B Bitterhetsakademin skrev:
Tidigt nittiotal så inte långt ifrån.
Då är jag oskyldig! Någon copycat.

P Pin skrev:
Då är jag oskyldig! Någon copycat.
Bra practical jokes får uppföljare, det här hände 1992. Det fanns en hel del rivalitet mellan S:t Eskil, Rekarne och Rinman vid den tiden.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Bra practical jokes får uppföljare, det här hände 1992. Det fanns en hel del rivalitet mellan S:t Eskil, Rekarne och Rinman vid den tiden.
Olika skolor också, men liknande rivalitet.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Reparationssatser från tiden då det var någon mening med att laga cykelslangar.
Inte alls glömt. Köpte en sådan sats senast i somras. Trot eller ej men den lokala macken hade tre olika varianter! 😱👍🙌❤️

Nu var det i och för sig inte en cykelslang som lagades utan en slang till vedklyven...

Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls glömt. Köpte en sådan sats senast i somras. Trot eller ej men den lokala macken hade tre olika varianter! 😱👍🙌❤️

Nu var det i och för sig inte en cykelslang som lagades utan en slang till vedklyven...
Såg det igår, Coop Storvreta har sådan sats

Alfredo Alfredo skrev:

På OK var det glömt för snart tjugo år sedan. Fick förklara för en ung grabb i kassan som aldrig hört talas om solution än mindre vulkaniseringslösning. Provade med en del synonymer men gav till slut upp. Köpte själv på Hemköp för något år sedan så helt bortglömt är det inte.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3
På OK var det glömt för snart tjugo år sedan. Fick förklara för en ung grabb i kassan som aldrig hört talas om solution än mindre vulkaniseringslösning. Provade med en del synonymer men gav till slut upp. Köpte själv på Hemköp för något år sedan så helt bortglömt är det inte.
Är ju evigheter sedan bensinstationerna hade någonting som kan liknas vid bilservice. Nu handlar det mest om att sälja korv och läsk.

• Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Sånt köper jag i cykelbutik, oftast på nätet.

Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Är ju evigheter sedan bensinstationerna hade någonting som kan liknas vid bilservice.
På OK var det glömt för snart tjugo år sedan.
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Såg det igår, Coop Storvreta har sådan sats
Ja många bensinstationer är bedrövliga nuförtiden men det finns som sagt undantag. Lagningssatserna går dock fortfarande att hitta "överallt". Coop som sagt och även ICA med många fler.

Reparationssats för cykelslang från Biltema, innehållande lappar, lim och sandpapper, med pris och köpinformation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reparationskit för cykeldäck från ICA, inkluderar multiverktyg och lagningslappar.
Skapa konto

Cykelreparationskit Rawlink från Bauhaus, innehåller lagningslappar och limtub, perfekt för cykelunderhåll.
Skapa konto

Reparationssats för cykelslang av märket Zéfal med gummilim och lagningslappar, avbildad på vit bakgrund.
Skapa konto

Cykelreparationskit med lagningslappar, limtube, slipverktyg och instruktioner, visas mot en vit bakgrund från bjornogunnar.se.
Skapa konto

• Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
… Senare ersatt av blixtventiler som är betydligt driftsäkrare.
Sådana skaffade jag till egna cyklarna när de var nya (sent 70-tal). Problemet sedan blev att de stals. Man kunde se om det var ventilgummi eller blixtventil från utsidan om jag inte minns fel.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja många bensinstationer är bedrövliga nuförtiden men det finns som sagt undantag. Lagningssatserna går dock fortfarande att hitta "överallt". Coop som sagt och även ICA med många fler.
Problemet är väl ofta att slangen är svår att limma mot. Funkar nyare limmer bättre?

Reparationssatser från tiden då det var någon mening med att laga cykelslangar. Solutionen var av den gamla goda typen med trikloretylen som gav ett perfekt resultat. Idag är slangen av något plastmaterial istället för gummi och lagningarna spricker oftast med tiden.
Reparationssats för cykeldäck från Asperg, innehållande lagningsplåster och lim, förpackad i gul och röd förpackning med tysk text.
Skapa konto

Använde exakt en dylik sats igår när jag lagade innerslangen till vedkärran. Använde den största, rektangulära lappen.

För ovanlighetens skull gick slangen laga den här gången, har mer än vid ett tillfälle varit med om att moderna slangar inte går
laga med solution / lapp. Förmodar det är alldeles för lite gummi i de moderna ”plastslangarna”…

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Problemet är väl ofta att slangen är svår att limma mot. Funkar nyare limmer bättre?
Ingen aning. Den slang jag lagade till vedklyven är gissningsvis 20-50 år gammal så den gick att laga på traditionellt sätt. Hur dagen slangar beter sig vet jag inte alls.

"Solution" är ju inget lim, utan bara ett lösningsmedel (som namnet antyder). Det ska lösa upp ytan på gummislangen så att lappen och slangen förenar sig. Är det fel material så funkar det dåligt.

Dagens (cykel)slangar innehåller mer plast än gummi

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.