C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Min Philips från 90-talet
90-talet ja, men de Kina-vågar man köper idag har inget minne, startar nedräkningen när vågen först aktiveras och får slut på batteri utan förvarning. 😟

Nä, skämt åsido finns det nog bra vågar idag också. Gäller bara att lyckas pricka rätt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klassikern i mitt kök: Ställer bunken på vågen. Tarerar. I med 150 g socker. Tarerar. Börjar hälla på mjöl.
Plopp så stänger vågen av sig själv pga inaktivitet och glömmer bort var den var någonstans. Ridå... 🤬
En bra våg stänger inte av sig automatiskt om den registrerade vikten har ändrat sig. Alltså, om den slås på och inget händer så är det OK att stänga av sig automatiskt. Men om den slås på, något händer som ändrar den registrerade vikten, då är det inte OK att stänga av automatiskt. I alla fall inte efter samma (korta) tid som i det förra fallet.

Min Soehnle fungerar så. Jag vet faktiskt inte om den över huvud taget stänger av sig automatiskt om registrerad vikt har ändrats; i så fall är det efter så lång tid att jag aldrig har råkat ut för det.

Denna Soehnle-våg är förresten ett suveränt exempel på att kvalitetsprylar har tillverkats nästan ända in i våra dagar (den är trots allt nära 20 år gammal). Jag har bara bytt batterier i den två gånger sen jag skaffade den.

En bra köksvåg med timer/äggklocka hittar du inte längre i de vanliga butikerna utan det används en lösning med samma grundkoncept i olika utförande.

Tex. saknar jag på ny våg som den gamle vågen hade som också hade ställbar äggklocka/timer i sig (och också höll igång vågen hela den tiden och behöll tara-värdet och kunde väga olika saker samtidigt som tiden gick) - just avsaknaden av äggklockan är faktiskt lite av en PITA nu när man inte har en som fungerar längre och en dagens våg stänger av sig och glömmer Tarat om man inte är där hela tiden och påverkar den med vikt inom enstaka minuter intervall.

För köksvåg med tidur sist jag letade och lite snopet konstaterade att sådana numera kan finnas hos de som säljer restaurangtillbehör och förstås prislapp anpassat efter det.

Jonas Persson
Känner igen det där med vågar som hela tiden stänger av sig. Ska vi gissa att de gör så pga att de drivs med en liten sketen knappcell? Minns ni när allt utom digitalklockor hade rejäla batterier?

Köpte en Beurer KS 59 för snart två år sedan, ett tyskt märke som stänger av sig först efter ett antal minuter. Den har även en minnesknapp, men jag vet inte riktigt hur den fungerar då behovet aldrig uppkommit.

Det jag uppskattar är att den är stor som ett A4 papper, alla kastruller står stadigt på den och den mäter exakt med gram upp till 20kg, så 10l kastrullen är inga problem. Den drivs med två AAA.

En annat aber är att många vågar enkelt byter till amerikanska mått, läs när man inte vill. Går även på denna genom att sticka ner ett gem i ett hål på undersidan av vågen.

https://cdon.se/produkt/beurer-ks-5...e-20-kg-glas-220-x-300-x-25-a7e329ffa58c4d15/

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Kitchenlab (och flera andra) har digitalvågar som beter sig vettigt. Annars finns ju svenska Vetek om man vill få stilpoäng till nästa herrmiddag.

Herrmiddag. En företeelse vi glömt bort att det har funnits. 😄

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
F Falköga skrev:
D vore väl på tiden att ’staten’ tar bankerna i öronen vad d gäller d mesta dom sysslar med !! Dom är nutidens ockrare !
useless useless skrev:
Varför står det "VISA-påslag över ECB-räntan"? Hur blir ECB's ränta inblandad vid valutaväxling? Det borde väl vara ECB's aktuella växlingskurs man har ett påslag på?

[länk]
Visst är det märkligt!

Men just sånt här svammel skulle vi slippa med gemensam valuta!

Även om kortföretagen skulle räkna Finland som annat land och ta sina hittepåräntor skulle det ändå finnas möjligheten att ta ut Euro ur en svensk bankomat och betala i Finland och andra Euro länder utan att kortföretaget skulle vinna nåt!

Nu kanske nån ropar hej men du kan ju ta ut € redan idag ur vissa automater i Sverige, det är sant men där lägger man in ännu mera "valutaväxlingsavgift" fast man så himmla fint skriver att inga avgifter tas men kursen är helt skit!

Nog om det här nu då det blir utanför ämnet. Men en och annan borde tänka vid nästa utlandsresa!

X xxargs skrev:
En bra köksvåg med timer/äggklocka hittar du inte längre i de vanliga butikerna
Jag måste missa något. Varför vill man ha timer/äggklocka i en våg? 🤔

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att inte väga grejerna för länge?

• Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Alfredo Alfredo skrev:
Fattar inte heller det

kisumisu kisumisu skrev:
Men en och annan borde tänka vid nästa utlandsresa!
Jag tror mer på att jämföra verkligheten än att tänka för mycket. Alltså att gör inköp/uttag med några olika metoder på samma dag och se vad den aktuella valutan faktiskt kostar i verkligheten på respektive sätt. Att förstå vad ord som "valutaväxlingsavgift" och "referenskurs" faktiskt innebär är inte alltid så lätt.

Sen kan tyvärr ibland "fasta kostnader" som uttagsavgifter i "bankomater" göra denna jämförelse mer eller mindre enkel.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att inte väga grejerna för länge?
För att vara beredd innan den stänger av sig?

• Gilla
useless
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu var det nog inte tanken med observationen, men hipster-kaffe bryggs med tid och vikt.

• Wow
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Just kaffevågar är ett begrepp. Där väger man och tar tid samtidigt. Fast de fungerar som stoppur inte som äggklockor. Används både till bryggning och till espresso.

Jag använder en kaffevåg när jag gör espresso men annars är jag helt emot kombiapparater. Jag har en digital stektermometer som bara kan mäta temeratur och larma. Den har inget tidur och jag väljer själv vid vilken temperatur den ska larma.

engs
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Åjo! Stor skillnad när vi har fått modern teknik i hemmaköket. Bakrecept som inte är i gram hör forntiden till. Decilitermåttet är dött.
Fick lära mig nyligen att dl är ganska okänt eller snarare oanvänt mått i övriga världen. De flesta i stater som använder metersystemet har säkert fått lära sig det i skolan och kan lista ut vad det betyder. Man det är tydligen väldigt ovanligt det används i praktiken utanför Sverige/norden. Man kör med typ 0,3l isf 3dl osv.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fick lära mig nyligen att dl är ganska okänt eller snarare oanvänt mått i övriga världen. De flesta i stater som använder metersystemet har säkert fått lära sig det i skolan och kan lista ut vad det betyder. Man det är tydligen väldigt ovanligt det används i praktiken utanför Sverige/norden. Man kör med typ 0,3l isf 3dl osv.
Och ml.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.