos Länsförsäkringar i många år. 40 år när det gäller Villa/hemförsäkring och lite kortare tid när det gäller bilen.
Tycker inte höjningarna varit orimligt stora.

Villa/hem höjdes 2,6 % 2025 jämfört med 2024. Betalas per helår.

Bilen höjdes med 4 % 2026 jämfört med 2025. 2025 jämfört med 2024 sänktes t.o.m. premien med drygt 5 %. Helförsäkring som betalas per helår.

Till detta kommer att jag ofta fått återbäring utbetald.

Flera andra bolag har fått räkna på försäkringar åt mig men har aldrig kunnat konkurrera med LF.

Så det behöver inte vara dåligt att vara trogen kund i alla lägen.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
Flera andra bolag har fått räkna på försäkringar åt mig men har aldrig kunnat konkurrera med LF.
Pratar du om pris då, eller någon sorts helhetsbedömning av erbjudandet?
Känns helt omöjligt att valfri random nyteckningspremie inte skulle slå din ordinarie premie. I synnerhet efter 40 år som kund.

Var själv kund under lång tid hos LF, men när premien var dubbelt så hög som alla andras (inklusive deras egen, om jag hade nytecknat) så var måttet rågat. Det går ju liksom inte ihop.

Unikt namn
S&P är ett oseriöst bolag. Räcker att lyssna enstaka sekunder på någon av deras företrädare för att det ska bli uppenbart.

• Gilla
S_lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.