Den kan vara Jafon Rot som länkades. RSK nummer sitter i botten så du kan dubbel kolla. Det står även Jafo i fotot.
 
  • Text "Jafo" är ingraverad i botten av en plastbehållare, delvis täckt av vatten och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag känner igen den brunn från ett jobb jag gjorde. Det var samma sak att vattenlåset var borta eller sönder. Tyvärr hade fastighetsskötaren börjat klippa upp koppen inuti för att få in ett annat vattenlås innan jag kunde hjälpa. Det blev ett nytt badrumsgolv istället. 😀😂
 
  • Haha
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Såja! Tack för all hjälp!

Får bara hoppas att man inte gjorde skada genom att pilla på skruvarna…
 
  • Dräneringsbrunn med grått plastlock och vita skruvar, delvis blöt av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Aram och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att du ska trycka ner den lite till.
Det verkar som att den bara hänger på gummitätningen.
 
Tack, jobbade ner den lite mer.
 
  • Grå och vit avloppsbrunn i närbild, med vatten runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
High-fives och ryggdunk! Det där gjorde vi bra 🙌
 
  • Gilla
  • Haha
Nybyggaren12345 och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den delen som är skruvad är inte insatsen utan en klämring som pressar ner tätningsmanschetten/brunnsmanschetten mot golvbrunnen.

Insatsen bör likna följande, men ändå inte, delen som går nedåt i brunnen borde gå i den innre runda delen i golvbrunnen,
[bild]

Det gäller att veta vilken tillverkare och modell det är på golvbrunnen.

Här är tex Puru's gamla vattenlås,
[länk]
Hej! Sitter ett sådant puru’s vattenlås i min golvbrunn. Är det själva låset? Vill göra rent det men det sitter troligen fast. Eller är det där jag ska komplettera med nedanstående insats?
Golvbrunnen gjordes för många ägare sedan 😵‍💫
 
Zara75 Zara75 skrev:
Hej! Sitter ett sådant puru’s vattenlås i min golvbrunn. Är det själva låset? Vill göra rent det men det sitter troligen fast. Eller är det där jag ska komplettera med nedanstående insats?
Golvbrunnen gjordes för många ägare sedan 😵‍💫
Bild på golvbrunnen hade underlättat.

I inlägg 20 ser du vattenlåsinsatsen som är ena/övre delen av vattenlåset. Andra/undre delen av vattenlåset sitter fast i golvbrunnen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på golvbrunnen hade underlättat.

I inlägg 20 ser du vattenlåsinsatsen som är ena/övre delen av vattenlåset. Andra/undre delen av vattenlåset sitter fast i golvbrunnen.
Fixar foto imorgon efter välbehövlig rengöring. Innan den är utförd funderade jag på hur man lyfter upp insatsen då det inte finns ring eller dylikt. Det var då jag slogs avsatt den övre delen möjligen saknas…
 
Zara75 Zara75 skrev:
Fixar foto imorgon efter välbehövlig rengöring. Innan den är utförd funderade jag på hur man lyfter upp insatsen då det inte finns ring eller dylikt. Det var då jag slogs avsatt den övre delen möjligen saknas…
Misstänker att min brunn har liknande insats som i inlägg nr 2. Som FP möjligtvis behöver kompletteras med den grå insatsen som man kan lyfta upp…
 
För att få upp insatsen som saknar handtag, likt bilden i inlägg 2, så stoppar man ner handen i insatsen och tar tag runt kanten.
 
  • Gilla
Zara75
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För att få upp insatsen som saknar handtag, likt bilden i inlägg 2, så stoppar man ner handen i insatsen och tar tag runt kanten.
Lyckas inte få upp insatsen tyvärr.
 
  • Gammal, smutsig diskbänk med inbyggd insats och stagnerat vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en Purus Beta, vattenlåsinsatsen ser ut som följande,
Vattenlåsinsats från undersidan, troligen av modellen Purus Beta, ses upp och ner med en svängd form och kantdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Det är undersidan man ser, alltså den är upp å ner.)
https://www.purus.se/productvariation/7113864

Sida 9,
https://www.purus.se/wp-content/uploads/2023/10/Hitta-ratt-vattenlas-till-aldre-golvbrunn.pdf

https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-monterat-vattenlas-golvbrunn-purus.390418/

Ta gärna å försök rengöra mer runt kanterna runt insatsen.
Det bör bara vara att ta tag under kanten på insatsen och dra/rycka den uppåt/bakåt.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har en Purus Beta, vattenlåsinsatsen ser ut som följande,
[bild]
(Det är undersidan man ser, alltså den är upp å ner.)
[länk]

Sida 9,
[länk]

[länk]

Ta gärna å försök rengöra mer runt kanterna runt insatsen.
Det bör bara vara att ta tag under kanten på insatsen och dra/rycka den uppåt/bakåt.
Det gick fint när jag lirkat lite. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.