4 179 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Säkringar
Kan jag utan problem byta en 10A-säkring mot en 16A?
Problem? Jag bara undrar vad som bestämmer en säkrings storlek.
Det som avgörs säkringens storlek är framförallt utlösningsvillkoret. Det finns massvis av trådar på detta forumet som behandlar det ämnet, så det är bara att söka.
Sen får ju inte kabeln vara för klen heller.
Sen får ju inte kabeln vara för klen heller.
Nydragen FK 1,5 mm² i hela övervåningen, ny EKK och en del äldre i källaren men det är inte källaren jag är intresserad av.
En av anledningarna att jag frågade var att jag hittade en personskyddsautomat som jag hade tänkt använda till kyl och frys. Automaten var på 16A men kyl/frys är kopplad till 10A. Går den att använda eller måste jag ha en på 10A?
En av anledningarna att jag frågade var att jag hittade en personskyddsautomat som jag hade tänkt använda till kyl och frys. Automaten var på 16A men kyl/frys är kopplad till 10A. Går den att använda eller måste jag ha en på 10A?
Generellt kan man säga att man behöver minst 2,5kvmm till 16A. Under vissa gynsamma förhållande kan det gå med 1,5kvmm, men dom förhållandena är ganska svåra att uppnå så det kan man i praktiken bortse ifrån.ThomasLindgren skrev:Nydragen FK 1,5 mm² i hela övervåningen, ny EKK och en del äldre i källaren men det är inte källaren jag är intresserad av.
Ibland behöver man ha grövre kabel än 2,5kvmm (men inte speciellt ofta).
Summa sumarum, kolla upp dina betingelser för det är svårt att generalisera.
Det är ju synd om du råkar höra till dom få % som inte klarar det som brukar gå.
Okej. Känns inte som att det finns någon mening att gå upp till 16A och byta kabel enbart för att kunna använda en viss personskyddsautomat, när det funkar bra att köra med 10A som det är nu.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag förstår inte att det ska vara separat JFB till kylskåpet, den person som ser till huset när jag är på semester tittar ju inte i kylskåpet ( jag har inget öl där) om det finns ström men om hallbelysningen inte fungerar så gör ju den personen något åt saken.
Prototypen
sedan TomasL om du kopplar in din personskyddsautomat efter din 10 A säkring så kan du inte överbelasta ledningen och JFB i peronskyddsautomaten fungerar lika bra med en 10 A försäkring, men varför krångla till det??
Prototypen
sedan TomasL om du kopplar in din personskyddsautomat efter din 10 A säkring så kan du inte överbelasta ledningen och JFB i peronskyddsautomaten fungerar lika bra med en 10 A försäkring, men varför krångla till det??
Och om man inte har någon som ser till huset när man är borta t.ex.?
Jag försöker inte krångla till nåt, jag försöker bara lära mig hur saker och ting fungerar. Visste inte att man var tvungen att vara elektriker för att skriva här...
Jag försöker inte krångla till nåt, jag försöker bara lära mig hur saker och ting fungerar. Visste inte att man var tvungen att vara elektriker för att skriva här...
Prototypen menar att om det redan är avsäkrat med 10A och du lägger till en 16A personskyddsautomat så blir det ändå 10A, för din 10A automatsäkring kommer att lösa före PAn. Men då skulle det vara bättre att använda en ren JFB istället.
Men om du skaffar en PA till din kylskåpsmatning så tar man givetvis bort den tidigare automatsäkringen, vilket prototypen verkade missa...
Sen kan jag tycka att många verkar överdriva det här med att dela upp allt på en himla massa JFBs. Det finns också många som bara har en, för hela huset, utan att förden skull ha några speciella problem.
Jag skulle hellre tänka såsom så: att jag vill använda en separat JFB är där jag är mest orolig för "frekventa" jordfel. Dvs sätta en separat JFB för utomhusuttag samt ev till garaget. Kanske en till värmeanläggningen med, värmepatroner t.ex. har jag för mig kan spöka ibland.
Nu får jag säkert en massa mothugg ...
kom igen då . 
Men om du skaffar en PA till din kylskåpsmatning så tar man givetvis bort den tidigare automatsäkringen, vilket prototypen verkade missa...
Sen kan jag tycka att många verkar överdriva det här med att dela upp allt på en himla massa JFBs. Det finns också många som bara har en, för hela huset, utan att förden skull ha några speciella problem.
Jag skulle hellre tänka såsom så: att jag vill använda en separat JFB är där jag är mest orolig för "frekventa" jordfel. Dvs sätta en separat JFB för utomhusuttag samt ev till garaget. Kanske en till värmeanläggningen med, värmepatroner t.ex. har jag för mig kan spöka ibland.
Nu får jag säkert en massa mothugg ...
Jag hade tills för ett par veckor sedan ingen JFB alls, den första kom dit när golvvärmen kopplades in. Kyl och frys har jag tidigare haft en jordfelsbrytare som man sätter direkt i uttaget, och det kan ju funka det med, syns ju inte där bakom...
Håller på och ska dra ut el utomhus så där ska jag ju förstås ha en JFB också, eller så får det bli samma. Jag samlar på mig utrustning (med visst samråd med elektriker) så får han koppla in allting sen. Det var han som åtog sig att byta till automatsäkringscentral när han var här och installerade golvvärmen sist, och det kan man ju inte säga nej till. Speciellt då det bara är resekostnaden jag betalar för.
Håller på och ska dra ut el utomhus så där ska jag ju förstås ha en JFB också, eller så får det bli samma. Jag samlar på mig utrustning (med visst samråd med elektriker) så får han koppla in allting sen. Det var han som åtog sig att byta till automatsäkringscentral när han var här och installerade golvvärmen sist, och det kan man ju inte säga nej till. Speciellt då det bara är resekostnaden jag betalar för.
Man kan ju alltid köra på en jordfelsbrytare men köra värmen utanför den... Visserligen inge kul om man har direktverkande el då elementen kan bli strömförande...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tja har du ingen som ser till huset så kan ju JFB lösa för att motorvärmarkabeln ligger i en smältvattenpöl (man FÅR INTE lämna MVkabeln i uttaget) den där tidsstyrda belysningen i fönstret som ser ut som om någon är hemma slocknar och inbrottstjuven ser att det är övergivet och går in och tar plattTV:n och 5.1 ljudjoxet, då är det skönt att komma hem och finna att kylskåpet har i alla fall fungerat.
Det är väl bra att någon ser till huset.
För några år sedan här i Umeå var det en familj som kom hem efter en mycket lång semester och fann att säkringarna till elpannan hade löst ut, kan ha varit av enbart ålder men värmesystemet hade frusit sönder. Ström fanns i huset, det hade "husvakten" konstaterat men han hade aldrig varit in och kollat tempen. Det hade även kunnat vara kylskåpet. Familjen ifråga hade jublat om bara kylskåpet varit utan ström.
Prototypen
Det är väl bra att någon ser till huset.
För några år sedan här i Umeå var det en familj som kom hem efter en mycket lång semester och fann att säkringarna till elpannan hade löst ut, kan ha varit av enbart ålder men värmesystemet hade frusit sönder. Ström fanns i huset, det hade "husvakten" konstaterat men han hade aldrig varit in och kollat tempen. Det hade även kunnat vara kylskåpet. Familjen ifråga hade jublat om bara kylskåpet varit utan ström.
Prototypen
Klicka här för att svara