3 243 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Saknas vattenlås i denna golvbrunn?
Jag känner igen den brunn från ett jobb jag gjorde. Det var samma sak att vattenlåset var borta eller sönder. Tyvärr hade fastighetsskötaren börjat klippa upp koppen inuti för att få in ett annat vattenlås innan jag kunde hjälpa. Det blev ett nytt badrumsgolv istället. 😀😂
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
High-fives och ryggdunk! Det där gjorde vi bra 🙌
Hej! Sitter ett sådant puru’s vattenlås i min golvbrunn. Är det själva låset? Vill göra rent det men det sitter troligen fast. Eller är det där jag ska komplettera med nedanstående insats?Demmpa skrev:
Den delen som är skruvad är inte insatsen utan en klämring som pressar ner tätningsmanschetten/brunnsmanschetten mot golvbrunnen.
Insatsen bör likna följande, men ändå inte, delen som går nedåt i brunnen borde gå i den innre runda delen i golvbrunnen,
[bild]
Det gäller att veta vilken tillverkare och modell det är på golvbrunnen.
Här är tex Puru's gamla vattenlås,
[länk]
Golvbrunnen gjordes för många ägare sedan 😵💫
Bild på golvbrunnen hade underlättat.Zara75 skrev:
I inlägg 20 ser du vattenlåsinsatsen som är ena/övre delen av vattenlåset. Andra/undre delen av vattenlåset sitter fast i golvbrunnen.
Fixar foto imorgon efter välbehövlig rengöring. Innan den är utförd funderade jag på hur man lyfter upp insatsen då det inte finns ring eller dylikt. Det var då jag slogs avsatt den övre delen möjligen saknas…Demmpa skrev:
Misstänker att min brunn har liknande insats som i inlägg nr 2. Som FP möjligtvis behöver kompletteras med den grå insatsen som man kan lyfta upp…Zara75 skrev:
Du har en Purus Beta, vattenlåsinsatsen ser ut som följande,
(Det är undersidan man ser, alltså den är upp å ner.)
https://www.purus.se/productvariation/7113864
Sida 9,
https://www.purus.se/wp-content/uploads/2023/10/Hitta-ratt-vattenlas-till-aldre-golvbrunn.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-monterat-vattenlas-golvbrunn-purus.390418/
Ta gärna å försök rengöra mer runt kanterna runt insatsen.
Det bör bara vara att ta tag under kanten på insatsen och dra/rycka den uppåt/bakåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Det är undersidan man ser, alltså den är upp å ner.)
https://www.purus.se/productvariation/7113864
Sida 9,
https://www.purus.se/wp-content/uploads/2023/10/Hitta-ratt-vattenlas-till-aldre-golvbrunn.pdf
https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-monterat-vattenlas-golvbrunn-purus.390418/
Ta gärna å försök rengöra mer runt kanterna runt insatsen.
Det bör bara vara att ta tag under kanten på insatsen och dra/rycka den uppåt/bakåt.
Det gick fint när jag lirkat lite. Tack för hjälpen!Demmpa skrev:
Klicka här för att svara



