1 651 840 läst ·
14 798 svar
1652k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Och Margareta Kjellberg sjöng Hottentottvisan. Lina Sandells sång om Svarta Sara, ett fattigt negerbarn så glatt får vi nog inte heller höra mera. Uttrycket inte alla indianer i kanoten är väl inte att tänka på idag.
Nog är det ju märkligt....... nu skriver Bitterhetsakaden om hur lättkränkta alla de här lättkränkthetsproffsen-by-proxy är. Men när jag lugnt och sansat påtalade att han skrev ordagrann putinpropaganda då var han precis lika lättkränkt som ett äkta lättkränkthetsproffs.
Inte så farligt kränkt, men lite trött över att kallas troll så fort man inte stämde upp i hyllningskören för Ukraina.😀H heimlaga skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 761 inlägg
"If the shoe fits..."
En idag ganska bortglömd konstnär som förtjänar att lyftas fram, Lennart Segerstråle. Här ett av hans träsnitt i en kärv och saklig stil. Annars idag mest känd för sina fresker och glasmålningar i kyrkor, bland annat i Esse kyrka i Österbotten.
Gamla världen och Nya världen
Även Europa såg lite annorlunda ut
Röjde lite och hittade en kartbok från 1926.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även Europa såg lite annorlunda ut
Logga in
Skapa konto
Röjde lite och hittade en kartbok från 1926.
Logga in
Skapa konto
Bläddrade i sambons bok sju sorters kakor. Där hittar man recept på negerbullar
Du menar Negerboll (som det hette när jag var ung)?Solhemsgatan skrev:
Neger/Negro/Negru betyder helt enkelt svart, det finns ingen negativ kognition i ordet självt, det har vi i väst hittat på helt själva.
Min fru som är svart östafrikan tycker hela debatten är löjlig, afrikaner ser inte ordet neger som ett problem alls.
Svarta Afrikaner kallar oss vita för "mzungo" som betyder "främlingar som vandrar runt planlöst" a.ka. vita män som inte kan hålla sig stilla, vi måste hela tiden undersöka och kolla saker.
Ska jag bli upprörd över det?🤔😆
Felet i hela debatten är att andra bestämmer vem och vilka som ska känna sig kränkta.D Dilato skrev:Du menar Negerboll (som det hette när jag var ung)?
Neger/Negro/Negru betyder helt enkelt svart, det finns ingen negativ kognition i ordet självt, det har vi i väst hittat på helt själva.
Min fru som är svart östafrikan tycker hela debatten är löjlig, afrikaner ser inte ordet neger som ett problem alls.
Svarta Afrikaner kallar oss vita för "mzungo" som betyder "främlingar som vandrar runt planlöst" a.ka. vita män som inte kan hålla sig stilla, vi måste hela tiden undersöka och kolla saker.
Ska jag bli upprörd över det?🤔😆
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Jag tycker ärligt talat att debatten är rätt tröttsam från flera håll, såväl från de proxykränkta som från nyorientalisterna som vill låtsas att det är relevant med stereotyper som en kines med spetsig hatt, svarta med stora läppar eller herr Omar iförd fez sittandes på en flygande matta.
Offended by proxy (kränkt via ombud) är en sjukdom som härjar bland ofta välmenande men förvirrade människor som saknar direkt kontakt med den verklighet kränktheten avser men dom tar på sig offerkoftan utan att ha en aning om sakfrågan * på riktigt*.Solhemsgatan skrev: