562 läst ·
13 svar
562 läst
13 svar
Fräsa eller borra hål för luckor i köksskåp?Poggenpohl luckor 70 talet
Hej ska borra eller fräsa hål för rektangulära plast brickor/lås i köksskåp.
Brickorna har två 10 mm runda piggar med flänsar som man sen bankar ner i hålen (med lite lim?)
Jag vet inte om jag vill eller kan borra helt lodrätt ner med elektrisk handborr?
Nu är jag istället inne på att använda en fräs med parallellt anhåll som jag lägger an med mot framkanten på skåpet som ligger på sidan på bilden.
Det blir räta vinklar mot fräsen när jag kollar med vinkelhake.
Vilken typ av frässtål hade ni använt.
En vanlig 10 mm nåt fräs?
Eller finns det nån typ av frässtål som passar bättre till att göra runda hål med.
Finns det frässtål med nån slags pigg att centrera med på ett måttat kryss. Som ett träborr har.
Jag tänkte köpa nån slags frässtål och sen testfräsa i överblivna spånskivor först.
Man vill ju veta att det funkar annars blir det bygga nytt skåp igen..
Brickorna har två 10 mm runda piggar med flänsar som man sen bankar ner i hålen (med lite lim?)
Jag vet inte om jag vill eller kan borra helt lodrätt ner med elektrisk handborr?
Nu är jag istället inne på att använda en fräs med parallellt anhåll som jag lägger an med mot framkanten på skåpet som ligger på sidan på bilden.
Eller finns det nån typ av frässtål som passar bättre till att göra runda hål med.
Finns det frässtål med nån slags pigg att centrera med på ett måttat kryss. Som ett träborr har.
Jag tänkte köpa nån slags frässtål och sen testfräsa i överblivna spånskivor först.
Redigerat:
Gillar du stilen på mitt blivande kök? Jorel03 Eller är du chockad av oredan hahahE Erikgson skrev:Hej ska borra eller fräsa hål för rektangulära plast brickor/lås i köksskåp.
Här är nån gammal bild av sidan med köksbänk,diskho,ugn, spis.
Hyllorna ovanför ska ha gula gamla luckor härnäst.
Redigerat:
Tror jag hittade lösningen här inne i forumet. Festool har en borr för höghastighet till handöverfräs. Det har även en spets.E Erikgson skrev:Hej ska borra eller fräsa hål för rektangulära plast brickor/lås i köksskåp.
https://www.festool.se/tillbehoer/fraesar/fraes/beslags-pluggborrar/491069---hw-s8-d1030-z
https://www.byggahus.se/forum/threads/notfrasstal-med-centrumspets.479247/#post-5090741
Fick tyvärr ingen precision i min j-la jiggtillverkning. Ska testa med handöverfräs hittat ett fräsborr från festool för ändamålet. Det har en centrumspets och tål fräsens höga varvtal. Är gjort för hålborrning i rader på tex en kökslucka.Bönhas skrev:
Finns skåror också under plattan på min fräs, de markerar centrumlinjer så ska nog kunna klura ut helt rätt position med lite testborrningar.
Fördelen med en fräs till ändamålet är nog lättare få exakt djup men ffa att borrhålet blir spikrakt 90 grader ner från spånskivans yta...förhoppningsvis haha
Tack för svar!
När man gör en jigg ser man till att borrhålet blir exakt 90 grader och får exakt rätt djup. Man kan nog inte räkna med att första försöket blir perfekt. Men med lite övning bygger man ganska lätt en jigg som ger bättre resultat en en handöverfräs.
Använder man borrmaskin är det värt att tänka på att det är lättare att hålla ett långt borr rakt än ett kort borr.
Oavsett om man använder fräs eller borrmaskin vill man inte ha centrumspets på borret när man skall borra sådana här hål i sådana här skivor.
Som vanligt är det en poäng att använda de verktyg och metoder man är van vid och behärskar bäst
Använder man borrmaskin är det värt att tänka på att det är lättare att hålla ett långt borr rakt än ett kort borr.
Oavsett om man använder fräs eller borrmaskin vill man inte ha centrumspets på borret när man skall borra sådana här hål i sådana här skivor.
Som vanligt är det en poäng att använda de verktyg och metoder man är van vid och behärskar bäst
Ah ok, jag är nog inte helt överens om det där med precisionen jigg borrmaskin gentemot överhandsfräs.O skrev:
När man gör en jigg ser man till att borrhålet blir exakt 90 grader och får exakt rätt djup. Man kan nog inte räkna med att första försöket blir perfekt. Men med lite övning bygger man ganska lätt en jigg som ger bättre resultat en en handöverfräs.
Men det hänger ju också på precisionen i jiggen och även hur man hanterar postioneringen av fräsen.
Stålet jag beställt är gjort för exakt detta jobbet enligt Festool och det har centrumspets. Tyvärr dyrt som fan också. Kan säkert gå fel även med dyrt fräsborr
Plugg- och hålradsborr med 8 mm skaft, optimerad för överfräsar vid höga fräsvarvtal
med centreringsspets
Återkommer när jag testat det
Naturligtvis.E Erikgson skrev:
Ja, skall man borra med en fräs ställer det högre krav på borret än om man använder borrmaskin med högre pris som följd. Det är naturligtvis en nackdel. Men lösningar som endast har fördelar är väldigt ovanliga.E Erikgson skrev:
Det gäller att vara uppmärksam så inte centrumspetsen går ut genom andra sidan. Jag hade så tajta marginaler senast att jag fick skaffa borr utan centrumspets. Jag skulle göra ungefär samma sak som du.
Men visst har centrumspetsen sina fördelar för precisionen oavsett om man kör borrmaskin eller fräs. Speciellt om man kör på fri hand. Även om jag anser att det inte skall behövas om använder jigg eller fräs. Då ger jiggen/fräsen tillräcklig stabilitet.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Som jag misstänkte, visade det sig att ett borr från Festool kostar ungefär lika mycket som ett stativ till borrmaskinen.E Erikgson skrev:
Borrstativ
Produkter som diskuteras: "Borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
För mig är det självklart mycket enklare att nå förväntat resultat med en fräs än det där borrstativet. Fräsen är låst i en av två riktningar i sidled, gör garanterat ett hål vinkelrätt mot ytan och har ett pålitligt djupstopp. Ett enkelt sidostopp som färsts med tving i dörren gör att man hamnar på rätt ställe om man vill vara helt säkert. Ett flimsigt "stativ" är betydligt vingligare, är inte låst i någon riktning och har betydligt fler saker som kan göra resultatet oprecist.
Ska kolla bland tillbehören till min fräs. Återkommer om hjälp med hur man ev gör en fräsmall . Tack för bra svarP Pettman skrev:
Kollat, den verkar finnas med i lådan !
Redigerat:
Fått min Festool fräsborr. Testborrat. Den skär väldigt trevliga hål. River inte ut kanterna på spånskivans vita laminat som min andra borrmaskinen med vanliga träborr gör.
Den har en centrumspets men också två små spetsar/"horn". I kanterna av borrens skärytor i toppen.
De verkar skära bra i laminatet så det inte rivs bort ojämnt i bitar.
Min träborr är säkerligen lite slö. Detta stålet är nytt.
Den har en centrumspets men också två små spetsar/"horn". I kanterna av borrens skärytor i toppen.
De verkar skära bra i laminatet så det inte rivs bort ojämnt i bitar.
Min träborr är säkerligen lite slö. Detta stålet är nytt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden