Höghus Höghus skrev:
När @ benämndes "kanelbulle".
Jag behövde lämna min e-postadress häromdagen i telefon till en yngre människa. Jag sade "förnamn punkt efternamn kanelbulle företag punkt se".
Jag kunde höra hur konstigt det lät för honom när han repeterade...
Så jag tog det igen med "at" i stället för "kanelbulle". Då gick det bättre.

/Höghus
Bäst går det om man säger snabel-A

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
De omsorg om detaljer som ägnades åt vanliga vardagsföremål. Här en bok av Henry Morton Stanley från 1878 (han som fann dr Livingstone).
Jag var där typ 2 månader sedan (Nilens Källa)
Person i flytväst vid skylten 'The Source of R. Nile, Jinja, World's Longest River' med vatten och båt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
"Data vill vi inte ha, finns kartotek och bra studiecirklar där du kan lära dig vad det är utan att praktiskt behöva använda en. Det behövs för att du ska kunna vara aktiv i samhällsdebatten om data."

1983, som tur var lyssnade inte mina föräldrar, utan jag fick en VIC64🙂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tiden då en dansk krona kostade åttio öre och man kunde känna sig rik på andra sidan sundet. Handlade nyligen en del varor från Danmark och idag känner man sig som den fattige kusinen från landet.

• Dansk 20-kronorssedel med porträtt av kvinna och dekorativa mönster, texten "Danmarks Nationalbank" och serienummer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
…och idag känner man sig som den fattige kusinen från landet
I Skagen brukar man som svensk få ”broderskapsrabatt” i butikerna. De saknar oss.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
När @ benämndes "kanelbulle".
Jag behövde lämna min e-postadress häromdagen i telefon till en yngre människa. Jag sade "förnamn punkt efternamn kanelbulle företag punkt se".
Jag kunde höra hur konstigt det lät för honom när han repeterade...
Så jag tog det igen med "at" i stället för "kanelbulle". Då gick det bättre.

/Höghus
"at" var många år sedan jag hörde sist. Snabel-A är det vanliga.

"at" är det som används idag tycker jag, snabel-a tycker jag är mera gammalmodigt

DennisCA DennisCA skrev:
"at" är det som används idag tycker jag, snabel-a tycker jag är mera gammalmodigt
Snabel-a var väl Svenska språknämndens (numera Språkrådets) förslag men det tog sig aldrig, "at" är det man oftast hör idag.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Snabel-a var väl Svenska språknämndens (numera Språkrådets) förslag men det tog sig aldrig, "at" är det man oftast hör idag.
"Vid", heter det ju!

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
D dibb skrev:
"at" var många år sedan jag hörde sist. Snabel-A är det vanliga.
Använder båda, oftast säger jag "at" förstår man inte då provar jag med snabel-a.

Det heter "at" eftersom det kommer från engelskan och är ursprungligen beskrivande av en mängds enhet, typ 10 plankor @ 10 kronor, summa 100 kr, samma som á-pris.
Det är också använt som en adress, you are @ (at) that location.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Jag köpte för många år sen under en tågresa utmed inlandsbanan en morakniv i läderslida som det stod Moranisse på. Men det var inget rött skaft på den.
Så det kanske inte räknas som den "äkta"? Turistgrej? Har den fortfarande kvar
Rött skaft är något som dök upp efter ett tag
och innan var de vad jag vet träfärgade eller bruna. De tillverkades också parallellt men har inte koll på årtalen.
Jag har t ex en med masurskaft.
Företagen gjorde också andra knivar inklusive sk paraddolkar som var poppis inom försvaret.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Morsenyckel för övning, signalen alstras på enklaste sätt med ett ställbart kontaktstift, en elektromagnet och en tunn plåttunga. ---...---

• Morsenyckel för övning med ställbart kontaktstift, elektromagnet, och plåttunga på en svart platta.
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Morsenyckel för övning, signalen alstras på enklaste sätt med ett ställbart kontaktstift, en elektromagnet och en tunn plåttunga. ---...---
Används årligen på Alexanderssondagen vid Grimeton, då man kommunicerar med omvärlden på 17,2 kHz VLF och 200kW sändarstyrka.
Film från 1 juli 2018.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Används årligen på Alexanderssondagen vid Grimeton, då man kommunicerar med omvärlden på 17,2 kHz VLF och 200kW sändarstyrka.
Ja, det är coolt. Notera 17,2 kHz, dvs i det hörbara området (för de som är yngre). Jag har kompisar som tagit emot signalen (för många år sedan) med en sladdstump rätt in i ljudkortet i datorn och sedan filtrerat osv. digitalt. Detta långt innan datorer i gemen var snabba nog att göra digital signalbehandling i RF-området.

Man genererar dessutom signalen rent mekaniskt, inget självsvängande elektroniskt tjafs här inte. ;)

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.