S Stefan.o skrev:
[bild]

En liten fin aluminiumask en gång innehållande tändhattar, komplett med bifogat informationsblad inuti.

Ska försöka se om jag kan hitta något bra sätt att få bort gamla tejpklistret utan att lacken ryker all världens väg.
Jag använder matolja för att ta bort klistermärken och klisterrester på burkar och annat. Häll på hushållspapper och gnid lätt.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Tack för era tips.

Har funderat på dessa lösningar men inte testat ännu.

Förmodligen någon form av sjuka som gör att man vill putsa gamla plåtburkar från flera decennier före den egna födelsen….🤭

• Haha
kashieda
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Jag använder matolja för att ta bort klistermärken och klisterrester på burkar och annat. Häll på hushållspapper och gnid lätt.
Jag skulle definitivt börja mycket försiktigt med att droppa på symaskinsolja som garanterat inte innehåller salt och låta det stå en stund. Inget gnidande! Om asken är lackerad även på baksidan skulle jag börja där för att kontrollera resultatet innan jag börjar med framsidan.

En gång i tiden körde Flora påkostade reklamkampanjer och tävlingar för att sälja in sitt syntetiska margarin. Pekka Langer blev frontfigur för kampanjen, inga dåliga förstapriser eller hur?

• Reklamaffisch med man i röd bil, på TV, med locktång och cykel, visar priser: Saab 99, TV, möbelcheckar, Carmen Curlers och cyklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reklamaffisch med man i blå skjorta som lyssnar, text "Pekkas Ljud-Jakt!" och "150 priser att vinna i Floras stortävling".
    Skapa konto
  • Skiva med texten "Pekkas Ljud-Jakt" för en tävling anordnad av Flora, featuring ljud att gissa, som djurläten, motorljud och hushållsljud.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
En gång i tiden körde Flora påkostade reklamkampanjer och tävlingar för att sälja in sitt syntetiska margarin. Pekka Langer blev frontfigur för kampanjen, inga dåliga förstapriser eller hur?
Rex Mini, en klassiker i sig själv!

Tvåväxlad - duomatic - undrar jag om systemet inte hette?! Ett lätt tramp bakåt och vips hade man lagt i tvåan och var redo för vindlande hastigheter!🙂

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Snäckor från tropiska länder, tänk vilka vackra mönster naturen skapat. Om nu någon läsare tänker samla snäckor i tropikerna så kom i håg att de kägelformade snäckorna av släktet conus är är de vackraste men i många fall dödligt giftiga.

• Olika snäckskal från tropiska länder på en grå bakgrund, varav några är kägelformade och mönstrade.
    Skapa konto
  • Tre tropiska snäckor med detaljerade mönster, två fläckiga och en med relief.
    Skapa konto
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
Snäckor från tropiska länder, tänk vilka vackra mönster naturen skapat. Om nu någon läsare tänker samla snäckor i tropikerna så kom i håg att de kägelformade snäckorna av släktet conus är är de vackraste men i många fall dödligt giftiga.
Dom två fläckiga gade jag, brukade sitta med örat och lyssna

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Men har någon glömt bort att snäckor finns? Möjligen min senile far kanske.

B bhus2021 skrev:
Men har någon glömt bort att snäckor finns? Möjligen min senile far kanske.
Knappast glömt bort men en gång var de samlarobjekt som i vissa fall såldes för betydande summor. I dag kan man se hela samlingar ligga och samla damm på loppis. En del snäckor är idag reglerade i Cites men det medges i de flesta fall att man får ta med sig enstaka exemplar utan att tullen har synpunkter.

B bhus2021 skrev:
Men har någon glömt bort att snäckor finns?
Sist jag hörde var det mest bara brus kring dem.

• Haha
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Ventilgummi som gjorde cykeln tung att pumpa och som dessutom ofta gick sönder. Andra gummiartiklar som läcker kan ge mer katastrofala följder men att behöva gå en mil med tomt bakdäck var nog så jobbigt. Senare ersatt av blixtventiler som är betydligt driftsäkrare.

• Förpackning med ventilgummi och en cykel blixtventilsats, användning av blixtventiler beskrivs som mer driftsäkert än traditionellt ventilgummi.
    Skapa konto
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Reparationssatser från tiden då det var någon mening med att laga cykelslangar. Solutionen var av den gamla goda typen med trikloretylen som gav ett perfekt resultat. Idag är slangen av något plastmaterial istället för gummi och lagningarna spricker oftast med tiden.

• Reparationssats för cykelslangar från Asperg med vulkaniseringslösning och laglappar, i gul och röd förpackning med tyska texten "Die große Marke".
    Skapa konto
  • Gammal reparationssats för cykelslangar med limtub, plåtförstyvning, och lagningslappar i originalförpackning.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
Och nu när julen står för dörren, vad kan passa bättre än ett gammalt bokmärke med tomten?
När jag skrev julen står för dörren kom jag att tänka på ett utslag av studentikos humor från gymnasietiden. När vi kom till skolans entre på sista dagen före jullovet var de stopp. De odrägliga eleverna från fordonsprogrammet hade byggt in hela ingången med ett berg av däck och en skylt med texten: Hjulen står för dörren.
Vaktmästaren som fick ta hand om eländet var inte glad.😆
Det var inte eleverna från fordonsprogrammet

/Skyldig

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var inte eleverna från fordonsprogrammet

/Skyldig
Så här kommer bekännelsen, nåväl det är preskriberat efter alla dessa år.😆

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Så här kommer bekännelsen, nåväl det är preskriberat efter alla dessa år.😆
40 år sedan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.