487 läst ·
4 svar
487 läst
4 svar
Alla säkringarna i gruppen går??
Har endast enfasuttag och belastningar i en trefasgrupp. Alla tre porsilnsäkringar hade gått så jag drog ur belastningarna, ligger på gränsen för 10A, satte tillbaka nya säkringar och när jag sätter i den tredje så går alla säkringar i gruppen igen…..har jag bara två säkringar i så fungerar allt som ligger på dom faserna men då jag skruvar i säkring nr3 som jag inte har någon belastning ansluten på så går alla säkringar…..någon som har någon idé vad jag ska börja kolla?
Problemet löst………kombo fel som förvirrade mig.L LGB skrev:Har endast enfasuttag och belastningar i en trefasgrupp. Alla tre porsilnsäkringar hade gått så jag drog ur belastningarna, ligger på gränsen för 10A, satte tillbaka nya säkringar och när jag sätter i den tredje så går alla säkringar i gruppen igen…..har jag bara två säkringar i så fungerar allt som ligger på dom faserna men då jag skruvar i säkring nr3 som jag inte har någon belastning ansluten på så går alla säkringar…..någon som har någon idé vad jag ska börja kolla?
All denna el sitter i en gammal lada som är byggd på 60-70 talet, mycket förändringar är gjord i installationen efter det. Felet med att säkringarna gick i samma grupp visade sig vara en motorbrytare som gett upp och hamnat i ”on” och matade på spänning i en kabel som visade sig efter lite grävande sluta rakt ner i backen…..hade tidigare för någon generation sedan varit ansluten till en pump. Det andra felet var så enkelt som en överbelastat fas där säkringen hade löst ut utan att indikeringen på porslinssäkringen flygt iväg. Så det var var att döda en grupp, den till gamla pumpen, och ändra på belastningen mellan faser så var fel nr 2 löst också.
Redigerat:
att kolla med nageln om pluppen är bestämt fast eller lossnar är en standardprocess när man kollar diazed/porslinsäkringar - pluppen åker inte alltid av sig själv ut vid fel och man har alltid en annan säkring i samma storlek att prova med vid tveksamhet, eller så byter man bara utan att kolla...
Klicka här för att svara
