21 664 läst ·
96 svar
22k läst
96 svar
Säkerhet med vinkelslip
Ja en del av oss har kanske tur. Har använt vinkelslip i drygt 40, och aldrig sprängt nån skiva.
Har funderat på om det kan inverka hur man drar åt skivan ?? Jag drar bara för hand, andra använder verktyg och drar så de nästan skiter på sig.
Fast idag har väl de flesta nån typ av autolåsning, och inte verktyg.
Har funderat på om det kan inverka hur man drar åt skivan ?? Jag drar bara för hand, andra använder verktyg och drar så de nästan skiter på sig.
Fast idag har väl de flesta nån typ av autolåsning, och inte verktyg.
Min erfarenhet säger att sprängda skivor kan härledas till hur tunna dom är.
1,6mm och tunnare har större chans att sprängas än 2mm och över.
Går man ner på 1mm så krävs inte mycket för att dom ska sprängas, att materialet du kapar i nyper lite kan räcka för att spränga skivan.
1mm är ganska sladdriga också sån är man trångt till och råkar kapa lite snett så det nyper så skickar man skivan i omloppsbana.
Sprängde senast igår en 1mm skiva när jag låg under bilen och skulle kapa av en bult som var lite trångt till.
Har nog några tusen skivor på mitt samvete och kan nog inte minnas att någon 2,5-4mm tjock skiva (125mm) har sprängts trots att dom används både för kapning / slipning.
Går man ner på 1mm så krävs inte mycket för att dom ska sprängas, att materialet du kapar i nyper lite kan räcka för att spränga skivan.
1mm är ganska sladdriga också sån är man trångt till och råkar kapa lite snett så det nyper så skickar man skivan i omloppsbana.
Sprängde senast igår en 1mm skiva när jag låg under bilen och skulle kapa av en bult som var lite trångt till.
Har nog några tusen skivor på mitt samvete och kan nog inte minnas att någon 2,5-4mm tjock skiva (125mm) har sprängts trots att dom används både för kapning / slipning.
Jckssn skrev:
Min erfarenhet säger att sprängda skivor kan härledas till hur tunna dom är.
Sen självklart kvaliten på skivorna spelar ju också in lite. 3m har rätt bra skivor
Tror att det hänger mer på användning än kvalitet, har nog gjort av med ca 50st skivor senaste månaderna till ombyggnation av sonens Epa-ram, alla 125x1mm, alla från biltema och Jula.
14 åriga sonen har nog kört upp mellan 10-20st
Det har inte varit brist på misshandel av skivorna heller, det hugger och ibland får man kapa snett så skivan flexar rätt mycket för att komma åt.
Men ingen av dessa har sprängts, några har blivit "rensade" när det hugger, men av det blir det inte så mycket till splitter.
Får hem 50st Bosch 125x1 snart, får se hur dom funkar.
14 åriga sonen har nog kört upp mellan 10-20st
Det har inte varit brist på misshandel av skivorna heller, det hugger och ibland får man kapa snett så skivan flexar rätt mycket för att komma åt.
Men ingen av dessa har sprängts, några har blivit "rensade" när det hugger, men av det blir det inte så mycket till splitter.
Får hem 50st Bosch 125x1 snart, får se hur dom funkar.
Det är inte mycket som skrämmer mig i verktygsväg men vinkelslipar gör faktiskt det
Jag har införskaffat mig min första vinkelslip, en Bosch GWS 13-125, och undrar vilken typ av skiva jag behöver för säkert arbete.
Jag ska:
Kapa av några M12 expanderbultar, gärna en liten bit in i betongen så att jag kan putsa betongytan.
Kapa staketstolpar av metallrör ca 30mm i diameter och 2mm godstjocklek.
Jag har införskaffat mig min första vinkelslip, en Bosch GWS 13-125, och undrar vilken typ av skiva jag behöver för säkert arbete.
Jag ska:
Kapa av några M12 expanderbultar, gärna en liten bit in i betongen så att jag kan putsa betongytan.
Kapa staketstolpar av metallrör ca 30mm i diameter och 2mm godstjocklek.
Är det inte rätt ovanligt att de skiva sprängs? Kan inte räkna hur många gånger jag kört vinkelslip med alla möjliga skivor å har aldrig råkat ut för något sådant. Det värsta som har hänt mig med vinkelslip var att spånen råkade spruta rakt på mig å brände ett hål i jackan.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Vinkelslip ska behandlas med respekt men sålänge du låter sprängskyddet vara kvar och använder lämplig utrustning där glasögon är viktigast så ska du ha mycket otur eller klantighet för att skada dig ordentligt.
Sen gör man dumgrejor ibland, kapar metall med vinkelslipen ute ett par timmar i ett linne

Det kliade rätt jävla bra på armarna efter det.
Eller när man ”bara” skulle göra en kapning och inte ändrade sprängskyddet så gnistorna sprutade mot byxorna.
Kände att det var varmt helt plötsligt så kollar ner och ser ett par rykande jeans.

Sen gör man dumgrejor ibland, kapar metall med vinkelslipen ute ett par timmar i ett linne
Eller när man ”bara” skulle göra en kapning och inte ändrade sprängskyddet så gnistorna sprutade mot byxorna.
Kände att det var varmt helt plötsligt så kollar ner och ser ett par rykande jeans.
R RalleB skrev:Vinkelslip ska behandlas med respekt men sålänge du låter sprängskyddet vara kvar och använder lämplig utrustning där glasögon är viktigast så ska du ha mycket otur eller klantighet för att skada dig ordentligt.
Kände att det var varmt helt plötsligt så kollar ner och ser ett par rykande jeans.![]()
R RalleB skrev:Vinkelslip ska behandlas med respekt men sålänge du låter sprängskyddet vara kvar och använder lämplig utrustning där glasögon är viktigast så ska du ha mycket otur eller klantighet för att skada dig ordentligt.
Kände att det var varmt helt plötsligt så kollar ner och ser ett par rykande jeans.![]()
Jeans är helt ok undvik däremot fiberpäls och fleeceR RalleB skrev:Vinkelslip ska behandlas med respekt men sålänge du låter sprängskyddet vara kvar och använder lämplig utrustning där glasögon är viktigast så ska du ha mycket otur eller klantighet för att skada dig ordentligt.
Jag har konstaterat att det skall vara bomullsoverall och läderförkläde. Syntetoveraller tar eld en gång i timmen minst och även bomull som inte brinner med låga utan bara glöder litet får man hål på utan läderförkläde.B Whatmoth skrev:
När det är snöfri årstid brukar jag ha en gammal pytsspruta med vatten nära tillhands då jag kapar och slipar och svetsar utomhus. Den har visat sig vara praktisk att släcka smärre eldsvådor med både i kläderna och på marken.
Kvalitetsskiva skulle jag säga utöver skyddsutrustning, förresten så kan du ju alltid kapa så nära golvet du kommer och sen slår du ner expandern i golvet efteråt..så slipper du krabba ner i betongen.
Vinkelslipen är bland de motordrivna maskinerna jag känner mig mest trygg med så länge man har skyddsglasögon. Visst kan det hända olyckor, men skadorna blir små jämfört med vad tex maskiner med sågklingor kan åstadkomma på bråkdelen av en sekund.
Men stor vinkelslip länge med gnistorna mot de ädlare delarna iklädd en nylonoverall är inte att rekommendera, lite skräck att se en eldsvåda i skrevet
.
Men stor vinkelslip länge med gnistorna mot de ädlare delarna iklädd en nylonoverall är inte att rekommendera, lite skräck att se en eldsvåda i skrevet
Om man har maximal otur och lyckas spränga en skiva så att lite större bitar kommer flygande med fart rakt mot en så kan dom trasa sönder en hel del. Men för att lyckas med det så ska man oftast slarvat med skydden.
Har varit med om skivor som exploderat utan att fara iväg speciellt långt. Har också sett en skiva explodera och fara ett antal meter för att sedan sätta sig i en betongpelare.
Har fått lära mig att man ska vända sidan med ettiketten bort från maskinen för att det ska hålla ihop och minska spridningen på skivan om den exploderar. Men jag har ingen aning om det stämmer eller bara var ett rykte. Har sett att det ofta inte stämmer med vilken sida billiga skivor har sin ettikett vilken ofta bara består av lite pålimmat papper. Alla kvalitetskivor jag sett har en helt annan typ av ettikett.
Har varit med om skivor som exploderat utan att fara iväg speciellt långt. Har också sett en skiva explodera och fara ett antal meter för att sedan sätta sig i en betongpelare.
Har fått lära mig att man ska vända sidan med ettiketten bort från maskinen för att det ska hålla ihop och minska spridningen på skivan om den exploderar. Men jag har ingen aning om det stämmer eller bara var ett rykte. Har sett att det ofta inte stämmer med vilken sida billiga skivor har sin ettikett vilken ofta bara består av lite pålimmat papper. Alla kvalitetskivor jag sett har en helt annan typ av ettikett.