Keiller Keiller skrev:
Apropå pennor, hur många har glömt bort komma ihåg att ni nån gång varit i besittning av stöldgods, i formen av t.ex pennor eller andra begärliga föremål?

[bild]
Där fans det mesta för hemma kontoret vässade linjaler saxar o den mycket användbara räknestickan !!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
…proxykränkta…
Nu blev jag lite sekundärkränkt. 🤓

• Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eskimåtrollet Plupp.
Ser nu att han har blivit PK och skippat sin härkomst.
Plupp har väl aldrig varit Eskimå? Han är väl snarare något slags same?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Plupp är ett troll!!

possum77 possum77 skrev:
Same! D kan ju bli hets mot folkgrupp 🤔🤔

• Haha
Intet
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Han är väl snarare något slags same?
Har han varit en traktor? Snacka om udda reinkarnation.

D Dilato skrev:
Du menar Negerboll (som det hette när jag var ung)?

Neger/Negro/Negru betyder helt enkelt svart, det finns ingen negativ kognition i ordet självt, det har vi i väst hittat på helt själva.

Min fru som är svart östafrikan tycker hela debatten är löjlig, afrikaner ser inte ordet neger som ett problem alls.

Svarta Afrikaner kallar oss vita för "mzungo" som betyder "främlingar som vandrar runt planlöst" a.ka. vita män som inte kan hålla sig stilla, vi måste hela tiden undersöka och kolla saker.

Ska jag bli upprörd över det?🤔😆
Därför talar jag om "lättkränkthetsproffs by proxy". Det är folk som får njutning och bekräftelse av att bli kränkta och när de inte kan bli det för egen räkning blir de kränkta för andras räkning.

Jag har börjat tala om svartingar, vitingar och gulingar. Då är vi alla jämställda och likvärdiga vad vi än är för färg på ytan. Så som vi är i verkligheten.
Den som vill bli kränkt får sin njutning. Inte kan vi förneka dem det.

Förresten var det en gång på ett bygge då det var en som fällde någon kommentar om svartingen Kabongo. Jag förklarade omedelbart att Kabongo är den enda av oss på bygget som är riktig oblandad renrasig människa medan vi andra är en blandning av människor och diverse neandertalare och allt annat som sprang i skogen och gick att ha sex med. Då fyllde en annan arbetkamrat i "som en sorts mulor". Vad var det mer att säga......... kunskap är ett bättre motmedel mot rasism än lättkränkthet.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Och i söndagsskolan fick barnen sjunga:
Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord.
Gul och röd och vit och svart gör det samma har han sagt.
Jesus älskar alla barnen på vår jord...
Den fick min mor sjunga som barn på fyrtiotalet.
När jag var liten fick jag lära mig versen:

I Kina går kineserna med långa bamburör,
och sticker missionärerna i ändan, så dom dör.

Nu var det kanske inte just så det gick till, men faktum var att det var med livet som insats missionärerna bedrev sin verksamhet där borta. För min del har jag föga sympati för dem (missionärerna alltså). Jag undrar, i likhet med Falstaff Fakir, varför en del tycker det är nödvändigt att åka långt bort och locka kulörta gentlemän att avfalla från sina fäders tro.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nog är det ju märkligt....... nu skriver Bitterhetsakaden om hur lättkränkta alla de här lättkränkthetsproffsen-by-proxy är. Men när jag lugnt och sansat påtalade att han skrev ordagrann putinpropaganda då var han precis lika lättkränkt som ett äkta lättkränkthetsproffs.
@heimlaga Du är helt underbar, Gamla svenska barvisor. Vad tänker varje Österbottning då på? -Jo, PUTIN, naturligtvis! Nytt missupfattningsrekord?

Nej, heimlaga. Du skriver aldrig "lungt och sansat" utan falskt och hysteriskt, varje gång du ljuger ihop något nytt rysstrams.

Någon "ordagrann Putinpropaganda" har du heller aldrig lyckats hitta. För den finns bara i din och några andra mycket ömtåligas fantasi.

Men, eftersom det är uppenbar att du bara skojar med oss om din Ryssnoja får du naturligtvis ett hjärta från mig för ditt underhållande inlägg.

Plupp, Putte och Putin.En given koppling😀.
Hur är det med ert Mumintroll. Är Hemulen egentligen Putin. Eller kanske Fredriksson eller Sniff?

Redigerat:
  • Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vår Astrid Lindgren såg Pippi såhär bland "söderhavsinnevånarna.

Notera även att såväl Pippi som den andra civiliserade flickan saknar bikiniöverdel. Det är något vi glömt bort att det funnits. Att små flickebarn inte har bröst och därför inte behöver skyla sig, är ännu en sak vi glömt.
Bokomslag för "Pippi Långstrump i Söderhavet" av Astrid Lindgren, visar Pippi med barn runt en eld, äter bananer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Nej. När min mamma läste högt för mig i början på sextitalet var Plupp ett Eskimåtroll. Han var definitivt inte en "Lapp".
Hur många Sametroll gar blått hår?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker ärligt talat att debatten är rätt tröttsam från flera håll, såväl från de proxykränkta som från nyorientalisterna som vill låtsas att det är relevant med stereotyper som en kines med spetsig hatt, svarta med stora läppar eller herr Omar iförd fez sittandes på en flygande matta.
Naturligtvis är det dåligt omdöme att sminka blackface eller att klä ut sig till någon annan "ras-stereotyp". Ävenså att (i nutid) skriva böcker där människor i andra delar av världen förlöjligas eller förminskas.

Men det går för långt när man vill bedriva censur mot gamla böcker, filmer och andra kulturyttringar, och för den delen även mot ord och begrepp som aldrig tidigare har haft någon nedsättande betydelse men som nu unilateralt förklaras förbjudna av lättkränkta muppar (eller oftast proxy-kränkta muppar).

Nog kan man läsa "Tintin i Kongo" med behållning även idag. Man får förstås förklara för de yngre generationerna att tidsandan förr var sådan att det ansågs OK att framställa Afrika och dess invånare så som det görs i den boken, men att det faktiskt kan upplevas som kränkande av stora grupper.

Jag tycker även att det är vandalism att förvanska sjökapten Efraim Långstrumps status som "negerkung" i Pippi Långstrump. Jag har aldrig uppfattat ordet "neger" som nedsättande (till skillnad, nota bene, mot t.ex. "tattare"). Det nedsättande ordet för "neger" i min ungdom var "nigger". Det senare är verkligen ett avskyvärt och skymfande ord, som jag aldrig skulle använda för att tala till eller om någon annan människa, eller över huvud taget använda annat än i en diskussion om just den här typen av ord och begrepp.

Vissa andra ord, som t.ex. "eskimå", "lapp" och "zigenare" har jag en mer ambivalent inställning till. Å ena sidan uppfattade jag det i min ungdom aldrig som att dessa ord skulle vara nedsättande. Å andra sidan har dessa folk odiskutabla beteckningar för sig själva ("inuit", "same", "rom") som de föredrar att omvärlden använder. Då är det naturligtvis oartigt och nedsättande att framhärda med de gamla orden.

Mig veterligt har inte kollektivet "negrer" någon sådan egen beteckning som kunde användas för att referera till dess medlemmar.

Alla människor är lika mycket värda, men alla människor är inte likadana. Ibland kan det finnas ett behov att beskriva en person, och "neger" är faktiskt en användbar term, därför att:
- Alla "negrer" är inte "afrikaner", och alla "afrikaner" är inte "negrer". Därför är inte "afrikan" ett väl beskrivande ord.
- Alla människor med brunsvart hud är inte "negrer", och alla "negrer" har inte brunsvart hud (i USA finns det massor av människor med i princip lika ljus hud som vi "vitingar", men som ändå identifierar sig själva som hörande till kollektivet "afro-americans". Därför är ord som "svarting" (som f.ö. låter rätt nedsättande i mina öron), "färgad" eller liknande inte heller bra.

Så vad sjutton ska man säga för att tala om att man menar en "neger", när det ordet inte får användas?

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Så vad sjutton ska man säga för att tala om att man menar en "neger", när det ordet inte får användas?
Vet inte och bryr mig inte. Men ditt behov att skriva en mindre uppsats i ämnet, inklusive förklaringen av hur du ser på skillnaden mellan orden neger och nigger, illustrerar min poäng.

H hhallen skrev:
Naturligtvis är det dåligt omdöme att sminka blackface eller att klä ut sig till någon annan "ras-stereotyp". Ävenså att (i nutid) skriva böcker där människor i andra delar av världen förlöjligas eller förminskas.

Men det går för långt när man vill bedriva censur mot gamla böcker, filmer och andra kulturyttringar, och för den delen även mot ord och begrepp som aldrig tidigare har haft någon nedsättande betydelse men som nu unilateralt förklaras förbjudna av lättkränkta muppar (eller oftast proxy-kränkta muppar).

Nog kan man läsa "Tintin i Kongo" med behållning även idag. Man får förstås förklara för de yngre generationerna att tidsandan förr var sådan att det ansågs OK att framställa Afrika och dess invånare så som det görs i den boken, men att det faktiskt kan upplevas som kränkande av stora grupper.

Jag tycker även att det är vandalism att förvanska sjökapten Efraim Långstrumps status som "negerkung" i Pippi Långstrump. Jag har aldrig uppfattat ordet "neger" som nedsättande (till skillnad, nota bene, mot t.ex. "tattare"). Det nedsättande ordet för "neger" i min ungdom var "nigger". Det senare är verkligen ett avskyvärt och skymfande ord, som jag aldrig skulle använda för att tala till eller om någon annan människa, eller över huvud taget använda annat än i en diskussion om just den här typen av ord och begrepp.

Vissa andra ord, som t.ex. "eskimå", "lapp" och "zigenare" har jag en mer ambivalent inställning till. Å ena sidan uppfattade jag det i min ungdom aldrig som att dessa ord skulle vara nedsättande. Å andra sidan har dessa folk odiskutabla beteckningar för sig själva ("inuit", "same", "rom") som de föredrar att omvärlden använder. Då är det naturligtvis oartigt och nedsättande att framhärda med de gamla orden.

Mig veterligt har inte kollektivet "negrer" någon sådan egen beteckning som kunde användas för att referera till dess medlemmar.

Alla människor är lika mycket värda, men alla människor är inte likadana. Ibland kan det finnas ett behov att beskriva en person, och "neger" är faktiskt en användbar term, därför att:
- Alla "negrer" är inte "afrikaner", och alla "afrikaner" är inte "negrer". Därför är inte "afrikan" ett väl beskrivande ord.
- Alla människor med brunsvart hud är inte "negrer", och alla "negrer" har inte brunsvart hud (i USA finns det massor av människor med i princip lika ljus hud som vi "vitingar", men som ändå identifierar sig själva som hörande till kollektivet "afro-americans". Därför är ord som "svarting" (som f.ö. låter rätt nedsättande i mina öron), "färgad" eller liknande inte heller bra.

Så vad sjutton ska man säga för att tala om att man menar en "neger", när det ordet inte får
trähandtag trähandtag skrev:
Kom o tänka på sk tropikhjälmar (skyddshjälm) o tunna handskar som fanns när det skulle köras bil. Tror att det användes vid sk aktiv körning, någon kanske minns. Jag kommer ihåg att en farbror hade en sådan utrustning liggande på hatthyllan i sin Amason på 60-talet, kanske bit in på 70-talet.
Haha grannarna hade sådana när jag va liten typ 65-73 o handskar med ventilationshål i !!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:

Hur gör man med ’Asterix o gallerna’ dom behandlade inte romarna riktigt rumsrent alltid ! Hur tacklar man d idag ??

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.