6 235 läst ·
79 svar
6k läst
79 svar
Säkra upp vid mätare så de säkringarna inte också går.
Inget komplicerat alls. TS har ansvaret för sin elanläggning, om Stockholmarna sedan kvräver tre faser in är det upp till TS att lösa detta eller ta fighten.A Avemo skrev:Det finns olika frågor här som man måste hålla isär. Om man skall ta det på orden med att huvudsäkringen aldrig skall lösa därför att säkringen löser inne i huset först så är svaret tyvärr det går inte. Om förbrukarna i huset är fördelade på ett bra sätt så kommer det mycket sällan att gå en säkring. Men blir det kortslutning kommer troligen både gruppsäkringen och huvudsäkringen att lösa. De sällsynta gånger då huvudsäkringen löser lär man få gå ut och öppna skåpet. Det kommer man inte ifrån.
Det var ju tydligen för dyrt med 20A så då behövs något annat.
Det finns i vilket fall inget som tar bort risken helt av uppenbara anledningar.
Nu vet jag inte var mätarskåpet är beläget men en flytt mot huset är möjligt, inte billigt.
Någon slags belastningvakt.
Mindre storlek på säkringar i huset.
Kanske är lasterna snett fördelade eller så är det dålig kontakt i mätarskåpet, en elektriker fixar detta.
Med en rejält högre säkring i överliggande led så klarar den sig, väljer man en groteskt stor mätarsäkring så ska det vara mycket till för att den ska brinna före en 10 eller 16A gruppsäkring. Så väljer man 35A-63A abonnemang så borde risken vara mindre än minimal.A Avemo skrev:
Annars skulle det fungera dåligt i flerbostadshus, affärscentrum osv, en kortis hos valfri slutförbrukare skulle kunna slå ut en tredjedel av gallerian eller en tredjedel av kontorshuset, bostadshuset etc.
Men då ligger kanske inkommande servis på 100A eller flera hundra A, och då har man eliminerat risken att en kortis i någon gruppledning fortplantas ända dit.
Men detta är ju rätt teoretiskt, det är knappast något alternativ här.
Hen vill inte betala för 20A, tror knappast 100A är något alternativ då.Mikael_L skrev:
Med en rejält högre säkring i överliggande led så klarar den sig, väljer man en groteskt stor mätarsäkring så ska det vara mycket till för att den ska brinna före en 10 eller 16A gruppsäkring. Så väljer man 35A-63A abonnemang så borde risken vara mindre än minimal.
Annars skulle det fungera dåligt i flerbostadshus, affärscentrum osv, en kortis hos valfri slutförbrukare skulle kunna slå ut en tredjedel av gallerian eller en tredjedel av kontorshuset, bostadshuset etc.
Men då ligger kanske inkommande servis på 100A eller flera hundra A, och då har man eliminerat risken att en kortis i någon gruppledning fortplantas ända dit.
Men detta är ju rätt teoretiskt, det är knappast något alternativ här.
Har hen yta går ju att bättra situationen med solceller.
TS skrev ju i första inlägget att vederbörande betalar för 16 A, så med allra största sannolikhet är 16 A-säkringarna mätarsäkringar som man inte alls får byta ut bara för att man känner för det.Tomtom79 skrev:
De säkringar som sitter vid din mätare kan och får du byta förstås. De som är 16A alltså. Dina mätarsäkringar. Du får öppna det skåpet med, oftast är skåpet till och med ditt, bara kabeln in och mätaren som är bolagets. JUST för att du ska kunna byta det.
Elbolagets på 25A däremot får du inte peta på och inte öppna skåpet. Dessa är större än dina 16 just för att de inte ska gå före dina.
Hen betalar för 16A och verkar inte sugen på 20A som jag tolkar det, oklart varför.useless skrev:
Det är aja-baja att sätta större säkring än passdelen tillåtet, men det går ju å andra sidan inte heller.
Jag missade att ta med det villkoret. Men det framgick av tidigare inlägg att TS inte ville ha mer än 16A till mätarsäkringar. Dessutom ville han ha 16A säkringar inne i huset som skulle lösa före mätarsäkringarna. Jag kan inte se att det skulle vara möjligt att garantera. Men så ofta får man förhoppningsvis inte kortslutning att det blir ett problem att gå ut för att byta huvudsäkring.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Tänker på ett par saker:
Kolla hur välbalanserat systemet är genom att koppla bort en huvudsäkring i taget och se vad som kopplas bort. Är någon fas mer belastad än de andra kanske det är läge att lägga om lasterna snarare än säkra upp. Själv har jag en överbelastad L2, men har vant mig.
Hyrs huset ut ofta skulle jag satsa både på att säkra upp och se till att inga grupper/faser är överbelastade. Måste betala sig snabbt jämfört med att ha missnöjda gäster.
- Det är inte givet att ledningarna från elcentralen ut i huset är anpassade för 16 A, det var väl bara från mätarskåpet till centralen ledningsarean beskrivits.
- Om det är flera olika grupper i centralen som går på samma huvudsäkring finns ingen garanti att huvudsäkringarna inte går ändå.
Kolla hur välbalanserat systemet är genom att koppla bort en huvudsäkring i taget och se vad som kopplas bort. Är någon fas mer belastad än de andra kanske det är läge att lägga om lasterna snarare än säkra upp. Själv har jag en överbelastad L2, men har vant mig.
Hyrs huset ut ofta skulle jag satsa både på att säkra upp och se till att inga grupper/faser är överbelastade. Måste betala sig snabbt jämfört med att ha missnöjda gäster.
Här i trakten sitter det 35A i nätägarens kabelskåp eller säkringslåda för vanliga villa anslutningar (16, 20 eller 25A) den 35A säkringen hos nätägaren är kortslutningsskydd för servisledningen.Mikael_L skrev:
Jag har 16A i mätarskåpet, vad nätägaren har i sitt servisskåp ute i gatan vet jag inte, har jag aldrig tagit reda på, misstänker 20 eller 25.
Jag har spis och FLVP på 16A säkringar, kör DM, TM, dammsugare, vattenkokare, brödrost, kaffebryggare, LLVP i garaget, som ständigt återkommande större förbrukare, sen till detta alla småförbrukare (kyl/frys, belysning, mobilladdare, TV, datorer osv)
Och sen ibland verktygsmaskiner, kompressor, kap/ger, bordscirkelsåg, och andra sådana maskiner.
En av mina säkringar gick en gång (just på julafton, naturligtvis), då allt var igång för matlagning, ugn, flera plattor, vattenkokare, och kallt ute så VP gick säkert duktigt också.
Jag planerar inte för någon säkringshöjning och betala 3000kr extra om året för den lyxen!
Sedan sitter det 16, 20 eller 25A mätar eller servissäkringar hos kunden som är överlastskydd.
Vid 35, 50 eller 63A abonnemang / servissäkringar sitter det 80A i nätägarens ände. Och vid 80A och uppåt hos kunden då sitter det en valör högre i nätägarens skåp.
Givetvis finns även här undantag. Men generellt vill nätbolaget inte åka och säkra upp eller ner i sin del av anläggningen på "små abonnemang 16-63A" det är där mesta upp och ner säkringarna sker då det intervallet styr nättaxan/nätavgift...
Samt att i första hand ska kundens säkringar gå vid överlast.
Vid 80A och uppåt då är det effekttoppen som styr nätavgiften. Så det sker inte lika mycket upp och ner säkring av kundens säkring....
Olika nätbolag har olika taxor. Värt att kolla
Ps.
Att sätta i 20A vid mätaren och anse att en 16A säkring inne är den effekt begränsande säkringen kommer inte nätägaren gå med på. Du kan ha fler grupper på samma fas inne som de då inte har koll på... Ex två 10A grupper på samma fas medger ett uttag på 20A...
Ett alternativ är att installera effektvakt som kopplar bort "tunga" förbrukare när belastningen går över nuvarande 16A mätarsäkringar... Och sedan kopplar in förbrukaren när övrig belastning sjunkit.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Av beskrivningen låter det som att du har
- servissäkringar på 25 A i en låda längre bort (dessa rör man inte),
- mätarsäkringar på 16 A vid din elmätare (vill man ändra på dessa ringer man en elfirma), och
- gruppsäkringar på 10-16 A inne
De förbrukare du räknar upp bör inte lösa en 16 A mätarsäkring. Om du har problem med att så se över fasfördelningen, som redan nämnts, så att alla förbrukare är jämnt fördelade mellan de tre faserna.
Varför du vill höja vissa gruppsäkringar till 16 A? Den enda grupp som normalt kan behöva 16 A är en trefasgrupp till spisen. Om du har problem med att vissa gruppsäkringar på 10 A löser så bör du titta på varför de löser. Om de löser så beror det på kraftig överlast.
Det finns ingen (rimlig) möjlighet att tekniskt skydda mätarsäkringarna mot överlast. Normalt ska man aldrig lösa en säkring pga överlast. Man ska se till att den normala användningen av elen ligger under säkringens märkström. Endast kortvariga toppar får överbelasta en säkring, typ den tid det tar att koka ägg.
- servissäkringar på 25 A i en låda längre bort (dessa rör man inte),
- mätarsäkringar på 16 A vid din elmätare (vill man ändra på dessa ringer man en elfirma), och
- gruppsäkringar på 10-16 A inne
De förbrukare du räknar upp bör inte lösa en 16 A mätarsäkring. Om du har problem med att så se över fasfördelningen, som redan nämnts, så att alla förbrukare är jämnt fördelade mellan de tre faserna.
Varför du vill höja vissa gruppsäkringar till 16 A? Den enda grupp som normalt kan behöva 16 A är en trefasgrupp till spisen. Om du har problem med att vissa gruppsäkringar på 10 A löser så bör du titta på varför de löser. Om de löser så beror det på kraftig överlast.
Det finns ingen (rimlig) möjlighet att tekniskt skydda mätarsäkringarna mot överlast. Normalt ska man aldrig lösa en säkring pga överlast. Man ska se till att den normala användningen av elen ligger under säkringens märkström. Endast kortvariga toppar får överbelasta en säkring, typ den tid det tar att koka ägg.
Skillnad mellan servissäkringar och servisledningsäkringar....Bo.Siltberg skrev:
Av beskrivningen låter det som att du har
- servissäkringar på 25 A i en låda längre bort (dessa rör man inte),
- mätarsäkringar på 16 A vid din elmätare (vill man ändra på dessa ringer man en elfirma), och
- gruppsäkringar på 10-16 A inne
De förbrukare du räknar upp bör inte lösa en 16 A mätarsäkring. Om du har problem med att så se över fasfördelningen, som redan nämnts, så att alla förbrukare är jämnt fördelade mellan de tre faserna.
Varför du vill höja vissa gruppsäkringar till 16 A? Den enda grupp som normalt kan behöva 16 A är en trefasgrupp till spisen. Om du har problem med att vissa gruppsäkringar på 10 A löser så bör du titta på varför de löser. Om de löser så beror det på kraftig överlast.
Det finns ingen (rimlig) möjlighet att tekniskt skydda mätarsäkringarna mot överlast. Normalt ska man aldrig lösa en säkring pga överlast. Man ska se till att den normala användningen av elen ligger under säkringens märkström. Endast kortvariga toppar får överbelasta en säkring, typ den tid det tar att koka ägg.
Servissäkringar sitter hos kunden och är överlastskydd i "vanliga" villor kan de saknas och ersättas av mätarsäkringar.
men om en anslutning har flera abonnemang så ska servissäkringarna finnas för att begränsa abonnemangens totala möjliga uttag från elnätet... ex 80A servissäkringar och 36st 16A lägenhetsabonnemang. Maximalt uttag från nätet blir då 80A eller 55kW. Servissäkringarna bestämmer inte nättaxan men begränsar det tolala uttaget oftast upptill vad anslutningsavgiften är betald till. Nättaxorna kommer in från resp. abonnemangs storlek...
Säkringarna hos i matande ände hos nätägaren heter servisledningssäkringar och är kortslutningsskydd för servisledningen. och sitter exempelvis i ett kabelskåp eller en säkringslåda på stolpe. De säkringarna ansvarar nätägaren för.
Finns som vanligt lite "avarter" med luftledning in på vägg säkringslåda direkt innanför... De säkringarna blir då servissäkringar. sedan en mätartavla någonstanns inne i huset... med mätarsäkringar... men många varianter finns på gamla anläggningar
Redigerat:
Nu har det skrivits så mycket konstiga saker och påståenden om mig i denna tråden så jag orkar inte svara mer. Men nu har jag fått svar av vissa som tar fråga seriöst och det är jag tacksam för. Har nu bestämt mig för att sätta in en spis med gasolplattor och enfas ugn så nu kommer det verkligen inte vara några problem. Och det har aldrig varit några problem men nu har jag monterat en vvb och eltoalett! Vvb, eltoa spis, element och hydroforpump måste kunna gå samtidigt för det är inget man kan styra riktigt ju. Vvb 2kw, toa 2 kw, spis 2,3kw, hydro 1,1kw, elemen 2,4kw Mvh Paul
Finns inget konstigt, läs igen så ser du att sanningen står att finna.B Paul Bulle skrev:Nu har det skrivits så mycket konstiga saker och påståenden om mig i denna tråden så jag orkar inte svara mer. Men nu har jag fått svar av vissa som tar fråga seriöst och det är jag tacksam för. Har nu bestämt mig för att sätta in en spis med gasolplattor och enfas ugn så nu kommer det verkligen inte vara några problem. Och det har aldrig varit några problem men nu har jag monterat en vvb och eltoalett! Vvb, eltoa spis, element och hydroforpump måste kunna gå samtidigt för det är inget man kan styra riktigt ju. Vvb 2kw, toa 2 kw, spis 2,3kw, hydro 1,1kw, elemen 2,4kw Mvh Paul
Vi är inte magiker här utan kan bara råda enligt den information du förser forumet med.
Är något dåligt trycker du på anmäl inlägg så kommer Hempularen och drar se skyldiga i örat.
Lycka till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Av det du räknar upp ska VVB och element räknas som kontinuerlig belastning. Jag hoppas att toa'n inte hör dit utan att den drar sina 2 kW under mycket korta perioder?
Spis och vattenpump räknas till kortvariga förbrukare, men spisvanorna kan ju göra att man behöver räkna in det. Nu har du bara en ugn och en sådan kan dra hög effekt längre än vad en säkring tycker är tillfällig överlast.
Så säg at du har en grundlast på runt 6 kW att räkna med. Då har du nästan 6 kW kvar till kortvariga förbrukare. Så jag ser ingen fara för dina mätarsäkringar på 16 A. Detta förutsatt som sagt att fasfördelningen är bra.
Spis och vattenpump räknas till kortvariga förbrukare, men spisvanorna kan ju göra att man behöver räkna in det. Nu har du bara en ugn och en sådan kan dra hög effekt längre än vad en säkring tycker är tillfällig överlast.
Så säg at du har en grundlast på runt 6 kW att räkna med. Då har du nästan 6 kW kvar till kortvariga förbrukare. Så jag ser ingen fara för dina mätarsäkringar på 16 A. Detta förutsatt som sagt att fasfördelningen är bra.
Gasol, nu skojar du väl.
Vem gav dig detta tips, ingen här i alla fall.
Element drar givetvis inget sommartid, toalett inget, vad är det för VVB - effekt?
Oavsett vad du gör så kommer säkringen gå vid tillfälle.
Vattenkokare 3 kW, hårfön 2 kW, brödrost 1,5 kW, dammsugare 1 kW, spis, VVB.
Du har bjudit in ett gäng Stockholmare dessa förväntar sig att allt fungerar klanderfritt. Annars kommer samtalet och du ska svara 24/7 och ordna problemet inom 1h.
Annats bottenbetyg.
Vem gav dig detta tips, ingen här i alla fall.
Element drar givetvis inget sommartid, toalett inget, vad är det för VVB - effekt?
Oavsett vad du gör så kommer säkringen gå vid tillfälle.
Vattenkokare 3 kW, hårfön 2 kW, brödrost 1,5 kW, dammsugare 1 kW, spis, VVB.
Du har bjudit in ett gäng Stockholmare dessa förväntar sig att allt fungerar klanderfritt. Annars kommer samtalet och du ska svara 24/7 och ordna problemet inom 1h.
Annats bottenbetyg.
