1 646 883 läst ·
14 726 svar
1647k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
"Den 6 november vajar den blåvita flaggan över Finland i högtidlig hyllning till svenska dagen. För mig som svenskspråkig i Finland är det lite som julafton och födelsedag på samma gång, en dag som är tillägnad min identitet och mitt språk och en dag som jag gärna skyltar med."B Bitterhetsakademin skrev:
https://www.oph.fi/fi/blogi/svenska-dagen-en-hogtid-sprak-kultur-och-samhorighet
Kockums emaljverk i Ronneby tillverkade hushållsgods och många andra artiklar i emalj fram till nedläggningen 1971, storhetstiden var på trettiotalet då de exporterade till en lång rad länder men sedan blev konkurrensen från varor i plast och rostfritt för stor. Den vara som levde kvar längst i sortimentet var deras emaljerade stekgryta som är en klassiker och fortfarande väl användbar.
Hmmm, jag har ju en sådan någonstans, men det hade jag ju glömt förstås, helt i trådens anda.HasseTeknik skrev:
I så fall kan man PM'a mig, jag kan nog leta reda på några, till den som saknar.T TommyC skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Virtråd! Osäker på om jag faktiskt behövde använda det under utbildningen.
Retrospel som använde den gamla typen av disketter. Grafiken var allt annat än imponerande.
Vi hade både virade och direktförbindning i produktion.pacman42 skrev:
Och så en Motorola-dator med programvara och plugg till processorhållaren så vi kunde testköra kretskort utan processor och även ändra processorprogram i 6800 för att hitta fel. Vi använde även Z80 och 8080 processorer av de här första modellerna, samt 6803.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg