6 235 läst ·
79 svar
6k läst
79 svar
Säkra upp vid mätare så de säkringarna inte också går.
Jag hade nog köpt en ask mätarsäkringar, lagt i elskåpet ute och instruerat stockholmarna hur man byter dessa.
Har hyrt många stugor och aldrig varit med om att det varit problem att mätarskåpet satt på utsidan av stugan. Det har till och med hänt att elen varit avslagen på huvudströmbrytare i fasadmätarskåpet när jag kom.
Att skaffa en gasolspis till stockholmare (som iofs kan vara vana vid det om de har stadsgas i lägenheten) känns som en mycket krångligare väg att gå än att se till att de kan ta sig in i mätarskåpet.
Har hyrt många stugor och aldrig varit med om att det varit problem att mätarskåpet satt på utsidan av stugan. Det har till och med hänt att elen varit avslagen på huvudströmbrytare i fasadmätarskåpet när jag kom.
Att skaffa en gasolspis till stockholmare (som iofs kan vara vana vid det om de har stadsgas i lägenheten) känns som en mycket krångligare väg att gå än att se till att de kan ta sig in i mätarskåpet.
Det går givetvis utmärkt att installera en spis med gasolplattor. Men det finns många villor som klarar sig med 16A huvudsäkring trots elspis. Du gör som du vill. Men det känns som att du möjligen blåser upp problemet en aning.B Paul Bulle skrev:Nu har det skrivits så mycket konstiga saker och påståenden om mig i denna tråden så jag orkar inte svara mer. Men nu har jag fått svar av vissa som tar fråga seriöst och det är jag tacksam för. Har nu bestämt mig för att sätta in en spis med gasolplattor och enfas ugn så nu kommer det verkligen inte vara några problem. Och det har aldrig varit några problem men nu har jag monterat en vvb och eltoalett! Vvb, eltoa spis, element och hydroforpump måste kunna gå samtidigt för det är inget man kan styra riktigt ju. Vvb 2kw, toa 2 kw, spis 2,3kw, hydro 1,1kw, elemen 2,4kw Mvh Paul
Jävlars vilka grejer du kör med. Ja självklart kör stockholmare med varmluftspistol för att torka håret, allt annat är så jä*** fjolligt ... Själv lödde jag kopparrören i tvättstugan med 2kW varmluftspistol.E El-Löken66 skrev:
Jag är också ganska mesig på vattenkokarfronten med min 1,6kW'are.
har nämligen redan en fin igf gasolspis och slaskor och allt så.K Kallebo skrev:Jag hade nog köpt en ask mätarsäkringar, lagt i elskåpet ute och instruerat stockholmarna hur man byter dessa.
okej hur gör jag då. Där finns totalt 9 10 ampers proppar i skopet. 3 st går till nuvarande spis, 3 st går till hydroforen och den få inte stanna eller att riskera att motorn bränner, tror ej där är motorskydd men ska kolla. Sen är där 2 10or till elementen och 1 10a till belysning och uttag. Hade det bara varit toan eller vvb så hade det varit lugnt, men nu har vi både och. Hur hade ni gjort? Toan bränner ca 40 min per spolning.A Avemo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Låter som att du dels behöver en större elcentral så att du kan fördela de stora belastarna jämnt över faserna (och på flera grupper i elcentralen), dels behöver ett motorskydd till vattenpumpen.
Kanske borde du även se över elementen så att inte alla går på samma två faser, utan att de fördelas över alla tre.
Kanske borde du även se över elementen så att inte alla går på samma två faser, utan att de fördelas över alla tre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
På 40 minuter hinner man bränna en säkring ifall den blir måttligt överbelastad. Det är en rent otyg att det tillverkas sådana produkter. Du bör se till att toan hamnar på en fas som normalt inte är så högt belastad, mao se till att uttaget i köket för Stockholmare får en egen fas... Vi vet ingenting om din VVB och elelement ifall de är 230 V eller 400 V.B Paul Bulle skrev:
Det låter för övrigt ganska klent med endast 2.4 kW uppvärmning. Kanske är stugan liten, och/eller med alternativa uppvärmingsmetoder? Ska den användas (hyras ut) på vintern finns kanske risk att Stockholmare kör hårtorken för att värma upp stugan...
Bo.Siltberg skrev:
På 40 minuter hinner man bränna en säkring ifall den blir måttligt överbelastad. Det är en rent otyg att det tillverkas sådana produkter. Du bör se till att toan hamnar på en fas som normalt inte är så högt belastad, mao se till att uttaget i köket för Stockholmare får en egen fas... Vi vet ingenting om din VVB och elelement ifall de är 230 V eller 400 V.
Det låter för övrigt ganska klent med endast 2.4 kW uppvärmning. Kanske är stugan liten, och/eller med alternativa uppvärmingsmetoder? Ska den användas (hyras ut) på vintern finns kanske risk att Stockholmare kör hårtorken för att värma upp stugan...
Nötegårdsgubben skrev:
Låter som att du dels behöver en större elcentral så att du kan fördela de stora belastarna jämnt över faserna (och på flera grupper i elcentralen), dels behöver ett motorskydd till vattenpumpen.
Kanske borde du även se över elementen så att inte alla går på samma två faser, utan att de fördelas över alla tre.[/QUOTE vvb är 1 fas det har jag skrivit. Och det är 3 direltverkande 800w element och stugan är kanske 20-25 kvadrat och är bara till vår-sommar-höst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Rent allmänt får jag känslan av att elinstallationen är omodern och underdimensionerad. Jordfelsbrytare antar jag att det inte finns någon, och all hushållsel inklusive eltoan ska dela på en 10 A-säkring.
Det rimliga här är att uppgradera elsystemet till modern standard. Om du inte behöver dra om en massa kabel gissar jag att det kommer kosta dig under två veckohyror, men det finns säkert de som kan ge dig bättre estimat.
Och när du ändå tar in en elektriker kan du ju gå all in och säkra upp till 20 eller 25 A och sätta upp en laddbox för elbilar också och lägga till laddmöjlighet i objektbeskrivningen. Sen smäller du på en femhundring extra i veckohyra och har allt betalt på ett par år.
Det rimliga här är att uppgradera elsystemet till modern standard. Om du inte behöver dra om en massa kabel gissar jag att det kommer kosta dig under två veckohyror, men det finns säkert de som kan ge dig bättre estimat.
Och när du ändå tar in en elektriker kan du ju gå all in och säkra upp till 20 eller 25 A och sätta upp en laddbox för elbilar också och lägga till laddmöjlighet i objektbeskrivningen. Sen smäller du på en femhundring extra i veckohyra och har allt betalt på ett par år.
Förstår jag dig rätt att det är en 10A säkring till belysning, uttag, varmvattenberedare och förbränningstoalett? Det går att komplettera centralen med en mindre normkapsling vid sida av där man kan ha några grupper till. Här tycks ju problemet vara både för många förbrukare på en grupp och en ojämn fördelning mellan faserna. Det förra av problemen löser du inte med en gasolspis. Men åter till frågan. Brukar en huvudsäkringen lösa idag? Jag tror att dina förbrukare kan klara sig på dina huvudsäkringar. Men du kanske måste fördela om lasterna mellan faserna.B Bullebock skrev:okej hur gör jag då. Där finns totalt 9 10 ampers proppar i skopet. 3 st går till nuvarande spis, 3 st går till hydroforen och den få inte stanna eller att riskera att motorn bränner, tror ej där är motorskydd men ska kolla. Sen är där 2 10or till elementen och 1 10a till belysning och uttag. Hade det bara varit toan eller vvb så hade det varit lugnt, men nu har vi både och. Hur hade ni gjort? Toan bränner ca 40 min per spolning.
nej ingen har gått innu men knappt använt stugan. Första gången vi ska hyra utA Avemo skrev:Förstår jag dig rätt att det är en 10A säkring till belysning, uttag, varmvattenberedare och förbränningstoalett? Det går att komplettera centralen med en mindre normkapsling vid sida av där man kan ha några grupper till. Här tycks ju problemet vara både för många förbrukare på en grupp och en ojämn fördelning mellan faserna. Det förra av problemen löser du inte med en gasolspis. Men åter till frågan. Brukar en huvudsäkringen lösa idag? Jag tror att dina förbrukare kan klara sig på dina huvudsäkringar. Men du kanske måste fördela om lasterna mellan faserna.
Tanken är att testa om folk ens är intresserade iår eftersom det blir första gången vi hyr. Sen om det går bra köra all in nästa årNötegårdsgubben skrev:
Rent allmänt får jag känslan av att elinstallationen är omodern och underdimensionerad. Jordfelsbrytare antar jag att det inte finns någon, och all hushållsel inklusive eltoan ska dela på en 10 A-säkring.