Jag har nött upp två proffsvinkelslipmaskiner och ett okänt antal slipskivor och kapskivor. Sprängt en kapskiva och då fungerade skyddet.

Jag har alltid visir då jag använder vinkelslipmaskin just på grund av sprängrisken. Svetshandskar och läderförkläde och bommullsoverall skall det också vara.
Syntetoveraller är för lättantändliga och brinner med för stor låga för min smak.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
så länge du står på höger/vänster sidan om vinkelkapen och inte rakt bakom är sprängskyddet säkert... men var beredd på att det flyger biter mot benen... ja det känns när dom kommer ^^ uppleved det engång

Risken att skivorna i sig sprängs är nog obefintlig. De jag har kört sönder har nästan uteslutande berott på att man fastnat i nåt eller nåt liknande. Ibland hugger den ju fast och blir allt annat än rund och såklart ska man ju nöta vidare för oftast blir den ju rund igen men hugger det igen då så brukar skivan gå sönder..........och nej, jag har inget skydd kvar. Har jobbat med alldeles för mycket bilplåt för att det ska fungera. Sitter bara i vägen. Står man enbart och kapar plattjärn nånstans så kan man säkert ha det kvar.

Det ska även poängteras att alla stålborstar man kan köpa som passar på gängan i en vinkelslip oftast inte klarar de varvtal en icke hastighetsreglerad maskin presterar. En roterande borste som är specad för kanske 8000rpm i en vinkelslip som varvar 13000rpm är rena bomben och är fullständigt livsfarligt.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Sprängskyddet kan gott sitta kvar, men nåt jag sett är att alltför många inte hanterar maskinera rätt, de slipar med en kapskiva, håller inte linjen utan försöker ändra riktning lite med skivan inne i snittet, kapar med "arga" sidan, dvs så att om skivan skulle hugga så skjuter den maskinen bakåt mot kroppen, trycker på för hårt, lyssnar o känner inte maskinen och låter den o skivan göra jobbet, kapa tunnplåt på fel sätt och en skiva kan gå upp i rök på några cm snittlängd, osv osv.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Skyddet behövs i allra högsta grad för att undvika att man sågar sig själv i o m att det förhindrar att maskinen hakar i och rullar med.
Kör aldrig utan det!

• Gilla
klorena
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Risken att skivorna i sig sprängs är nog obefintlig. De jag har kört sönder har nästan uteslutande berott på att man fastnat i nåt eller nåt liknande. Ibland hugger den ju fast och blir allt annat än rund och såklart ska man ju nöta vidare för oftast blir den ju rund igen men hugger det igen då så brukar skivan gå sönder..........och nej, jag har inget skydd kvar. Har jobbat med alldeles för mycket bilplåt för att det ska fungera. Sitter bara i vägen. Står man enbart och kapar plattjärn nånstans så kan man säkert ha det kvar.

Det ska även poängteras att alla stålborstar man kan köpa som passar på gängan i en vinkelslip oftast inte klarar de varvtal en icke hastighetsreglerad maskin presterar. En roterande borste som är specad för kanske 8000rpm i en vinkelslip som varvar 13000rpm är rena bomben och är fullständigt livsfarligt.
Jo, risken är nog liten, i paritet med att krocka i bil. Jag föredrar ändå att använda både säkerhetsbälte sprängskydd.

Det du skriver om stålborste är viktigt; de är dessutom ofta så tjocka att de inte täcks av sprängskyddet. Och även med rätt varvtal släpper de strån, särskilt om man tex kommer över en skarp kant, så där gäller verkligen att inte ha ansiktet i rotationsplanet. Jag har plockat bort stålstrån som gått in flera cm i armen och stannat först när de nått ben.

Kapade med vinkelslipen idag och tycker det är lika obehagligt varje gång. Märkligt att det inte finns sprängskydd där man kan välja att täcka mer än bara halva skivan. Tänker mig något i stil med bilden nedan som jag försökt illustrera med; min vinkelslip har ett sprängskydd (rött) som täcker skivan (svarta cirkeln) både ovan- och nedanför. Skulle vilja ha ett till sprängskydd (blått), motsvarande det röda, som är justerbart så du kan välja hur mycket av skivan som blottas (det oranga på bilden).

Har googlat men inte funnit några extrasäkra sprängskydd till vinkelslip på nätet. Ni får gärna länka till en sådan produkt om jag missat det. Finns nått sånt?

• Illustration av en vinkelslip med justerbart sprängskydd, med rött och blått täckande över en svart cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprängde en skiva häromdagen, pang sa det och två bitar flög iväg. Säkert den tionde skivan jag exploderat i mitt liv..

Bästa skyddet? Arbetsjacka i tjockare material (typ jeansjacka/skinnjacka) samt att man alltid har slipvisir på sig..

En killgissning : om man " stänger in" skivan för mycket, så måste skydden klara betydligt större krafter än om det bara ska fungera som " studsvägg". Om bitarna inte kommer ut från maskinen, så måste ju skydden ta upp all energi, som finns i skivan när den brister.

Hur kommer det sig att ni spränger en skiva, jag har inte lyckats med det, varken i plåt eller sten.. Det gäller att mata måttligt och rakt så inte skivan spänner i gapet, framför allt den får inte hoppa, då är det kört.

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
P
Inte slipa för hårt med liggande skiva heller,men sånt gör väl aldrig någon:)

M Cameltoe skrev:
Kapade med vinkelslipen idag och tycker det är lika obehagligt varje gång. Märkligt att det inte finns sprängskydd där man kan välja att täcka mer än bara halva skivan. Tänker mig något i stil med bilden nedan som jag försökt illustrera med; min vinkelslip har ett sprängskydd (rött) som täcker skivan (svarta cirkeln) både ovan- och nedanför. Skulle vilja ha ett till sprängskydd (blått), motsvarande det röda, som är justerbart så du kan välja hur mycket av skivan som blottas (det oranga på bilden).

Har googlat men inte funnit några extrasäkra sprängskydd till vinkelslip på nätet. Ni får gärna länka till en sådan produkt om jag missat det. Finns nått sånt?
Jag skulle tro att det är rent ekonomiska skäl till att det inte finns. Med tanke på hur många som plockar bort sprängskydden från sina maskiner så tror jag att en maskin som du beskriver skulle sälja _sämre_ än en vanlig maskin.
Den måste dessutom bli ett snäpp klumpigare (du måste ha två sprängskydd som klarar att ta upp samma typ av kraft).
Det skulle aldrig falla mig in att köra utan sprängskydd, men jag kan ändå inte se att jag skulle köpa "din" maskin. Den blir dyrare och klumpigare, men bara lite säkrare.

J jonaserik skrev:
Hur kommer det sig att ni spränger en skiva, jag har inte lyckats med det, varken i plåt eller sten.. Det gäller att mata måttligt och rakt så inte skivan spänner i gapet, framför allt den får inte hoppa, då är det kört.
Beror väl lite på hur mycket man kapar med vinkelslip också?

För egen del är det något som ingår i princip dagligen i mina arbetsuppgifter, alltifrån att kapa "gammalt skit" till precisionskapningar i plåt..

Varför skivan exploderar kan jag inte alltid svara på, nu senast är ett sånt exempel, hade redan lagt ett par snitt med skivan i fråga, och när jag skulle göra nästa så det bara pang.. ingen anledning alls..
Då tröttnade jag på skiten och plockade fram skärbrännaren istället :cool:

Jag skulle säga att sprängskyddet har minst två viktigare funktioner än att skydda mot "sprängda skivor". För det första så gör det så att man kan lägga ifrån sig vinkelslipen innan skivan stannat, och för det andra så kan hålla handen närmare skivan när man använder vinkelslipen med en hand...

Som sagt ovan, använder man vinkelslipen rätt är sprängda skivor sällsynta... Tror jag råkat ut för det 2-3 gånger på närmare 30 år av hobbyanvändande av maskinen....

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad menas med att den inte får hoppa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.