6 235 läst ·
79 svar
6k läst
79 svar
Säkra upp vid mätare så de säkringarna inte också går.
fan så fult, för vadå, om man inte kan öppna skåpet ute ska man behöva ringa elektriker varje gång säkringarna går? det är ju helt orimligt omjag betalar för 16 ska jag kunna ta ut 16 och själv byta proppen inne.Mikael_L skrev:
Om du har en 16A diazed (porslinssäkring) följt av en 16A automatsäkring så kommer automaten lösa först om du kör med "lagom" överlast, typ 20-25A.B Paul Bulle skrev:
Om det blir kortslutning kommer diazeden lösa först följt av automaten någon hundradels sekund efter.
Detta kommer även ske med 20A och troligen även med 25A huvudsäkring, diazed är alltid snabbare än automater vid kortslutning.
Har du 16A diazed både inne och ute blir det lite lotteri vilken som löser, både vid överlast och kortslutning.
Men är mätarsäkringen i skåp utomhus löser den troligare för överlast tidigare än säkringen inne under soliga varma sommardagar, men troligen löser säkringen inne under kalla vinterdagar.
Du bör ju kunna öppna skåpet ute. Annars får du se till att få tag på en nyckel!B Paul Bulle skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Med de belastningar du räknar upp så kommer du ibland att förbruka avsevärt mer än 16A.
Är det ett problem, så bör du beställa mer från nätägaren.
Är det ett problem, så bör du beställa mer från nätägaren.
De säkringar som sitter vid din mätare kan och får du byta förstås. De som är 16A alltså. Dina mätarsäkringar. Du får öppna det skåpet med, oftast är skåpet till och med ditt, bara kabeln in och mätaren som är bolagets. JUST för att du ska kunna byta det.B Paul Bulle skrev:
Elbolagets på 25A däremot får du inte peta på och inte öppna skåpet. Dessa är större än dina 16 just för att de inte ska gå före dina.
Mätarskåpet är som regel kundens egendom, så det ska du ha tillträde till.B Paul Bulle skrev:
Och jag har aldrig varit med om plomberade mätarsäkringar ...
Kanske det görs hos kunder som har blivit påkomna med att fuska, vad vet jag ...
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
skulle jag satt 3 automatsäkringar inne mellan huvudsäkringarna ute och elcentralen inne? Då kanske det hade blivit lättare?Mikael_L skrev:
Om du har en 16A diazed (porslinssäkring) följt av en 16A automatsäkring så kommer automaten lösa först om du kör med "lagom" överlast, typ 20-25A.
Om det blir kortslutning kommer diazeden lösa först följt av automaten någon hundradels sekund efter.
Detta kommer även ske med 20A och troligen även med 25A huvudsäkring, diazed är alltid snabbare än automater vid kortslutning.
Har du 16A diazed både inne och ute blir det lite lotteri vilken som löser, både vid överlast och kortslutning.
Men är mätarsäkringen i skåp utomhus löser den troligare för överlast tidigare än säkringen inne under soliga varma sommardagar, men troligen löser säkringen inne under kalla vinterdagar.
Fast du kommer väl inte köra allt det på samma fas - samtidigt..B Paul Bulle skrev:
Ser inget som kräver 16A där förutom spisen. Sen kan man diskutera om man bör ligga så nära max på säkringarna som eltoalett och VVB kräver. Viktigt att de ligger på olika faser!
Jag har 16A i mätarskåpet, vad nätägaren har i sitt servisskåp ute i gatan vet jag inte, har jag aldrig tagit reda på, misstänker 20 eller 25.
Jag har spis och FLVP på 16A säkringar, kör DM, TM, dammsugare, vattenkokare, brödrost, kaffebryggare, LLVP i garaget, som ständigt återkommande större förbrukare, sen till detta alla småförbrukare (kyl/frys, belysning, mobilladdare, TV, datorer osv)
Och sen ibland verktygsmaskiner, kompressor, kap/ger, bordscirkelsåg, och andra sådana maskiner.
En av mina säkringar gick en gång (just på julafton, naturligtvis), då allt var igång för matlagning, ugn, flera plattor, vattenkokare, och kallt ute så VP gick säkert duktigt också.
Jag planerar inte för någon säkringshöjning och betala 3000kr extra om året för den lyxen!
Jag har spis och FLVP på 16A säkringar, kör DM, TM, dammsugare, vattenkokare, brödrost, kaffebryggare, LLVP i garaget, som ständigt återkommande större förbrukare, sen till detta alla småförbrukare (kyl/frys, belysning, mobilladdare, TV, datorer osv)
Och sen ibland verktygsmaskiner, kompressor, kap/ger, bordscirkelsåg, och andra sådana maskiner.
En av mina säkringar gick en gång (just på julafton, naturligtvis), då allt var igång för matlagning, ugn, flera plattor, vattenkokare, och kallt ute så VP gick säkert duktigt också.
Jag planerar inte för någon säkringshöjning och betala 3000kr extra om året för den lyxen!
En elektriker klarar sig med 16A.Mikael_L skrev:
Jag har 16A i mätarskåpet, vad nätägaren har i sitt servisskåp ute i gatan vet jag inte, har jag aldrig tagit reda på, misstänker 20 eller 25.
Nu verkar ju inte trådskaparen vara just det.