1 647 619 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Alexanderssons alternator är ett stycke teknikhistoria, finns väl bara några enstaka som kan sköta den enda bevarade vid Grimeton. Roligt att Sverige har bevarat den och hoppas den vårdas ömt för framtidenJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
När vi var där på Alexanderdagen 2018 (för att pricka in resterande svenska världsarv) var det förvånansvärt många yngre (30-40 år) bland personalen. Lars som syns i bild var med och sände under andra världskriget.B Bitterhetsakademin skrev:
Notera att mottagarstationen är inne i Kungsbacka och går sedan via ”egen sladd” till Grimeton.
VCR-kassetten från Philips kom 1972 och var ett av de första formaten som såldes som en konsumentprodukt men blev ingen framgång genom kort speltid och högt pris på spelarna. N 1500 modellen kostade 600 pund att jämföra med en Morris Mini för ca 650. Omräknat i dagens penningvärde är det omkring 130000 så det var få förunnat att köpa video vid den tiden.
Byggde min första dator med hjälp av virning samt dåtidens kraftpaket till µProcessor (Zilog Z80) samt en massa minneskretsar (4116) la dessa just "piggyback" lyfte RAS och CAS för att kunna mappa flera minnesytor. 16bitar gav ju bara 65536 bytes men då man mappade minnen kunde man "Poka" 32768 i omgångar för att få ofantlig datakraft. För CPU behövde ju en PIO och en ALU som hjälpredaA AndersS skrev:När mönsterkort tillverkats kunde det upptäckas konstruktionsfel av elektroniken, då kunde det borras och dras trådar som lösning på kretskorten innan man gjort ändringen på mönsterkortet.
Fanns "död hund" då extra krets placerades ovanpå krets och benen bockades ned, dvs den limmades med benen uppåt mot krets under.
MeAlfredo skrev:
Är det så bra egentligen? Någon ska väl konstruera framtidens hallonpajer. Eller fixar AI d
Mycket ironi från mig! Tokigt är det givetvis, då behövde man hushålla med all kodning, utesluta "then goto" till bara ex raden man ville till. Sedan att kunna skriva direkt till vissa minnen PekaPoka lägga ut klockan där eg inte det gick! =(utanför skrivbart minnesfält). Sedan kom EasternEgg och man la in bilbanespel och gruppfoton där då en annan "snyft" sparat på varje byte. Men skämt å sido, jag sparade mina gamla saker länge men gick en "bit" för att göra ett "byte" lyckades och fick en "MegaRAM"Alfredo skrev:
M _Magnus L skrev:Glad Magnus här! Skänkte mina gamla saker till museum i Ängelholm "Philip Månssons" Radio telefonmuseum. Hade en fungerande PETkomodore samt en massa annat jag lagat och inte bara kunde kasta bort. Vet inte om de har sakerna kvar? Sebastian sonen till Bert var med och hämtade de gamla relikerna. Skänkte även saker till Motala Radiomuseum samt till Grimeton utanför Varberg.
Karbovanets, Ukrainas valuta efter självständigheten. De trycktes upp i all hast därav den något primitiva designen. På grund av hyperinflationen steg valörerna snabbt och efter några år gavs sedlar på en miljon karbovantsiv som valutan hette i plural ut.
Den övergavs slutligen i september 1996.
Den övergavs slutligen i september 1996.