Detta föll plötsligt och tydligt på mitt bord: att akut göra något åt brunnslocket på landet. Brunnen ligger i en del av trädgården där ingen är men jag förstår ju att då som det ser ut nu kan det inte se ut.
Det är gissningsvis min sedan länge döda pappa som gjort detta så det är gammalt. Min tanke var först att försöka göra en bärande del av reglar och sedan som ett trädäck ovanpå reglarna och sedan göra ett uttag för pumpen. Brunnen används inte så pumpen är inte akut, men ändå. Ser dock nu att det inte finns något att fästa reglarna i, eftersom det bara är stora stenar med lite cement här och där.
Någon som har en idé hur man kan göra? Har bara helgen på mig och materialet måste kunna hittas i den lokala bygghandeln…
Det är gissningsvis min sedan länge döda pappa som gjort detta så det är gammalt. Min tanke var först att försöka göra en bärande del av reglar och sedan som ett trädäck ovanpå reglarna och sedan göra ett uttag för pumpen. Brunnen används inte så pumpen är inte akut, men ändå. Ser dock nu att det inte finns något att fästa reglarna i, eftersom det bara är stora stenar med lite cement här och där.
Någon som har en idé hur man kan göra? Har bara helgen på mig och materialet måste kunna hittas i den lokala bygghandeln…
Det ser ut som att det nuvarande locket en gång i tiden endast bestod av brädor i två lager åt varsitt håll och med tanke på hur länge det verkar ha legat där så bör det fungera utmärkt att bara kopiera lösningen.
Men jag som är lite smålat av mig hade inte velat skruva så många skruvar så jag hade gjort en ram av reglar som passar bra i hålet och sen lagt trall på det som sticker ut på brunnskanten. Ramen kommer då "låsa fast" locket så att det inte går att bara putta av det och med tanke på hur stort hålet ser ut så lär locket bli tillräckligt tungt för att ett barn inte ska kunna lyfta bort det. Du kan även göra en eller två luckor i valfri storlek med gångjärn och någon sorts lås om du lätt vill kunna komma åt inne i brunnen, men det känns överkurs.
Oavsett lösning så är det bara att borra/såga ett hål i locket för pumpen. Hur du gör det beror på vilka verktyg du har tillgång till pch hur stort hålet för pumpen ska vara.
Men jag som är lite smålat av mig hade inte velat skruva så många skruvar så jag hade gjort en ram av reglar som passar bra i hålet och sen lagt trall på det som sticker ut på brunnskanten. Ramen kommer då "låsa fast" locket så att det inte går att bara putta av det och med tanke på hur stort hålet ser ut så lär locket bli tillräckligt tungt för att ett barn inte ska kunna lyfta bort det. Du kan även göra en eller två luckor i valfri storlek med gångjärn och någon sorts lås om du lätt vill kunna komma åt inne i brunnen, men det känns överkurs.
Oavsett lösning så är det bara att borra/såga ett hål i locket för pumpen. Hur du gör det beror på vilka verktyg du har tillgång till pch hur stort hålet för pumpen ska vara.
Jag skulle bygga ett lock av tryckimpregnerad trall, 28x120 till exempel, i 2 lager vinkelrätt mot varandra.
Det översta lagret 10 cm större än vad betongen är och det understa lagret så att det ryms inuti brunnen.
Skruva ihop med lämplig längd på träskruv för utomhusbruk.
Lägg betongplattor i hörnen så minskar risken att någon lyfter på locket och ramlar ned.
Den dag du vill använda gårdspumpen får en annan lösning tillverkas.
Det översta lagret 10 cm större än vad betongen är och det understa lagret så att det ryms inuti brunnen.
Skruva ihop med lämplig längd på träskruv för utomhusbruk.
Lägg betongplattor i hörnen så minskar risken att någon lyfter på locket och ramlar ned.
Den dag du vill använda gårdspumpen får en annan lösning tillverkas.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Det låter klokt, båda två. Ser nu att det finns en liten fals i betongen men den är bara ett par cm och känns onödigt liten. Då det får bli att helt enkelt göra övre lagret tillräckligt långt att det går ut en bit över betongen.
Det enda jag tänkte på sedan är hållfastheten: antar att spannet över öppningen inte är för långt för en 28 mm tjock impregnerad trallbräda, särskilt om det finns ett undre lager.
Tack för snabba svar, nu blir det bygghandeln nästa!
Det enda jag tänkte på sedan är hållfastheten: antar att spannet över öppningen inte är för långt för en 28 mm tjock impregnerad trallbräda, särskilt om det finns ett undre lager.
Tack för snabba svar, nu blir det bygghandeln nästa!
Tänk på att ha något kraftigare under pumpen. Jag byggde två halvor som jag skruvade ihop efter att ha lyft upp pumpen för det var enklaste sättet att få upp pumpen på locket. Då blev det reglar under pumpen på båda sidor om röret.
Jag la dessutom reglar på insidan som låste fast locket mot brunnskanten på ena halvan.
Fördelen med två halvor är att man kan komma åt brunnen utan att behöva lyfta bort allt.
Jag la dessutom reglar på insidan som låste fast locket mot brunnskanten på ena halvan.
Fördelen med två halvor är att man kan komma åt brunnen utan att behöva lyfta bort allt.
Jag rafsade ihop lite ankarskruvar när jag åkte till landet så sådana har jag en hel del: tänkta att använda vinkeljärn för att få ihop ramen och i så fall skulle man kanske kunna ha ett par parallella reglar i mitten av ramen också, förhoppningsvis på ömse sidor av ledningen från pumpen!? Öppningen verkar dessutom hyfsat rektangulär så det borde gå att få fast ramen.
Tungt värre lär det bli och med pumpen fastsatt i locket lär ingen kunna flytta på eländet.
Tungt värre lär det bli och med pumpen fastsatt i locket lär ingen kunna flytta på eländet.
Produkter som diskuteras: "ankarskruvar"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Håller med om att gjuta ett betonglock känns bäst. Och det är inte svårt, det handlar om att bygga en enkel form och blanda grovbetongpulver med vatten och placera tillklippta armeringsjärn på lämpligt avstånd i betongmassan.
Men visst, det är en större tidsmässig insats än ett spontanihopskruvat trälock.
Men visst, det är en större tidsmässig insats än ett spontanihopskruvat trälock.
Medlem
· Västernorrland
· 2 511 inlägg
Jag hade gjort en ram av reglar som ryms inom hålet (med lite marginal, det är lättare att lyfta om det inte är millimeterpassat)
Sedan att lager brädor ovanpå som med råge går ut över kanten (rätt rejäla brädor)
Eventuellt någon mindre regel som håller ihop allt i ytterkanten också (lite beroende på om man gör runt eller fyrkantigt och hur yttersta brädorna kommer att ligga)
Men jag hade inte tagit tryckimpregnerat virke till en brunn.
Sedan att lager brädor ovanpå som med råge går ut över kanten (rätt rejäla brädor)
Eventuellt någon mindre regel som håller ihop allt i ytterkanten också (lite beroende på om man gör runt eller fyrkantigt och hur yttersta brädorna kommer att ligga)
Inte tryckimpregnerat för vattenkvaliteten? Vattnet ska inte drickas, så på det sättet gör det inget.R Räknenisse skrev:Jag hade gjort en ram av reglar som ryms inom hålet (med lite marginal, det är lättare att lyfta om det inte är millimeterpassat)
Medlem
· Västernorrland
· 2 511 inlägg
Jag tänker man håller öppet för möjligheten. Bara från bilden ser det ut som en bra brunn som inte är omöjligt det kan finnas anledning att ta i bruk någon gång igen. (eller bara ha som reserv att hinka ur om det blir långvarigt elavbrott...)D DDD80 skrev:
Men också för att jag ser liten anledning till det, bräderna kommer ligga upphöjt utan direkt markkontakt och med rätt öppen miljö runt.
Viktar man de faktorerna mot varandra så är det för mig självklart att inte ta det.
Låter iofs klokt. Lokala bygghandeln har ingen hemsida, men jag antar att de flesta har så att man kan köpa 28 mm-brädor som är tillräckligt stabila för att använda. Känns som att icke-impregnerad trall är svårare att få tag i och reglar både i ramen och ovanpå känns överkurs (plus att skruvarna jag tagit med är för 28 mm).
Gör ram+lock av 45x145 tryck virke så får du tryck NTR A så håller det längre än trallvirke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden