1 646 596 läst ·
14 726 svar
1647k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Bäst går det om man säger snabel-AHöghus skrev:
När @ benämndes "kanelbulle".
Jag behövde lämna min e-postadress häromdagen i telefon till en yngre människa. Jag sade "förnamn punkt efternamn kanelbulle företag punkt se".
Jag kunde höra hur konstigt det lät för honom när han repeterade...
Så jag tog det igen med "at" i stället för "kanelbulle". Då gick det bättre.
/Höghus
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
"Data vill vi inte ha, finns kartotek och bra studiecirklar där du kan lära dig vad det är utan att praktiskt behöva använda en. Det behövs för att du ska kunna vara aktiv i samhällsdebatten om data."
1983, som tur var lyssnade inte mina föräldrar, utan jag fick en VIC64🙂
1983, som tur var lyssnade inte mina föräldrar, utan jag fick en VIC64🙂
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
"at" var många år sedan jag hörde sist. Snabel-A är det vanliga.Höghus skrev:
När @ benämndes "kanelbulle".
Jag behövde lämna min e-postadress häromdagen i telefon till en yngre människa. Jag sade "förnamn punkt efternamn kanelbulle företag punkt se".
Jag kunde höra hur konstigt det lät för honom när han repeterade...
Så jag tog det igen med "at" i stället för "kanelbulle". Då gick det bättre.
/Höghus
Det heter "at" eftersom det kommer från engelskan och är ursprungligen beskrivande av en mängds enhet, typ 10 plankor @ 10 kronor, summa 100 kr, samma som á-pris.
Det är också använt som en adress, you are @ (at) that location.
Det är också använt som en adress, you are @ (at) that location.
Rött skaft är något som dök upp efter ett tagK Kakelugnen566 skrev:
och innan var de vad jag vet träfärgade eller bruna. De tillverkades också parallellt men har inte koll på årtalen.
Jag har t ex en med masurskaft.
Företagen gjorde också andra knivar inklusive sk paraddolkar som var poppis inom försvaret.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Används årligen på Alexanderssondagen vid Grimeton, då man kommunicerar med omvärlden på 17,2 kHz VLF och 200kW sändarstyrka.B Bitterhetsakademin skrev:
Film från 1 juli 2018.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 729 inlägg
Ja, det är coolt. Notera 17,2 kHz, dvs i det hörbara området (för de som är yngre). Jag har kompisar som tagit emot signalen (för många år sedan) med en sladdstump rätt in i ljudkortet i datorn och sedan filtrerat osv. digitalt. Detta långt innan datorer i gemen var snabba nog att göra digital signalbehandling i RF-området.Johan Gunverth skrev:
Man genererar dessutom signalen rent mekaniskt, inget självsvängande elektroniskt tjafs här inte.