Hej allihopa!

Jag har upptäckt dålig avlopps lukt i badrummet i min ny köpt lägenhet. Det känns som lukten blir sämre pga FTX ventilation, som har verkligen stark drag kraft.

Misstänkte direkt golvbrunnen under badkaret, i fall städfirman glömde stänga vattenlåset ordentlig. Jag tryckte hårdare, men lukten kvarstår. Det blir faktiskt sämre när mer folk är i byggnaden då dem duschar/spolar osv, som gör faktiskt mening att mer gaser kommer från avloppet.

Nästa steget var att köpa en ny vattenlås av samma model och ersätta den "gamla" för att tätningen såg sliten ut och trasig på ett ställe (FYI byggnaden blev totalt renoverat i 2009, men grunden är från 1956). Den nya stänger inte ordentligt faktiskt, eftersom silikonen är en bit tjockare.

Men den som oroar mig mest, är att tätningen från vattenlåset träffar en metal rör i golvbrunnen som har börjat rosta. Det syns t.ex. i den gamla tätningen som är brun istället av vit. Är det förväntat att det ska vara tätt mellan silikon och rostat metal eller saknas någon "bas" där vattenlåset ska sitta på?

Tack i förhand!

Referens bilder:
1) Golvbrunnen, rostat på sidorna, tätningen känns inte rätt.
2) Gamla vs nya vattenlås. Samma model, olika silikoner. Den nya går inte i riktig.
3) Gamla vs nya vattenlås. Den gamla är lite trasig på höger sidan men vet inte om det spelar roll.

• 20260613_175106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260613_175220.jpg
    Skapa konto
  • 20260613_180007.jpg
    Skapa konto
Claes Sörmland
Du har en gammalt gjutjärnsavloppsbrunn som troligen borde ha bytts för länge sen eftersom den är så rostig. Kan det vara så att man har tryckt ned ett plastvattenlås i den som inte har något att göra med denna golvbrunn?

Kan du ta 15 min med handdiskmedel, en diskborte och rengöra golvbrunnen. Skölja rent med duschen och sen ta ett foto med lite mer ljus på den. Vi kanske kan identifiera modell o s v.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Det finns/fanns gjutjärnsbrunnar med vattenlås i plast.

Min son hade en sådan brunn i sin första lägenhet. Där hade man stammbytt ca 2000. Det var rätt svårt att få i vattenlåset så att det tätade mot den rostiga brunnen.

Jag var lite förvånad. I föreningen där jag var ordf. runt 1990 bytte vi stammar och det blev golvbrunnar i plast.

Hej igen och tack för alla svar.

Undrar om man kan säga att det är dålig gjort golvbrunn/vattenlås kombination eller är jag för tuff? Byggnaden är från 1956 men den renoverades till bostader i 2009. Jag skulle förvänta mig att golvbrunnen skulle vara mer modern.

Hur som helst, jag följde tipset från @Claes Sörmland och skrubbade ordentlig gjutjärnsavloppsbrunnen. Det blev mycket brunt skum som förväntat av allt rost. Jag bifogar en "efter" bild.
Screenshot_20260614_111317_Gallery.jpg
Skapa konto

Sen tryckte jag i det nya plastvattenlåset som har mer silikon runt. Det gick bra i slutet med lite vaseline och efter jag slagit försiktig med en hammare. Hoppas att tätningen blir bättre.

20260614_104244.jpg
Skapa konto
20260614_104236.jpg
Skapa konto

20260614_104732.jpg
Skapa konto
20260614_104814.jpg
Skapa konto
20260614_104823.jpg
Skapa konto

Nu väntar jag på att doften ska försvinna. Jag behöver grannarnas hjälp med lite spolning osv 😅

Generellt, hela processen känns för krånglig. Man måste flytta badkaret (som är tungt) för att rensa vattenlåset, och sen vara säker att det sitter rätt i golvbrunnen för att undvika avlopps gaser som dras ut. Är det nånting man måste diskutera med föreningen eller skulle jag behöva investera i ett vattenlås som fångar hår och smuts redan vid badkaret som en försiktighetsåtgärd? Vad tycker ni?

Tack för alla råd!

Bästa svaret

Claes Sörmland
Efter rengöringen och nytt foto är jag övertygad att det är en gjutjärnsgolvbrunn med plastinsats från 2009. Tyvärr måste kvaliteten på epoxylacken ha en del annat att önska eftersom den är så rostig redan efter 17 år.

Det verkar vara en brunn från Sjöbo bruk AB, Purus.

Problemet är att när den rostar så sväller järnet och det blir inte tätt mot vattenlåsets tätring.

Jag skulle överväga att slipa bort rosten (och en del av färgen) med en roterande trissa/rondell, avlägsna eventuell kvarvarande rost med syra (t ex rostätare från Biltema eller citronsyra), skölja rent, torka rent med aceton och sen måla med svart Hammerite eller epoxifärg.

Tack Claes!

Från ett juridiskt perspektiv, är det jag som är ansvarig för golvbrunnen eller BRFn? Jag mekar gärna med den som du beskrev, men jag är orolig om vad kan hända i fall golvbrunnen går sönder eller golvet skadas och vem skulle behöva stå för kostnaden vid vidare reperation.

Förresten, ingen dålig doft än så länge efter den nya vattenlåset installerades. Men jag förstår att en mer robust lösning skulle behövas långsiktig.

Ha en fin söndag!

Claes Sörmland
Anastos Kol Anastos Kol skrev:
Tack Claes!

Från ett juridiskt perspektiv, är det jag som är ansvarig för golvbrunnen eller BRFn? Jag mekar gärna med den som du beskrev, men jag är orolig om vad kan hända i fall golvbrunnen går sönder eller golvet skadas och vem skulle behöva stå för kostnaden vid vidare reperation.

Förresten, ingen dålig doft än så länge efter den nya vattenlåset installerades. Men jag förstår att en mer robust lösning skulle behövas långsiktig.

Ha en fin söndag!
Det är troligen föreningen som ansvarar för brunnens underhåll. Kolla stadgarna, där regleras ansvarsgränsen.

• Gilla
Anastos Kol
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.