För två år sedan knappt så glidgjöt vi skorstenen på vårt fritidshus och började trivselelda. Pipans mått, om jag kommer ihåg rätt var 14x14 cm. Den är murad och ca 3,5-4m hög.
Saken är att vi i omgångar har haft problem med att den ryker in, i början förstår jag att det kan ske pga kall pipa men saken är att det kan komma mitt i en eldning när brasan varit igång ett antal timmar med okej drag. Vad kan det bero på? För fuktiga vedträn? Ibland så stannar brasan även av, speciellt om man har större klabbar. Bör vi stänga av den kanalfläkt som styr utsug från kök/badrum?
När det rök in började jag noja lite för kolmonoxidutsläpp, ska installera ett larm men finns det risk för att det släpptes ut mycket? Eller är risken noll iom att skorstenen funkar och vi har mekanisk frånluft?
Bild på eldstaden:
Saken är att vi i omgångar har haft problem med att den ryker in, i början förstår jag att det kan ske pga kall pipa men saken är att det kan komma mitt i en eldning när brasan varit igång ett antal timmar med okej drag. Vad kan det bero på? För fuktiga vedträn? Ibland så stannar brasan även av, speciellt om man har större klabbar. Bör vi stänga av den kanalfläkt som styr utsug från kök/badrum?
När det rök in började jag noja lite för kolmonoxidutsläpp, ska installera ett larm men finns det risk för att det släpptes ut mycket? Eller är risken noll iom att skorstenen funkar och vi har mekanisk frånluft?
Bild på eldstaden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Eldning kräver en hel del luft. Större klabbar ännu mer luft. Frånluften verkar finnas men hur är det med tilluften. Som praxis brukar man vilja ha samma storlek på tilluften till rummet med brasa som skorsten som i ditt fall ett rör genom vägg på 16cm i diameterN Norktork skrev:För två år sedan knappt så glidgjöt vi skorstenen på vårt fritidshus och började trivselelda. Pipans mått, om jag kommer ihåg rätt var 14x14 cm. Den är murad och ca 3,5-4m hög.
Bild på eldstaden:
[bild]
prova definitivt att stänga fläkten tom att öppna ett fönster lite grannN Norktork skrev:För två år sedan knappt så glidgjöt vi skorstenen på vårt fritidshus och började trivselelda. Pipans mått, om jag kommer ihåg rätt var 14x14 cm. Den är murad och ca 3,5-4m hög.
Bild på eldstaden:
[bild]
har du ingen tillförslelav luft så ryker det in, så enkelt är det
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det sitter två tilluftsventiler i rummet, dock i de bortre hörnen från eldstaden sett. Men kan även för lite tilluft göra att det ryker in? Är det för att elden pyr för mycket=mer rök som pipan inte klarar?
Bör jag sluta noja för kolmonoxidrisken?
Bör jag sluta noja för kolmonoxidrisken?
De två ventilerna är väl inte helt öppna? Men sluta oroa dig för risken med kolmonoxidN Norktork skrev: