1 108 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Säkring löser ut när jfb återställs
Jag har i liknande situation skalat kabeln först och sedan klippt ledarna en efter en.
Edit: låt mig förtydliga, man tejpar ledarnas ände, klipper skalar och monterar den första. Klipper, skalar den andra och monterar den osv.
Edit: låt mig förtydliga, man tejpar ledarnas ände, klipper skalar och monterar den första. Klipper, skalar den andra och monterar den osv.
Jag hade ju en tråd för ett år sedan dör JFB inte löste ut trots jordfel från nollan. Men så plötsligt löste det ut sporadiskt. Det visade sig bero på att det var så långt till jordfelet att väldigt lite ström gick den vägen. LED-lampan drog inte tillräckligt med ström för att själv lösa ut JFB. Strömspikar på samma fas när lampan var tänd (det var nollan som bröts av det smarta eluttaget) var det som gav enstaka jordfel. Lite mindre strömspikar på andra faser eller trefaslast löste inte JFB.
Ibland är det svårt att hitta jordfelen...
Jag hade ju en tråd för ett år sedan där JFB inte löste ut trots jordfel från nollan. Men så plötsligt löste det ut sporadiskt. Det visade sig bero på att det var så långt till jordfelet att väldigt lite ström gick den vägen. LED-lampan drog inte tillräckligt med ström för att själv lösa ut JFB. Strömspikar på samma fas när lampan var tänd (det var nollan som bröts av det smarta eluttaget) var det som gav enstaka jordfel. Lite mindre strömspikar på andra faser eller trefaslast löste inte JFB.
...lite lättare när man klipper en kabel. 🤪
...lite lättare när man klipper en kabel. 🤪
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Precis. Det tog mig några år (gör det inte dagligen och stundligen) att lära mig att nollan och jorden var "farlig" när man skruvade upp armaturer. Jag släkte utan pardon hela huset så fort en armatur skulle bytas. Bla pga att jag hade vanan att koppla in jord först (eller iaf tidigt) s.a. den inte glöms (eller man får en sketen pga att någon exv. skruvat i en propp).J jahallåja skrev:Är detta för att säkringen bara bryter fas, och kortslutning av N och PE har fortsatt samma effekt som vid det tidigare tillfället då JFB löste ut? Är enda sättet att undvika detta att skruva ur kabeln innan den klipps (den behövde kortas för nya armaturen), eller på något vis klippa en ledare i taget?
Och det är ju bra, men slinter man då det minsta med nollan när den skall anslutas och kommer åt ledande del av armaturen så är det klippt.
Så har du en kabel du behöver klippa så måste den kopplas loss i andra änden. Åtminstone nollan (jag skulle hellre lägga bort den än jorden om jag bara skulle välja en av dem).
Alternativt så dissekerar man kabeln och frilägger ledarna en och en, men det går ju nästan alltid snabbare och enklare att koppla loss den i andra änden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden