4 769 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Säkringsgrupper för kök?
Skall/bör micro (liten inbyggnadsmodell), köksfläkt och diskmaskin alla ligga på egen säkring eller kan någon av dom dela?
En tanke är att låta micro och fläkt dela (det kommer bli lite trångt i den nya elcentralen så jag vill hålla nere antalet säkringar).
Övriga säkringsgrupper som jag planerat ha för köket är:
- Kyl/frys (på separat JFR)
- Alla eluttag samt belysning (halogenspottar i tak och under överskåp)
- Spis (3-fas)
En tanke är att låta micro och fläkt dela (det kommer bli lite trångt i den nya elcentralen så jag vill hålla nere antalet säkringar).
- Spis (3-fas)
Detta beror ju på hur stort kök vi pratar om men kan vara en idé att dela eluttag på fler än en säkring.. Finns många maskiner som drar mycket ström.Videonisse skrev:Skall/bör micro (liten inbyggnadsmodell), köksfläkt och diskmaskin alla ligga på egen säkring eller kan någon av dom dela?
- Spis (3-fas)
Uttaget för micron hamnade precis bredvid ett bänkuttag så den får hänga på samma säkring som belysning och övriga bänkuttag.
Då återstår diskmaskinen och spisfläkten. Om jag sätter dom på samma säkring, kan man koppla ihop dom i spisfläktens apparatdosa eller måste/bör jag sätta upp en separat kopplingsdosa? (jag har lite problem att sätta dosor i väggarna så jag försöker hålla nere antalet)
Mvh
Michel
Då återstår diskmaskinen och spisfläkten. Om jag sätter dom på samma säkring, kan man koppla ihop dom i spisfläktens apparatdosa eller måste/bör jag sätta upp en separat kopplingsdosa? (jag har lite problem att sätta dosor i väggarna så jag försöker hålla nere antalet)
Mvh
Michel
Klicka här för att svara