631 läst ·
7 svar
631 läst
7 svar
Spabad löser ut jfb och säkringar
Upptäckte en morgon att JFB hade löst ut och kom fram till att det var spabadet som var boven, genom uteslutningsmetoden. Efter ungefär fem minuter med spabadet igång slog JFB ut igen. Efter lite läsning verkade det oftast handla om värmaren, vilket stämde med att det tog några minuter innan det hände. Lät därför spabadet vara avstängt för stunden.
Nu, en vecka senare, tog jag tag i problemet igen. Satte igång spabadet och höll koll för att se om JFB löste ut just när värmaren startade. Men denna gång gick allt igång utan problem. Efter ungefär en timme löste JFB dock ut igen – och den här gången gick även automatsäkringarna för spabadet och huvudsäkringarna för huset.
Bytte huvudsäkringarna och lät spabadet vara avstängt igen, och har hittills inte haft några fler problem.
Mina frågor nu är:
1. Är det fortfarande rimligt att tro att värmaren är problemet? Måste väl vara någon kortslutning för att även säkringarna ska lösa ut?
2. Nästa steg borde vara att koppla bort värmaren (och eventuellt andra komponenter) i spabadet och slå på strömmen. Finns det några risker med det? Blir lite nervös eftersom även huvudsäkringarna gick 😅
Nu, en vecka senare, tog jag tag i problemet igen. Satte igång spabadet och höll koll för att se om JFB löste ut just när värmaren startade. Men denna gång gick allt igång utan problem. Efter ungefär en timme löste JFB dock ut igen – och den här gången gick även automatsäkringarna för spabadet och huvudsäkringarna för huset.
Bytte huvudsäkringarna och lät spabadet vara avstängt igen, och har hittills inte haft några fler problem.
Mina frågor nu är:
1. Är det fortfarande rimligt att tro att värmaren är problemet? Måste väl vara någon kortslutning för att även säkringarna ska lösa ut?
2. Nästa steg borde vara att koppla bort värmaren (och eventuellt andra komponenter) i spabadet och slå på strömmen. Finns det några risker med det? Blir lite nervös eftersom även huvudsäkringarna gick 😅
Ta fram och lägg upp en kopia på kopplingsschemat till spa-badet. Kan t.ex. vara fas 1 till jetpump, fas 2 till andra jetpump och fas 3 till värmaren. Lite konstigt då om huvudsäkringarna allihop löser ut pga värmaren...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Var släktingarna heta eller kalla?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Så har du en kortslutning, tvåfasig dessutom. Ovanligt för ett spabad. Finns det några komponenter som går på 400 V? Värmaren kanske göra det, eller orsaka en kortslutning fas - jord på två faser. Börja med att koppla bort den om det går.
Klicka här för att svara
