Foliehatten3
B Bitterhetsakademin skrev:
Många har glömt att rasbiologiska institutets chef Herman Lundborg hyllades stort i Tyskland och institutet fick studiebesök därifrån som blev mycket imponerade och tog med sig erfarenheterna hem för att där starta forskning efter de nya svenska rönen. 1936 utsågs Lundborg till hedersdoktor i Heidelberg.
Ja, sossarna är roten till mycket ont

• Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Min moster hade köpt in en sån här, tryckt 1953, billigt.
Så gamla minnen väcktes till liv för mig.
En gammal sångbok med titeln "Nu ska vi sjunga" från 1953, med illustrationer av tre sjungande barn på orange omslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu säger jag hejdå till denna tråden, och lägger den bland ignorerade trådar, tack vare att den blir alltmer lik flashback.
Jag skulle hellre önska att vissa aktörer på detta forumet flyttade härifrån till flashback ....

• Gilla
  • Haha
  • Älska
RoTe och 18 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min moster hade köpt in en sån här, tryckt 1953, billigt.
Så gamla minnen väcktes till liv för mig.
[bild]

Nu säger jag hejdå till denna tråden, och lägger den bland ignorerade trådar, tack vare att den blir alltmer lik flashback.
Jag skulle hellre önska att vissa aktörer på detta forumet flyttade härifrån till flashback ....
Nä, det är ju bättre att blunda. Och låtsas att saker aldrig ägt rum

• Gilla
  • Haha
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nä, det är ju bättre att blunda. Och låtsas att saker aldrig ägt rum
Nej inte det, men det räcker ju att påminna om något, som hände/fanns "förr i tiden" och man behöver inte ta upp en mycket lång diskussion om detta. Hur skulle det se ut om någon påpekade att det hade uppfunnits en destillationsapparat ? Om alla fördelar och nackdelar med detta skulle tas upp, så räcker det ju ledigt till några 10.000- tal inlägg ( mediciner, drycker, bränslen, råvaror, transporter, luftföroreningar, sjukdomar, fattigdom, miljöförstöring........) !!!

Intet Intet skrev:
Människosyn är en färskvara med kort hållbarhet. Se på Israel. Det har på kort tid gått från Anne Frank till Josef Mengele. Tiderna förändras och vi med de.
Jag rycker den verkar ganska konsistent. Du verkar ju exempelvis i en lång tradition av att skylla andras fel på judarna.

Visst går det vågor i vad som är modernt att tycka (och där erkänner jag villigt att din typ av antisemitism står högt nu), men vissa underliggande strömmar består och det slutar inte finnas moraliska värden för att vissa saknar moralisk kompass.

Det är ju tvärtom dessa moraliska värden, eller god kultur om man så vill, som får oss hyfsat rätt igen efter moraliska haverier.

• Gilla
  • Haha
samordnarnoutlook.com och 10 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag rycker den verkar ganska konsistent. Du verkar ju exempelvis i en lång tradition av att skylla andras fel på judarna.

Visst går det vågor i vad som är modernt att tycka (och där erkänner jag villigt att din typ av antisemitism står högt nu), men vissa underliggande strömmar består och det slutar inte finnas moraliska värden för att vissa saknar moralisk kompass.

Det är ju tvärtom dessa moraliska värden, eller god kultur om man så vill, som får oss hyfsat rätt igen efter moraliska haverier.
Håller med. Moral havirerar från tid till annan, men det är hur vi ställer oss till detta som visa vilka vi verkligen är.

• Gilla
samordnarnoutlook.com och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S Spik_och_Skruv skrev:
Håller med. Moral havirerar från tid till annan, men det är hur vi ställer oss till detta som visa vilka vi verkligen är.
Sen är det intressant att ett visst parti skyller på en annan. Skillnaden är bara att den andra har gjort sina fel och misstag för 60+ år sedan. Medans de andra skapades för ca 30år sedan av en viss del av människor som har en viss människosyn. Som drar alla över en kam och tror att alla problem bara beror på en sak.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är det intressant att ett visst parti skyller på en annan. Skillnaden är bara att den andra har gjort sina fel och misstag för 60+ år sedan. Medans de andra skapades för ca 30år sedan av en viss del av människor som har en viss människosyn. Som drar alla över en kam och tror att alla problem bara beror på en sak.
Förklara, hänger inte med riktigt

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Att veta när det är dags att byta ämne i ett samtal.

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Och vid årsskiftet höjs väl portot i vanlig ordning, ju högre porto desto färre brev och så vidare. Ett knep är att få tag i rabattfrimärken som gäller för 100 grams brev inom Norden med obegränsad giltighet.
Köpte själv 240 sådana från en dansk firma för 750 kronor häromåret så det blir en bra besparing. Sänder brev till Finland för tre kronor medan ordinarie porto är 44:-.
Men är det vanligt enkelt porto till Finland (ett rabattfrimärke)?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det var bättre förr😉
Det var inte bättre förr.....
Men det är sämre nu för tiden...... 😎

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
Men är det vanligt enkelt porto till Finland (ett rabattfrimärke)?
Jadå, upp till hundra gram räcker ett frimärke. De är giltiga till Sverige Finland Island Norge och Danmark i evig tid. En bit in på nittiotalet gavs det ut rabattmärken med begränsad giltighet och dessa kan idag bara användas för sitt nominella värde men alla äldre häften går att använda enligt ovan.

• Kort med instruktioner för användning av rabattfrimärken för normalbrev med olika viktklasser och antal märken som behövs.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Fick detta för någon vecka sedan Ett kuvert med flera svenska frimärken i olika färger och motiv på ett marmorbord nära en bordslampa och röda dekorationer.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
kisumisu kisumisu skrev:
[länk]
Vad vill du ha sagt med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.