Mikael_L Mikael_L skrev:
Mätarskåpet är som regel kundens egendom, så det ska du ha tillträde till.
Och jag har aldrig varit med om plomberade mätarsäkringar ...
Kanske det görs hos kunder som har blivit påkomna med att fuska, vad vet jag ...
men okej, jag tänkte hyra ut stugan och jag kan inte kräva att stockholmarna ska behöva gå ut och byta dom i det skåpet ute?? Det är bara massa bök då

E
B Paul Bulle skrev:
men okej, jag tänkte hyra ut stugan och jag kan inte kräva att stockholmarna ska behöva gå ut och byta dom i det skåpet ute?? Det är bara massa bök då
Har du kollat vad det skulle kosta att säkra upp till 20A?

Kanske blir billigare än ett par resor för dig till stugan för att byta propp.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har 16A i mätarskåpet, vad nätägaren har i sitt servisskåp ute i gatan vet jag inte, har jag aldrig tagit reda på, misstänker 20 eller 25.

Jag har spis och FLVP på 16A säkringar, kör DM, TM, dammsugare, vattenkokare, brödrost, kaffebryggare, LLVP i garaget, som ständigt återkommande större förbrukare, sen till detta alla småförbrukare (kyl/frys, belysning, mobilladdare, TV, datorer osv)
Och sen ibland verktygsmaskiner, kompressor, kap/ger, bordscirkelsåg, och andra sådana maskiner.
En av mina säkringar gick en gång (just på julafton, naturligtvis), då allt var igång för matlagning, ugn, flera plattor, vattenkokare, och kallt ute så VP gick säkert duktigt också.

Jag planerar inte för någon säkringshöjning och betala 3000kr extra om året för den lyxen!
så du tror 16 räcker till det jag skrev plus typ micro ibland?

Mikael_L
B Paul Bulle skrev:
skulle jag satt 3 automatsäkringar inne mellan huvudsäkringarna ute och elcentralen inne? Då kanske det hade blivit lättare?
Bara dumt tycker jag, då kommer du börja få strömavbrott lite då och då.
Tillverkningsnormen för automatsäkringar är att de måste hålla utan trip i minst en timme vid 1,15 * märkströmmen, och måste bryta inom 30 minuter vid 1,45 * märkströmmen.
Det betyder i praktiken att du alltid kommer slå ut en fas snabbt så fort du når ca 21A.

Medan en 16A diazed klarar väl 25A i bortåt en halvtimme innan den löser, om jag nu lyckades läsa ut t/I-diagrammet rätt ...

E
B Paul Bulle skrev:
så du tror 16 räcker till det jag skrev plus typ micro ibland?
Nej, inte om du ska ha Stockholmare där.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Mätarskåpet är som regel kundens egendom, så det ska du ha tillträde till.
Och jag har aldrig varit med om plomberade mätarsäkringar ...
Kanske det görs hos kunder som har blivit påkomna med att fuska, vad vet jag ...
dom är inte plomberade.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara dumt tycker jag, då kommer du börja få strömavbrott lite då och då.
Tillverkningsnormen för automatsäkringar är att de måste hålla utan trip i minst en timme vid 1,15 * märkströmmen, och måste bryta inom 30 minuter vid 1,45 * märkströmmen.
Det betyder i praktiken att du alltid kommer slå ut en fas snabbt så fort du når ca 21A.

Medan en 16A diazed klarar väl 25A i bortåt en halvtimme innan den löser, om jag nu lyckades läsa ut t/I-diagrammet rätt ...
Finns olika karakteristisk. gG är absolut vanligast sen finns även snabba. https://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
En elektriker klarar sig med 16A.
Nu verkar ju inte trådskaparen vara just det.
Jag måste balansera om. L1 här är totalt överbelastad (och det var den som löste på julafton), och L3 går nästan på tomgång.
Det ska ske ... vilket år som helst nu ... :)

Mikael_L
B Paul Bulle skrev:
Börja med att kolla vad din nätägare tar betalt för 20 och 25A abonnemang!
Är det lindriga pengar årligen så kan du väl ta dit en elfirma som gör en säkringsändring, så det blir rätt och riktigt, och mindre risk för att stockholmare (som alltså inte vet åt vilket håll man vrider för att lossa en propphuv) får problem.
(Du vet väl att stockholmare är smartare än lantisar, så nog kan de säkert reda ut ett säkringsbyte, men se till att reservsäkringar finns på plats).

Men som sagt, väg den (eventuella) högre kostnaden för abb mot att veta att risken är betydligt mindre att de tappar en fas.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
37 svar på mindre än en timme, det var inte illa ... :crysmile: :cool:

• Gilla
Bullebock
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
37 svar på mindre än en timme, det var inte illa ... :crysmile: :cool:
Sen är en annan aspekt att det inte är bra att köra på överlast i tid och otid. Detta kommer slutligen leda till att någon annan, mer svåråtkomlig del bränner av.

jag kallar dom inte hantverkare utan el-mafia, vvs-mafia, vent-mafia etc

E
J Jasmin9371 skrev:
jag kallar dom inte hantverkare utan el-mafia, vvs-mafia, vent-mafia etc
Gäller det bara hantverkare?

Det finns olika frågor här som man måste hålla isär. Om man skall ta det på orden med att huvudsäkringen aldrig skall lösa därför att säkringen löser inne i huset först så är svaret tyvärr det går inte. Om förbrukarna i huset är fördelade på ett bra sätt så kommer det mycket sällan att gå en säkring. Men blir det kortslutning kommer troligen både gruppsäkringen och huvudsäkringen att lösa. De sällsynta gånger då huvudsäkringen löser lär man få gå ut och öppna skåpet. Det kommer man inte ifrån.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Gäller det bara hantverkare?
bara hantverkare :cool:

Och inget illa menat, dom ska se att jag betalar så mycket jag kan och jag ska se till att betala så lite som jag kan
Det är spel regler, win some loose some hehe

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.