B Bitterhetsakademin skrev:
N-ordet och ett äldre namn för inuiter och en idag kontroversiell benämning på amerikas urinvånare gör att böckerna satts i giftskåpet av de politiskt korrekta.

Orginalet

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
Och Margareta Kjellberg sjöng Hottentottvisan. Lina Sandells sång om Svarta Sara, ett fattigt negerbarn så glatt får vi nog inte heller höra mera. Uttrycket inte alla indianer i kanoten är väl inte att tänka på idag.

• Haha
Solhemsgatan och 1 till
  • Laddar…
Eskimåtrollet Plupp.
Ser nu att han har blivit PK och skippat sin härkomst.

Bokomslag för "Plupp och lämlarna" av Inga Borg, visar Plupp med blått hår och halsduk vid färgglada träd, omgiven av lämlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Nog är det ju märkligt....... nu skriver Bitterhetsakaden om hur lättkränkta alla de här lättkränkthetsproffsen-by-proxy är. Men när jag lugnt och sansat påtalade att han skrev ordagrann putinpropaganda då var han precis lika lättkränkt som ett äkta lättkränkthetsproffs.

• Älska
  • Haha
  • Gilla
findus42 och 10 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nog är det ju märkligt....... nu skriver Bitterhetsakaden om hur lättkränkta alla de här lättkränkthetsproffsen-by-proxy är. Men när jag lugnt och sansat påtalade att han skrev ordagrann putinpropaganda då var han precis lika lättkränkt som ett äkta lättkränkthetsproffs.
Inte så farligt kränkt, men lite trött över att kallas troll så fort man inte stämde upp i hyllningskören för Ukraina.😀

• Två keramikfigurer i form av glada troll i färgglada kläder, sittande och handhållande, på en beige bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
En idag ganska bortglömd konstnär som förtjänar att lyftas fram, Lennart Segerstråle. Här ett av hans träsnitt i en kärv och saklig stil. Annars idag mest känd för sina fresker och glasmålningar i kyrkor, bland annat i Esse kyrka i Österbotten.

• Träsnitt av Lennart Segerstråle, visar två arbetare med jordbruksredskap, utfört i en kärv och saklig stil.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1967 kunde skolbarnen slå in sina böcker i omslag med dåtidens mest kända grupper, omslagen såldes i paket med alla den tidens stora band och med tillhörande etiketter.

• Färgglatt bokomslag från 1960-talet med bilder och text om Rolling Stones, inklusive bandmedlemmarnas porträtt och grafiska element i lila och orange.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gamla världen och Nya världen
Karta från en kartbok från 1926 som visar "Gamla världen" och "Nya världen" med fokus på befolkningstäthet och geografiska skillnader.
Skapa konto

Även Europa såg lite annorlunda ut

Gammal karta från 1926 som visar delar av Europa, inklusive Tyskland, Frankrike och Nordsjön, i en kartbok.
Skapa konto

Röjde lite och hittade en kartbok från 1926.

Titelsida från "Nordisk Världsatlas" från 1926 med båtillustration.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Bläddrade i sambons bok sju sorters kakor. Där hittar man recept på negerbullar

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stora Kokboken tjugotredje upplagan 1958.

• Recept på "Negerkkyssar" ur Stora Kokboken, tjugotredje upplagan 1958, med ingredienser och steg-för-steg-anvisningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Solhemsgatan och 1 till
  • Laddar…
Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Bläddrade i sambons bok sju sorters kakor. Där hittar man recept på negerbullar
Du menar Negerboll (som det hette när jag var ung)?

Neger/Negro/Negru betyder helt enkelt svart, det finns ingen negativ kognition i ordet självt, det har vi i väst hittat på helt själva.

Min fru som är svart östafrikan tycker hela debatten är löjlig, afrikaner ser inte ordet neger som ett problem alls.

Svarta Afrikaner kallar oss vita för "mzungo" som betyder "främlingar som vandrar runt planlöst" a.ka. vita män som inte kan hålla sig stilla, vi måste hela tiden undersöka och kolla saker.

Ska jag bli upprörd över det?🤔😆

• Gilla
  • Haha
heimlaga och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du menar Negerboll (som det hette när jag var ung)?

Neger/Negro/Negru betyder helt enkelt svart, det finns ingen negativ kognition i ordet självt, det har vi i väst hittat på helt själva.

Min fru som är svart östafrikan tycker hela debatten är löjlig, afrikaner ser inte ordet neger som ett problem alls.

Svarta Afrikaner kallar oss vita för "mzungo" som betyder "främlingar som vandrar runt planlöst" a.ka. vita män som inte kan hålla sig stilla, vi måste hela tiden undersöka och kolla saker.

Ska jag bli upprörd över det?🤔😆
Felet i hela debatten är att andra bestämmer vem och vilka som ska känna sig kränkta.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker ärligt talat att debatten är rätt tröttsam från flera håll, såväl från de proxykränkta som från nyorientalisterna som vill låtsas att det är relevant med stereotyper som en kines med spetsig hatt, svarta med stora läppar eller herr Omar iförd fez sittandes på en flygande matta.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Felet i hela debatten är att andra bestämmer vem och vilka som ska känna sig kränkta.
Offended by proxy (kränkt via ombud) är en sjukdom som härjar bland ofta välmenande men förvirrade människor som saknar direkt kontakt med den verklighet kränktheten avser men dom tar på sig offerkoftan utan att ha en aning om sakfrågan * på riktigt*.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.