Hej! Jag har just sulat ut min gamla Fomapump som hängt overksam i 7-8 år. Den gick inte som den skulle. Nu tänkte jag skaffa en ny, men eftersom det verkar som att alla numera ska matas till utedelen så går det inte att använda stickproppen till innedelen mer. Då blir det ju en fast installation istället och med det följer ju en säkerhetsbrytare.
Jag vill av flera anledningar ha brytaren uppe vid takutsprånget. Dels för att obehöriga inte ska nå den, dels för att jag då kan gå vidare med gummikabel in i slangpaketet ner till pumpen. Dessutom slipper jag fler skarvar. Och så är den ju extra skyddad mot väta däruppe.
Finns det egentligen några hinder för en sådan placering, mer än att man måste stå på en pall för att bryta strömmen? Har en pall lättillgänglig i uterummet 😄
Jag ska svetsa ihop ett fäste och hänga den i träribborna tänkte jag. Vad anser ni? Så vansinnigt ofta används ju inte brytaren och ska pumpen servas så får väl jag sköta brytaren om servicekillen är för skröplig för det. 😳
Mvh
Håkan
Jag vill av flera anledningar ha brytaren uppe vid takutsprånget. Dels för att obehöriga inte ska nå den, dels för att jag då kan gå vidare med gummikabel in i slangpaketet ner till pumpen. Dessutom slipper jag fler skarvar. Och så är den ju extra skyddad mot väta däruppe.
Finns det egentligen några hinder för en sådan placering, mer än att man måste stå på en pall för att bryta strömmen? Har en pall lättillgänglig i uterummet 😄
Jag ska svetsa ihop ett fäste och hänga den i träribborna tänkte jag. Vad anser ni? Så vansinnigt ofta används ju inte brytaren och ska pumpen servas så får väl jag sköta brytaren om servicekillen är för skröplig för det. 😳
Mvh
Håkan
Jag kollade på en Hero 25, den ska matas till utedel. Oavsett det så fick jag plocka bort uttaget för innedelen till Foman var ganska mycket smalare än alla de innedelar jag kollade upp. Som det var så satt uttaget kloss mot innedelen och på andra sidan sitter ett fönster. Jag vill heller inte göra fler hål på väggen varken ute eller inne. Ser ut som någon laddat en hagelbössa med plugg och blåst på. Så fast installation är jag nog inne på ändå.
Ja en brytare bör man nog ha. Vill bara kolla med expertisen här, för det vore ju drygt om man anlitar en elektriker och det visar sig vara hinder från alla håll. Som det är nu så hänger jag bara upp brytaren och ber elkillen peta i fas, nolla och jord så är saken biff. 👍A avh67f skrev:
Klicka här för att svara