För två år sedan knappt så glidgjöt vi skorstenen på vårt fritidshus och började trivselelda. Pipans mått, om jag kommer ihåg rätt var 14x14 cm. Den är murad och ca 3,5-4m hög.

Saken är att vi i omgångar har haft problem med att den ryker in, i början förstår jag att det kan ske pga kall pipa men saken är att det kan komma mitt i en eldning när brasan varit igång ett antal timmar med okej drag. Vad kan det bero på? För fuktiga vedträn? Ibland så stannar brasan även av, speciellt om man har större klabbar. Bör vi stänga av den kanalfläkt som styr utsug från kök/badrum?

När det rök in började jag noja lite för kolmonoxidutsläpp, ska installera ett larm men finns det risk för att det släpptes ut mycket? Eller är risken noll iom att skorstenen funkar och vi har mekanisk frånluft?

Bild på eldstaden:
Öppen spis med brinnande ved, synliga lågor bakom ett dekorativt skydd. Eldstaden omgiven av murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Norktork skrev:
För två år sedan knappt så glidgjöt vi skorstenen på vårt fritidshus och började trivselelda. Pipans mått, om jag kommer ihåg rätt var 14x14 cm. Den är murad och ca 3,5-4m hög.

Saken är att vi i omgångar har haft problem med att den ryker in, i början förstår jag att det kan ske pga kall pipa men saken är att det kan komma mitt i en eldning när brasan varit igång ett antal timmar med okej drag. Vad kan det bero på? För fuktiga vedträn? Ibland så stannar brasan även av, speciellt om man har större klabbar. Bör vi stänga av den kanalfläkt som styr utsug från kök/badrum?

När det rök in började jag noja lite för kolmonoxidutsläpp, ska installera ett larm men finns det risk för att det släpptes ut mycket? Eller är risken noll iom att skorstenen funkar och vi har mekanisk frånluft?

Bild på eldstaden:
[bild]
Eldning kräver en hel del luft. Större klabbar ännu mer luft. Frånluften verkar finnas men hur är det med tilluften. Som praxis brukar man vilja ha samma storlek på tilluften till rummet med brasa som skorsten som i ditt fall ett rör genom vägg på 16cm i diameter

• Gilla
  • Haha
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Större klabbar ännu mer luft.
Hur tänker du? Om samma klabbe klyvs flera ggr så blir ytan större så syretillförseln lär behöva ske snabbare än om man har en enda stor klabbe som brinner långsammare.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
N Norktork skrev:

Bild på eldstaden:
[bild]
prova definitivt att stänga fläkten tom att öppna ett fönster lite grann
har du ingen tillförslelav luft så ryker det in, så enkelt är det

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur tänker du? Om samma klabbe klyvs flera ggr så blir ytan större så syretillförseln lär behöva ske snabbare än om man har en enda stor klabbe som brinner långsammare.
Mer bränsle = mer luft tänker jag

• Haha
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Mer bränsle = mer luft tänker jag
Om samma mängd (kilo/liter )ved klyvs fler ggr bildas mer yta som borde kräva mer syre eftersom veden då kan förgasas fortare..

• Gilla
  • Älska
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Det sitter två tilluftsventiler i rummet, dock i de bortre hörnen från eldstaden sett. Men kan även för lite tilluft göra att det ryker in? Är det för att elden pyr för mycket=mer rök som pipan inte klarar?

Bör jag sluta noja för kolmonoxidrisken?

F fribygg skrev:
Om samma mängd (kilo/liter )ved klyvs fler ggr bildas mer yta som borde kräva mer syre eftersom veden då kan förgasas fortare..
Nån info om klyvning har vi inte ännu....

N Norktork skrev:
Det sitter två tilluftsventiler i rummet, dock i de bortre hörnen från eldstaden sett. Men kan även för lite tilluft göra att det ryker in? Är det för att elden pyr för mycket=mer rök som pipan inte klarar?

är dom öppna då?

H Håbbe01 skrev:
Upplever att det rykt in mindre vid mer upphuggen ved då de brinner mer intensivt och då är blir draget bättre.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Nä, men ditt påstående om större klabbar mer luft verkar direkt felaktigt och bör därför inte få stå oemotsagt.

N Norktork skrev:

De två ventilerna är väl inte helt öppna? Men sluta oroa dig för risken med kolmonoxid

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
returen returen skrev:
är dom öppna då?
Yes, fullt öppna.

Antar att vädret kan ha viss påverkan med?

N Norktork skrev:
Upplever att det rykt in mindre vid mer upphuggen ved då de brinner mer intensivt och då är blir draget bättre.
Då gissar jag att tillräckligt med syre finns men att elden inte blir tillräckligt het med större vedträn om det brinner bättre med välkluven ved

F fribygg skrev:
Nä, men ditt påstående om större klabbar mer luft verkar direkt felaktigt och bör därför inte få stå oemotsagt.
Gäller väl all förbränning av bränsle att mer bränsle kräver mer luft.. Lite grundskola eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.