C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här var hans bidrag till telefonkatalogerna när ett antal konstnärer fick formge omslagen till dessa ett år i slutet av 1900-talet
Värd ett par tusenlappar idag. Det skulle man tänkt på då 🙂

Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och när vi pratar både Dan Wolgers och Televerket. Det här var hans bidrag till telefonkatalogerna när ett antal konstnärer fick formge omslagen till dessa ett år i slutet av 1900-talet:

[bild]
Så vitt jag kan minnas var 1992 i början av 90-talet, men jag kanske minns fel. 😉

T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Så vitt jag kan minnas var 1992 i början av 90-talet, men jag kanske minns fel. 😉
Och 1992 var i slutet av 1900-talet....
Vad är din poäng? 🤔

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå pennor, hur många har glömt bort komma ihåg att ni nån gång varit i besittning av stöldgods, i formen av t.ex pennor eller andra begärliga föremål?

[bild]
Jag har en exakt sådan, ärvd av farfar, men med blyertsstift 0.7 eller 0.9 som man vrider fram genom att rotera nedre delen av pennan. Ganska ovanlig enligt Ballograf 😎😎😎

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ja, mellan Leisure och Modern Life is Rubbish. Något av ett mellanår.

Jonas Persson
T Testarn skrev:
Och 1992 var i slutet av 1900-talet....
Vad är din poäng? 🤔
Att jag behöver putsa linserna, läste 1990-talet. 🫩

• Haha
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Man gör ju gärna det.

J jonko skrev:
Det var väl så att han fick ett förskott på arvode för att skapa ett konstverk och valde att leverera två tomma ramar och stoppa förskottet i fickan?
Om jag minns rätt så var arvodet på 40000 kr och resten behöll han själv.

Och sedan fanns ju postnummerkatalogen i två band.

• Framsidan av postnummerkatalogen A-M med en bild av en hand som håller i en penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Snart är det dags att skriva julkort, ännu inte helt bortglömt men minskat med två tredjedelar sedan nittiotalet.
Här två mycket små finländska julkort tryckta under krigsåren på hårt och grovt kristidspapper.

• Två små finländska julkort från krigsåren. Vänster: vinterlandskap med kyrka. Höger: Jesu födelse med Maria och barnet under en stjärnhimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Varje år frågar vi oss om vi verkligen ska skicka julkort. Bara de viktigaste kommer vi fram till. Vilket blir rätt många.

• Älska
Maria T
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Varje år frågar vi oss om vi verkligen ska skicka julkort. Bara de viktigaste kommer vi fram till. Vilket blir rätt många.
De närmaste 700-800 vännerna?

Vi brukar skicka julkort.
Men nuförtiden är frimärkena den dyraste posten i skickandet, att få egna julkort utskrivna kostar tillsammans med kuvertet mindre än frimärket 😢

• Älska
Maria T
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi brukar skicka julkort.
Men nuförtiden är frimärkena den dyraste posten i skickandet, att få egna julkort utskrivna kostar tillsammans med kuvertet mindre än frimärket 😢
Och vid årsskiftet höjs väl portot i vanlig ordning, ju högre porto desto färre brev och så vidare. Ett knep är att få tag i rabattfrimärken som gäller för 100 grams brev inom Norden med obegränsad giltighet.
Köpte själv 240 sådana från en dansk firma för 750 kronor häromåret så det blir en bra besparing. Sänder brev till Finland för tre kronor medan ordinarie porto är 44:-.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte alls bekant för de flesta. Men jag kommer ihåg. Jag har återskapat originaloggan som vektorgrafik från en lågupplöst bild jag hittade på nätet. Ja man har konstiga hobbies.

Retro glasslogotyp "Sun Ice" med sol och glassikon, text på svenska och finska, med lokalisering Pietarsaari - Jakobstad.

Blev uppköpta på 90 talet av nåt större bolag, sen blev väl det bolaget uppköpt och skulle inte förvåna mig om även det blev uppköpt i sin tur....

e: Gud vad jag vill ha en kinuskipuck nu.

Redigerat:
  • Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.