Verkar inte ha stämplats så noga... går att återanvända frimärkena 😆

kisumisu
B Bitterhetsakademin skrev:
Jadå, upp till hundra gram räcker ett frimärke. De är giltiga till Sverige Finland Island Norge och Danmark i evig tid. En bit in på nittiotalet gavs det ut rabattmärken med begränsad giltighet och dessa kan idag bara användas för sitt nominella värde men alla äldre häften går att använda enligt ovan.
Lite kul att Sverige haft såna märken.

På tal om Finland så går det än idag skicka med samma märke som man skickar inrikes även utrikesbrev!

Däremot är det dyrare skicka inrikes om man jämför vad svenska inrikes kostar.
Men billigare skicka ifrån Finland t ex brev till USA (o såklart även finska brev då Sverige tar 44kr) Än vad det är från Sverige.

Däremot verkar Finland ha nånslags valör i sina märken tänker på julfrimärken. Fick betala extra för att kunna skicka med gamla julfrimärken.
Svenska julfrimärken går även nästa år skicka med utan några extraavgifter!

• Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Vad vill du ha sagt med det?
Historia.

När vissa skriver om sossarnas mörka historia....speciellt just de som håller SD gillar att ta upp det.

Nog om det det då vi inte verkar tänka lika och inte ser samband.

Absolut har sossarna mörk historia bakom sig men det var mycket mer längre tillbaka än vad t ex just SD har. Det är det jag vill få sagt. Nu har jag sagt mitt och vi kan prata om trevligare saker i den här tråden.

Men du kanske också är främlingsfientlig och har fördomar. Tycker att det är okej sortera folk efter ras.

Men som sagt nog om det.
Är lite fel tråd diskutera politik.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är något visst med gamla burkar i litograferad plåt. Här en burk finbladigt Slottsthe från James Lundgren & Co i Göteborg.
Gamla plåtburkar är kul!

Här är ett exempel jag hittade på en second hand för nån vecka sedan:

Gul och röd plåtburk för Leijona lakritspastiller med text "LEIJONA TERVA-TJÄR-" och tillverkad av Oy Merijal AB, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul plåtburk med text om pastiller, populär bland rökare, sångare och talare. Burken hittades på second hand. Text: "Leijona Terva", OY Merijal AB.
Skapa konto

Tervatabletter är väl inte så ovanligt, men notera den finfina texten på undersidan!!

”Populär bland rökare, sångare, talare m.fl.”!😂

Mvh

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Foliehatten3
kisumisu kisumisu skrev:

På tal om Finland så går det än idag skicka med samma märke som man skickar inrikes även utrikesbrev!

Men billigare skicka ifrån Finland t ex brev till USA (o såklart även finska brev då Sverige tar 44kr) Än vad det är från Sverige.

Däremot verkar Finland ha nånslags valör i sina märken tänker på julfrimärken. Fick betala extra för att kunna skicka med gamla julfrimärken.
Det mest fantastiska är ju att avsändaren har sparat ofrankerade alla år, och skickar det nu till mig

kisumisu kisumisu skrev:

De valörlösa finska julmärkena är fixvärdesmärken och gäller för julförsändelser på max 50 gram med obegränsad giltighet. Har sett att de nya finska märkena har en individuell qr kod så antar att äldre märken blir ogiltiga med tiden som det blivit i andra länder där systemet med kodade märken införts som till exempel Storbritannien.

Foliehatten3
kisumisu kisumisu skrev:
Historia.

När vissa skriver om sossarnas mörka historia....speciellt just de som håller SD gillar att ta upp det.

Nog om det det då vi inte verkar tänka lika och inte ser samband.

Absolut har sossarna mörk historia bakom sig men det var mycket mer längre tillbaka än vad t ex just SD har. Det är det jag vill få sagt. Nu har jag sagt mitt och vi kan prata om trevligare saker i den här tråden.

Men du kanske också är främlingsfientlig och har fördomar. Tycker att det är okej sortera folk efter ras.

Men som sagt nog om det.
Är lite fel tråd diskutera politik.
Vi är olika raser, inget konstigt med det

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu är det ju ingen i svensk politik som gör det idag så din poäng känns aningen poänglös.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Gamla plåtburkar är kul!

Här är ett exempel jag hittade på en second hand för nån vecka sedan:

[bild][bild]

Tervatabletter är väl inte så ovanligt, men notera den finfina texten på undersidan!!

”Populär bland rökare, sångare, talare m.fl.”!😂

Mvh
Deklaration från äldre halstabletter, lägg märke till både kodein och fenylkvicksilveracetat.

• Ingrediensförteckning för halstabletter med kodein och fenylkvicksilveracetat listade.
    Skapa konto
  • Wow
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Deklaration från äldre halstabletter, lägg märke till både kodein och fenylkvicksilveracetat.
Tro fan de var bra mot halsont, med en liten ”dutt” kodein!

Världen har ändrats mycket sista 50 åren…

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Aluminiumask med etikett för explosiva varor, märkt med Nobel och Gyttorp, synligt tejprester på lockets yta.
Skapa konto

En liten fin aluminiumask en gång innehållande tändhattar, komplett med bifogat informationsblad inuti.

Ska försöka se om jag kan hitta något bra sätt att få bort gamla tejpklistret utan att lacken ryker all världens väg.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jadå, upp till hundra gram räcker ett frimärke. De är giltiga till Sverige Finland Island Norge och Danmark i evig tid. En bit in på nittiotalet gavs det ut rabattmärken med begränsad giltighet och dessa kan idag bara användas för sitt nominella värde men alla äldre häften går att använda enligt ovan.
Det där var en gammal tabell. Inrikes är det ett märke upp till 50g och två för 100g. Till Finland är det två märken upp till 50g och tre upp till 100.

Portotabeller för brev och paket | Privat | PostNord https://share.google/N8l5Epnj0uqmw1F5x

E Eld skrev:
Det där var en gammal tabell. Inrikes är det ett märke upp till 50g och två för 100g. Till Finland är det två märken upp till 50g och tre upp till 100.

Portotabeller för brev och paket | Privat | PostNord [länk]
Det du skriver gäller för nya frimärken, rabattmärken är undantagna och där gäller vad som står på häftet utan tidsbegränsning så ett märke gäller för upp till hundra gram. På grund av undantaget är dessa märken populära bland de som sänder utlandsbrev samt mindre försändelser inrikes och brukar vara lättsålda på Tradera och liknande.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle hellre önska att vissa aktörer på detta forumet flyttade härifrån till flashback
Misstänker att du syftar på en del av dom som inte varit med så länge.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
[bild]

En liten fin aluminiumask en gång innehållande tändhattar, komplett med bifogat informationsblad inuti.

Ska försöka se om jag kan hitta något bra sätt att få bort gamla tejpklistret utan att lacken ryker all världens väg.
Testa med kemiskt ren bensin, finns i välsorterade varuhus.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.