Keiller Keiller skrev:
Apropå pennor, hur många har glömt bort komma ihåg att ni nån gång varit i besittning av stöldgods, i formen av t.ex pennor eller andra begärliga föremål?

[bild]
Har ingen penna, men däremot två saxar.. 😄
Två metallsaxar ligger på ett skrivbord, en med gula handtag och den andra i metallfärg, ovanpå ett tangentbord och musmatta.
Närbild på handtaget av en rostig sax med texten "TILLHÖR STATEN" ingraverad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Jag har skrivit en lista på vart jag har lånat alla pennor, saxar, tejprullar, skrivarpapper, kartnålar och häftapparater så de kan lämnas tillbaks efter min död.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
ansgar46 och 13 till
  • Laddar…
Det är inte som förr då Aina samlade ihop Tage Erlanders pennor med texten tillhör statsverket för att återlämna dem efter hans bortgång.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå pennor, hur många har glömt bort komma ihåg att ni nån gång varit i besittning av stöldgods, i formen av t.ex pennor eller andra begärliga föremål?

[bild]
Jag fastnade i en hemgångskontroll/utpasseringskontroll en gång för länge sedan. Jag erkände på stört, kontrollantens leende försvann kvickt när han insåg att det handlade om en penna

• Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
C
Ja, det där med arbetsplatskleptomani är ett intressant kapitel. I synnerhet bland statsanställda verkar det varit "vedertaget" att kunna förse sig privat i kontorsmaterialförråden. Idag har man förstått att det är fruktkorgarna på kontoren som är villebrådet, och då tydligen i synnerhet bananerna. 😳

• Haha
polaris78
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det där med arbetsplatskleptomani är ett intressant kapitel. I synnerhet bland statsanställda verkar det varit "vedertaget" att kunna förse sig privat i kontorsmaterialförråden. Idag har man förstått att det är fruktkorgarna på kontoren som är villebrådet, och då tydligen i synnerhet bananerna. 😳
Vi har ju fallet med den välavlönade nämndemannen i tingsrätten som blev tagen på bar gärning då han snattade toapapper från jobbet,😆 Bananerna är bortstädade från Regeringskansliet för att inte utlösa akut bananfobi.

• Haha
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:

[bild]
Finns sådana här hemma. Äkta Göteborgspenna tidigare tillhörande Skatteverket. 😎

Tillverkas fortfarande i sin helhet Sverige, men numera i Filipstad. Världens bästa kulpenna!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Världens bästa kulpenna!
För att den är gratis eller genuint bra? 🫣

Avlägsna släktingar som kusiner sysslingar etc brukar jag glömma bort att de finns.

Blir ofta påmind runt Jul när det dimper ner ett Julkort från faster Signe eller nått....

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Ballografpennan är klassisk och har hängt med i 65 år sen den designades av Wolfgang Schweizer. Har även införlivats i MOMA:s samlingar. Föredrar den framför min tjugo gånger dyrare Mont Blanc, de är slitstarka och patronerna räcker en evighet.

• Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ballografpennan är klassisk och har hängt med i 65 år sen den designades av Wolfgang Schweizer. Har även införlivats i MOMA:s samlingar. Föredrar den framför min tjugo gånger dyrare Mont Blanc, de är slitstarka och patronerna räcker en evighet.
Bild tack!

T Thomas_Blekinge skrev:
Bild tack!
Den bättre i mitten men de andra går också an, bläckpennan är rätt skön att skriva med men inte så praktisk.

• Tre pennor ligger bredvid varandra; en bläckpenna är i mitten, inlägget nämner den som den bättre men mindre praktiska för att skriva.
Och generationer minns den i ställ fastsatt med kedja på alla bank och postkontor i landet. Även bank och postkontor passar i tråden för de finns ju inte mer😟.

• Svart penna i hållare med kedja, traditionellt använd på banker och postkontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mats-S och 12 till
  • Laddar…
De som köpts av myndigheter är dessutom mäkta på patronen att de är arkivsäkra.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.