HasseTeknik HasseTeknik skrev:
IC-hållarna för virning är skrotade liksom virpistolen, men det är ju alltid bra att vara förberedd på någon liten lagning, så en del är ju sparat (= ej bortglömt)
[bild]
När mönsterkort tillverkats kunde det upptäckas konstruktionsfel av elektroniken, då kunde det borras och dras trådar som lösning på kretskorten innan man gjort ändringen på mönsterkortet.
Fanns "död hund" då extra krets placerades ovanpå krets och benen bockades ned, dvs den limmades med benen uppåt mot krets under.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Behovet är väl mindre nu men de är fortfarande praktiska när man programmerar de små rackarna och slipper löda av/på dem för att testa.
https://en.wikipedia.org/wiki/In-system_programming har funnits sedan tidigt 90-tal
EPROM i socklar trodde jag hade varit övergivet ungefär sedan då men det kanske finns något nostalgiskt undantag?

B Bitterhetsakademin skrev:
Under sjuttiotalet var det en utbredd hobby att brygga sitt eget vin och då gällde det att hålla koll på procenten. Alkoholmätare av olika konstruktioner med kapillärrör och av typen som mäter vätskans specifika vikt i en mätcylinder.
Icke bortglömt.. 😉

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Kockums emaljverk i Ronneby tillverkade hushållsgods och många andra artiklar i emalj fram till nedläggningen 1971, storhetstiden var på trettiotalet då de exporterade till en lång rad länder men sedan blev konkurrensen från varor i plast och rostfritt för stor. Den vara som levde kvar längst i sortimentet var deras emaljerade stekgryta som är en klassiker och fortfarande väl användbar.
Jag gjorde en utflykt i bushen på en av öarna i Hawaii för en massa år sedan, långt ut med hyrd Jeep.
Och vad tror nu jag får syn på halvt nere i backen, jo Kockums prylar i dåligt skick men ändå lite oväntat var det allt.
Annars så använder vi flertalet av deras produkter här hemma än idag.
Hålslaget och vattenskopan mest och vattenfaten i bastun förstås.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Instamatickameran som Kodak lanserade 1963 kom att bli inkörsporten för många fotointresserade då de var billiga och lätta att hantera, bara lägga i en kassett film titta och trycka av.
I början på sjuttiotalet kom varianten för 110-film men den begränsades av det lilla negativformatet. Fototidningar från tiden hade stora artiklar med rätt avancerade bilder tagna för att visa formatets potential, det ansågs fantastiskt att det gick att få såpass skarpa bilder med ett objektiv med linser av plast. Nu är de bara teknikhistoria då filmen slutade tillverkas 2007 då den sista fabriken, italienska Ferrania upphörde.
Pocket Instamatic 300:an hade jag altid hängandes i bältet när jag jobbade på Stena Germanica..

Det som var jobbigt var framkallningstiden och kostnaden därför. även om man skickade in till till Extrafilm i Tanumshede så sved det i den lilla plånboken 😮

Redigerat:
A AndersS skrev:
När mönsterkort tillverkats kunde det upptäckas konstruktionsfel av elektroniken, då kunde det borras och dras trådar som lösning på kretskorten innan man gjort ändringen på mönsterkortet.
Fanns "död hund" då extra krets placerades ovanpå krets och benen bockades ned, dvs den limmades med benen uppåt mot krets under.
Jag 4-dubblade minnet på min dator genom att löda fast RAM-kapslar i DIP-format direkt ovanpå varandra men vika ut CS (chipSelect)-pinnen och förbinda dessa med pålödd tråd till en adressavkodare (det blev typ Bank-Select) vilket körde under MP/M som flera oberoende sessioner.

På den tiden var det enkelt att ha koll på OS:et, det var så litet att man kunde diss-assemblera hela OS:et relativt enkelt (om man var en maskinkodnisse som jag).

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag 4-dubblade minnet på min dator genom att löda fast RAM-kapslar i DIP-format direkt ovanpå varandra men vika ut CS (chipSelect)-pinnen och förbinda dessa med pålödd tråd till en adressavkodare (det blev typ Bank-Select) vilket körde under MP/M som flera oberoende sessioner.

På den tiden var det enkelt att ha koll på OS:et, det var så litet att man kunde diss-assemblera hela OS:et relativt enkelt (om man var en maskinkodnisse som jag).
Fick tag i mönsterkort till ABC800 men fick göra eget OS i promar.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Hittade denna pryl bland mina "småvertyg". Länge sedan den användes senast.
[bild]
Undelättar betydligt när man ska ta bort IC-kretsar ( med ben ) ur sina hållare.
Funkade bra ned 2 pincetter om man saknade verktyget

• Gilla
videopac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fick tag i mönsterkort till ABC800 men fick göra eget OS i promar.
PROM:ar ? Det var nog bara starten, som låg där. Resten låg på 5 1/4 " - diskett ( om jag minns rätt ).
Ja då menar jag ju naturligtvis ett "Riktigt OS ;) , som Flex och OS9. Dessa kördes i den egenbyggda RTdatorn ( Radio & Television) . Se vidare https://sv.wikipedia.org/wiki/FLEX

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
C
Dessa kördes i den egenbyggda RTdatorn ( Radio & Television)
Fast knappast på ABC 800 (Z80) va?

PROM:ar ? Det var nog bara starten, som låg där. Resten låg på 5 1/4 " - diskett ( om jag minns rätt ).
Ja då menar jag ju naturligtvis ett "Riktigt OS ;) , som Flex och OS9. Dessa kördes i den egenbyggda RTdatorn ( Radio & Television) . Se vidare [länk]
Vi fick tag i mönsterkorten och byggde sedan en dator, men det blev ju ingen "ABC800" utan Luxor programvara.😉

De omsorg om detaljer som ägnades åt vanliga vardagsföremål. Här en bok av Henry Morton Stanley från 1878 (han som fann dr Livingstone).

• Röd bokomslag av "Genom de Svartes Verldsdel, Nilens Källor" av Henry M. Stanley, med karta över Afrika och illustration av roddbåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Relief av två personer på en bokrygg, av Henry Morton Stanleys verk från 1878.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Ännu ett exempel på omsorg om detaljer, ryskt lackarbete målat i tempera på papier mache. En gång i tiden en vanlig souvenir vid sidan av de traditionella ryska dockorna.
Denna målad av Stepanov och med titeln Tri Devitsi (tre jungfrur).

• Målning av ryskt lackarbete i tempera, visar tre kvinnor i traditionell klädsel i en stuga, målad av Stepanov, titeln "Tri Devitsi".
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nånting de flesta kanske glömt bort är toaletter med handtag ovanpå behållaren som man drog uppåt för att spola, på 80 talet verkade de vanliga men nu kan man inte man knappt googla fram en bild av hur de kunde ha sett ut. Från USA kan man hitta nåt liknande koncept, bild nedan.

Vad hände med dessa, gick de bara ut mode?

[bild]
Nåt liknande har vi i sommarstugan. Dessutom snålspolande (vi hade septitank).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
När @ benämndes "kanelbulle".
Jag behövde lämna min e-postadress häromdagen i telefon till en yngre människa. Jag sade "förnamn punkt efternamn kanelbulle företag punkt se".
Jag kunde höra hur konstigt det lät för honom när han repeterade...
Så jag tog det igen med "at" i stället för "kanelbulle". Då gick det bättre.

/Höghus

• Gilla
  • Haha
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.