Hej!

Har dumt nog haft spontluckorna förvarade utomhus under en längre period och missat att det funnits mindre hål i plasten på några ställen. Resultatet är några helt fördärvade spontluckor som har mycket påväxt och en fuktighet på över 40%. Sen är det många som ligger på 14-17% fuktighet men har fått lite ytlig påväxt från att ha legat nära de väldigt fuktiga brädorna.

Min fråga är om det är säkert att använda dessa lätt angripna spontluckorna? Skall läggas YEP 2500 papp på dem och luftspalt under.

Tänker att man kanske kan slipa och torka av med mögelbort eller liknande? Eller är det en onödig risk att lägga virke som ev kan ha mögelsporer vilket kanske enklare kan leda till större angrepp i framtiden om förhållandena skulle bli gynnsamma för någon anledning?

Har plats under tak men kranen kom inte till och av ren lathet lät jag dem ligga kvar på gräsmattan. Hade nog för stora förhoppningar om plasten som dem kom i. Idioti såhär i efterhand och en dyr läxa så dem kommentarerna kan ni såklart bespara mig 😅

• Flera spontluckor med fläckar av fukt och påväxt, liggande bredvid varandra i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart är angreppet du oroar dig för?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart är angreppet du oroar dig för
På den första bilden är det en av de brädorna som kommit lindrigt undan och som är torr. Här är bilder många andra - vissa torra och vissa inte men med mycket mögel..

• Torr bräda med mätinstrument ovanpå visar en av flera brädor, vissa torra och andra fuktiga med mögel, i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Torra och mögliga brädor staplade vid ett byggprojekt, med synlig trästruktur och märken, en blandning av fuktiga och torra ytor.
    Skapa konto
  • Torra träbrädor med vissa tecken på mögel i solen, omgivna av förpackningar.
    Skapa konto
Det där är inte "mycket mögel".

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där är inte "mycket mögel".
Menar du på att det är ok att lägga råspont med den mängden mögel på och fukthalt på ca 40%?

Det finns bara en enda nackdel med de där brädorna. Om de kommer sitta synligt på vinden och det kommer en osäker spekulant på visning när huset ska säljas, kan man möjligen tappa en potentiell köpare.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det finns bara en enda nackdel med de där brädorna. Om de kommer sitta synligt på vinden och det kommer en osäker spekulant på visning när huset ska säljas, kan man möjligen tappa en potentiell köpare.
Hela ovanvåningen ska inredas så de kommer ej vara synligt. Men menar ni allvar att det är helt lugnt att använda dessa brädorna såhär?

Möglet skrämmer mig inte, men de måste få torka om de håller 40%. Det kan de göra på plats om du inte bygger in dem direkt.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om de kommer sitta synligt på vinden
Man kan skrubba bort missfärgningen om man tycker det ser bättre ut.

D
De löser sig De löser sig skrev:
Hela ovanvåningen ska inredas så de kommer ej vara synligt. Men menar ni allvar att det är helt lugnt att använda dessa brädorna såhär?
Det var inget nämnvärt angrepp. Mögel är inget som smittar trä och sen sprider sig som en rosfeber. Mögelsporer finns alltid och överallt. Om virket håller 40% fuktighet kan mögel tillväxa. Om du ser till att minska fuktigheten slutar möglet växa. Låt bräderna torka lite och använd dem sen.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Möglet skrämmer mig inte, men de måste få torka om de håller 40%. Det kan de göra på plats om du inte bygger in dem direkt.
Ja pappen åker inte på förens om 1-2 veckor då de ska börja regna en del så de kommer ligga under pressening. Får se hur mycket de hinner torka då men bra luftcirkulation är det på vinden just nu i alla fall.

Ytterst få bräder som har mögelangrepp mer än det ytliga. Så om jag tolkar er rätt här så är de rätt lugnt o köra på dessa, speciellt om jag slipar bort det ytliga. Tack för era snabba svar. Känns skönt att inte ha vaskat råspont för flera tusen.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
D
De löser sig De löser sig skrev:
Ja pappen åker inte på förens om 1-2 veckor då de ska börja regna en del så de kommer ligga under pressening. Får se hur mycket de hinner torka då men bra luftcirkulation är det på vinden just nu i alla fall.

Ytterst få bräder som har mögelangrepp mer än det ytliga. Så om jag tolkar er rätt här så är de rätt lugnt o köra på dessa, speciellt om jag slipar bort det ytliga. Tack för era snabba svar. Känns skönt att inte ha vaskat råspont för flera tusen.
Jag skulle inte ha itts slipa. Virket är friskt ju.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.