Kan någon tipsa om ett bra visir skydd till vettigt pris? Har hittills bara använt skyddsglasögon men då har jag också bara kapat klenare material, typ vattenrör, armeringsjärn, bult, skruv, kakel, klinker osv. Antagligen ingen ursäkt men..

M Cameltoe skrev:
Vad menas med att den inte får hoppa?
Att du inte håller för hårt eller löst, så skivan studsar mot den bit som ska kapas, det ska vara ett jämt tryck så det skär hela tiden. Visir inga problem att hitta, finns på ställen där dom säljer motorsågar och dom har hjälm+öronskydd+gallerskydd allt i ett, mycket bra inget går att glömma i skydd för det lilla :Dman har ovanför axlarna

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle säga att sprängskyddet har minst två viktigare funktioner än att skydda mot "sprängda skivor". För det första så gör det så att man kan lägga ifrån sig vinkelslipen innan skivan stannat, och för det andra så kan hålla handen närmare skivan när man använder vinkelslipen med en hand...

Som sagt ovan, använder man vinkelslipen rätt är sprängda skivor sällsynta... Tror jag råkat ut för det 2-3 gånger på närmare 30 år av hobbyanvändande av maskinen....
Man lägger aldrig ifrån sig en vinkelslip med roterande skiva.

• Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Toppen! Är även inne på att köpa ny och säkrare vinkelslip, hittar ingen klockren jämförelse av vinkelslipar ur säkerhetssynpunkt men efter lite egen forskning utifrån produktdatablad verkar det som att Metabo har flest inbyggda säkerhetsfunktioner i några av sina vinkelslipar. Någon med erfarenhet från dessa eller tips på säkrare vinkelslipar?

En annan allmän fråga, vad gäller skivor och framförallt kapskivor då, vad är typiska slitagetecken för när de bör kastas? Kollade lite på Youtube men då var det mest uppenbara saker som flisade kanter på skivor och liknande. Jag kan ha använt skivor som jag kapat mycket med men som ser hela och fina ut, bäst före datum också kvar men tänker att efter viss arbetstid som en skiva bearbetat material så bör den kasseras oberoende av estetiskt skick.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jo, alldeles för ofta (tyvärr)

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Svar nej har kört ner dom tills den inte biter mer, sen det med fabrikat som sägs ha en massa säkerhet, Tja , ingen skillnad egentligen på dom mer är priset, dom med mjukstart är bra så det inte rycker igång med en smäll.

Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är det på riktigt en riktig säkerhetsregel? Jag har "alltid" bromsat skivan lite snabbt mot arbetet och sen lagt ner slipen på skyddet.

Lite får man ju tänka efter vad för skiva som sitter på men vad är risken? Är det att slipen ska springa iväg?

Vem har tid att stå och titta på en skiva att sluta snurra :p

J jonaserik skrev:
Svar nej har kört ner dom tills den inte biter mer, sen det med fabrikat som sägs ha en massa säkerhet, Tja , ingen skillnad egentligen på dom mer är priset, dom med mjukstart är bra så det inte rycker igång med en smäll.
De funktioner jag är ute efter, utöver det vanliga är mjukstart, motorbroms, kickback kontroll, och broms i samband med att skivan nyps fast. Gärna sladdlöst också då den där jävla sladden i detta sammanhang känns som ett ytterligare osäkerhetsmoment. Brukar kasta kablar över axeln för att de inte ska vara i vägen när jag arbetar och av ren vana gjorde jag samma sak med min vinkelslip, en black & decker med av och på knapp, dock slogs jag ganska fort av tanken att "helvete, tänk om jag tappar maskinen när den är igång och sladden hänger över min axel, kommer gunga in mot kroppen och strimla mig". Obehaglig tanke :D

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag har "alltid" bromsat skivan lite snabbt mot arbetet
Då går inte skivan i den fart som den ska skära i och det blir hack i den.

Rickard.
J jonaserik skrev:
Då går inte skivan i den fart som den ska skära i och det blir hack i den.
Nej det BLIR det inte. Det kan säkert vara så att det lättare bli det om man är oförsiktig. Skivan måste inte vara i maxvarv för att fungera.

P
Visst,batteridrivna är praktiska,dom är dock rätt klena så mer lämpliga till mindre snabba jobb:thinking: (lmho)

M Cameltoe skrev:
De funktioner jag är ute efter, utöver det vanliga är mjukstart, motorbroms, kickback kontroll, och broms i samband med att skivan nyps fast. Gärna sladdlöst också då den där jävla sladden i detta sammanhang känns som ett ytterligare osäkerhetsmoment. Brukar kasta kablar över axeln för att de inte ska vara i vägen när jag arbetar och av ren vana gjorde jag samma sak med min vinkelslip, en black & decker med av och på knapp, dock slogs jag ganska fort av tanken att "helvete, tänk om jag tappar maskinen när den är igång och sladden hänger över min axel, kommer gunga in mot kroppen och strimla mig". Obehaglig tanke :D
Hikoki G18DBVL har återstart- och kick-backskydd, mjukstart, variabel hastighet med ett autoläge som varvar ner när det inte är något motstånd samt väldigt snabb motorbroms (av någon anledning verkar batteriverktyg ha betydligt bättre motorbroms). Väldigt ergonomisk och trevlig att hålla i. Jag använder fortfarande oftast nätdrivna vinkelslipar men blev glatt överraskad över hur bra det funkade med batteri.
G3613DA verkar lika i funktioner men har högre effekt (1270 W vilket motsvarar en helt ok sladdmaskin) och är nog vad jag skulle skaffa idag om jag behövde fler.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Hikoki G18DBVL har återstart- och kick-backskydd, mjukstart, variabel hastighet med ett autoläge som varvar ner när det inte är något motstånd samt väldigt snabb motorbroms (av någon anledning verkar batteriverktyg ha betydligt bättre motorbroms). Väldigt ergonomisk och trevlig att hålla i. Jag använder fortfarande oftast nätdrivna vinkelslipar men blev glatt överraskad över hur bra det funkade med batteri.
G3613DA verkar lika i funktioner men har högre effekt (1270 W vilket motsvarar en helt ok sladdmaskin) och är nog vad jag skulle skaffa idag om jag behövde fler.
Tack för tipset. Är inne på en Metabo WEPBA 17-125 QUICK, eller QUICK RT. Båda har inbyggd funktion för minimering av kickback och sprängda skivor, mjukstart, motorbroms vid avstängning samt vid skivor som sprängs, dead mans function, återstartsskydd, verktygsfria skivbyten. Enda nackdelen är sladd.

K
Om du står rätt med skyddet mot dig och inte sträcker dig över slipen och håller dig bakom slipen och håller dig borta från den öppna sidan så kan du köra på säkert . Givetvis kör lugnt med lagom tryck på slipen. Är ju dock värre om man kör på svåråtkomliga ställen med kruma ställningar men gör du inte det så är det lugnt

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Byggahus borde skriva en genomgående konsist/sammanfattande guide för handhavande av vinkelslip, med ett djupgående kapitel i säkerhet, eller någon på byggahus. Har för mig att det finns någonstans på hemsidan där man kan lämna tips på vad man skulle vilja se inslag av på hemsidan, nån som vet vart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.