21 645 läst ·
96 svar
22k läst
96 svar
Säkerhet med vinkelslip
En annan säkerhetsfråga, hur mycket säkrare är ett stängt sprängskydd jämfört med ett öppet?K Krille_90_ skrev:Om du står rätt med skyddet mot dig och inte sträcker dig över slipen och håller dig bakom slipen och håller dig borta från den öppna sidan så kan du köra på säkert . Givetvis kör lugnt med lagom tryck på slipen. Är ju dock värre om man kör på svåråtkomliga ställen med kruma ställningar men gör du inte det så är det lugnt
Hur många skivor pratar vi egentligen om året? Kapar man rakt och inte bryter en märkesskiva kan väl inte många procent sprängas? Låter som extrem otur om man inte förbrukar 10 om dagen.Violina skrev:
Är ju av en anledning du nästan aldrig har en nästan helt stängd. Du får inte ut alla gnistor lika bra vilket ställer till problem och vissa skivor om dem gå sönder kommer dem inte ut utan kilar fast och då kan det bli en riktig jävlar smäll. Så ur säkerhets synpunkt finns det mycket goda anledningar att ha mindre skydd. Med rätt körning och rätt skydd är inte säkerheten något direkt problemM Cameltoe skrev:
Jag har nog ett snitt på tio i veckan (utslaget på ett helt år då) och vissa dagar kan jag göra av med tjugo stycken (väldigt sällan, men det har hänt) så att jag under min yrkesverksamma karriär/mitt liv har varit med om att ett tiotal skivor exploderat (och då inte sådana som man tappat eller som hamnat i kläm) är nog inte speciellt konstigt egentligen..B larry78 skrev:
Jag kan säga att jag förr, i arbetet, förbrukade betydligt fler än 10 om dagen. Oftare 230 än 125, men ändå ganska blandat. Hänt 2 eller möjligtvis 3 gånger att en skiva sprängts. Väldigt svårt att uppskatta men jag har gått genom en bra bit förbi gränsen för ett fyrsiffrigt antal skivor, så det är rimligare att diskutera promille än procent i antal sprängda skivor. Tilläggas ska väl också göras att jag kapade ofta ganska nonchalant, d.v.s. matade ofta lite för hårt, höll lite snett och liknande.B larry78 skrev:
Är man försiktig och går genom någon skiva i veckan hemmavid så skulle jag bedöma det som fruktansvärt olyckligt om man någonsin upplever en sprängd skiva.
Kan väl också då tilläggas att en 230 skiva i regel är tjockare än en 125 skiva, sen roterar de väl inte lika fort heller?C C.Lundin skrev:Jag kan säga att jag förr, i arbetet, förbrukade betydligt fler än 10 om dagen. Oftare 230 än 125, men ändå ganska blandat. Hänt 2 eller möjligtvis 3 gånger att en skiva sprängts. Väldigt svårt att uppskatta men jag har gått genom en bra bit förbi gränsen för ett fyrsiffrigt antal skivor, så det är rimligare att diskutera promille än procent i antal sprängda skivor. Tilläggas ska väl också göras att jag kapade ofta ganska nonchalant, d.v.s. matade ofta lite för hårt, höll lite snett och liknande.
Är man försiktig och går genom någon skiva i veckan hemmavid så skulle jag bedöma det som fruktansvärt olyckligt om man någonsin upplever en sprängd skiva.
Jag använder (nästan) aldrig annat än 125 skivor, för jag är alldeles för klen för att hålla emot de stora sliparna när de får kast
Edit: menar att en tjockare skiva som snurrar långsammare lär ha mindre risk att explodera
Tydligen har man haft tur för det är inte många skivor som gått sönder trotts slipade med kapskivor m.m.
Har kört nästan uteslutande med kapskivor av mycket hög kvalité samt vinkelslipar med hög effekt.
Sen låter man alltid maskinen göra jobbet och hålla den med en stadig hand.
Har kört nästan uteslutande med kapskivor av mycket hög kvalité samt vinkelslipar med hög effekt.
Sen låter man alltid maskinen göra jobbet och hålla den med en stadig hand.
Produkter som diskuteras: "skyddshjälmar"
Skyddshjälmar
Skyddshjälmar är en central del av varje bygg- eller renoveringsprojekt, och ger väsentligt skydd mot skador från fallande föremål, stötar och andra risker på arbetsplatsen.
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Vill du ha det som skydd för slipning så köper du ett slipvisir/skyddsvisir som är testat och godkänt för just detta med någon sorts svensk standard. Finns i alla industributiker, svetsbutiker m fl och kostar kanske mellan 200-500kr för enkla modeller.M Cameltoe skrev:
Visir tycker jag är ett komplement till skyddsglasögon som jag är alldeles för dålig på att använda när jag inte också svetsar.
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
https://www.biltema.se/bygg/skyddsu...ktsskydd-med-visir-och-horselskydd-2000044138 tycker jag är helt okej, fint med hörskelskydd som ändå behövs 99% av gångerna! Utbytesplast till ett 3M visir kostar mer per styck än den där komplett, åtminstone hos lokala firman...M Cameltoe skrev:
Det var stålborste på vinkelslipen som fick mig att byta ut glasögonen, ståltrådar fast i kind och panna med jämna mellanrum