1 749 994 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Språkskärvor från olika källor.
Det ät förvånade hur många ord man har uppfattat under åren från olika språk och som sitter kvar. Jag stod nyligen framför mjölkdisken och kom ihåg finska ordet för grädde. Varför? Jag kommer ihåg säkert 100 ord finska bara från mina resor ditt. 20 ord ryska från nyhetsbevakning. Vem vet inte mir, drushba, pivo, voda, mm från en bättre tid?
Arabiska djebel (kulle) karaba (elström) dar (hamn) salam ( fred) och många fler utan att ha varit i arabiska länder många gånger.
Otroligt hur hjärnan kan memorera gamla språkminnen. Möjligen et tecken på demens där gamla språk träder fram? I så fall kommer jag att tappa svenska först. God natt!
Det ät förvånade hur många ord man har uppfattat under åren från olika språk och som sitter kvar. Jag stod nyligen framför mjölkdisken och kom ihåg finska ordet för grädde. Varför? Jag kommer ihåg säkert 100 ord finska bara från mina resor ditt. 20 ord ryska från nyhetsbevakning. Vem vet inte mir, drushba, pivo, voda, mm från en bättre tid?
Arabiska djebel (kulle) karaba (elström) dar (hamn) salam ( fred) och många fler utan att ha varit i arabiska länder många gånger.
Otroligt hur hjärnan kan memorera gamla språkminnen. Möjligen et tecken på demens där gamla språk träder fram? I så fall kommer jag att tappa svenska först. God natt!
Så här såg de ut en gång i tiden, stiften matades fram genom att skruva pennans topp. Reservstiften låg i små glasrör med kork.HasseTeknik skrev:
Köpte för många år sedan på loppis en kartong med diverse bestick och den tidigare ägaren verkar ha varit långfingrad på flyg och hotell över världen.Keiller skrev:
Kommer inte ihåg när, vilket gör inlägget OnT. Annars en kommentar om tillgrepp av kontorsmaterial.
En konstnär kom över ett restlager av enkla plaststolar. Brännstämplade dem med typ Tensta Konsthall och ställde ut utanför. Varefter de försvann ställdes nya ut. Kanske det fortfarande finns en och annan som sig själv ovetande deltog i verkets fullbordan genom att dekorera sin balkong med stulen konst.
Mvh Findus
En konstnär kom över ett restlager av enkla plaststolar. Brännstämplade dem med typ Tensta Konsthall och ställde ut utanför. Varefter de försvann ställdes nya ut. Kanske det fortfarande finns en och annan som sig själv ovetande deltog i verkets fullbordan genom att dekorera sin balkong med stulen konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Det påminner om när Dan Wolgers bjöds in till Liljevalchs och skulle delta med ett konstverk/installation.findus42 skrev:
Kommer inte ihåg när, vilket gör inlägget OnT. Annars en kommentar om tillgrepp av kontorsmaterial.
[bild]
Mvh Findus
Hans "bidrag" var att han sålde två av museets bänkar på annons...
Jag minns inte när det var exakt, vilket gör det on topic... 😉
Han tjänade bra på det, ramade in stämningen och sålde den dyrt som konst. Den gick senare på Bukowskis där en samlare köpte den för 300000 plus provision.😆T Testarn skrev:
Man kan också göra som Jens Haaning som fick i uppdrag att rama in drygt 500000 danska kronor i ett konstverk och istället lämnade två tomma ramar med titeln "Take the money and run" Efter några turer i rätten köptes konstverket för stora pengar av en stiftelse och han fick behålla pengarna.🤡😆findus42 skrev:
[bild]
Mvh Findus
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 611 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 611 inlägg
Apropå Televerket, vem minns inte deras oranga duetterMikael_L skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På samma tema, flakmopedenMats-S skrev:
Logga in
Skapa konto
på 60-talet hade dom en depå i biskopsgården (där OKQ8 i dag har en mack i bilden nedan) och som dom småtjuvar vi var stal vi sadlarna (feta fjädrade bekväma) och satte på våra cyklar. 😮
Logga in
Skapa konto
Medan jag sökte hittade jag den här
Logga in
Skapa konto
Aa bilder stulna från *internet*😇
Har haft ett antal av den sorten, köpt billigt på överskottet och det var dom bästa att ha för transporter, synd att dom gick i graven, då dom hade B18 motorn med en bra utväxling i lådan. Motorn var som en Durcellgubbe, bara fungerade i alla väder och årstider. Några hade motorvärmare med som även värmede kupen.Mats-S skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Det var väl så att han fick ett förskott på arvode för att skapa ett konstverk och valde att leverera två tomma ramar och stoppa förskottet i fickan?B Bitterhetsakademin skrev: