B Bitterhetsakademin skrev:
I vårt östra grannland blev dagen utsedd till Svenska dagen som firas bland den finlandssvenska befolkningen och kan ses som deras nationaldag.
"Den 6 november vajar den blåvita flaggan över Finland i högtidlig hyllning till svenska dagen. För mig som svenskspråkig i Finland är det lite som julafton och födelsedag på samma gång, en dag som är tillägnad min identitet och mitt språk och en dag som jag gärna skyltar med."
https://www.oph.fi/fi/blogi/svenska-dagen-en-hogtid-sprak-kultur-och-samhorighet

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Hittade denna pryl bland mina "småvertyg". Länge sedan den användes senast.
Verktyg för att ta bort IC-kretsar med ben ur hållare, med svart plast och metallarmar, ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undelättar betydligt när man ska ta bort IC-kretsar ( med ben ) ur sina hållare.

• Gilla
  • Älska
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Hållare för IC-kretsar har jag inte sett sedan 80-talet 😀 Finns det något behov av sådana idag?

Kockums emaljverk i Ronneby tillverkade hushållsgods och många andra artiklar i emalj fram till nedläggningen 1971, storhetstiden var på trettiotalet då de exporterade till en lång rad länder men sedan blev konkurrensen från varor i plast och rostfritt för stor. Den vara som levde kvar längst i sortimentet var deras emaljerade stekgryta som är en klassiker och fortfarande väl användbar.

• Gul emaljtallrik från Kockums med märkning i mitten, tillverkad i Ronneby före 1971.
    Skapa konto
  • Märke för Kockums emalj, med text "Äkta Kockum emalj världsmärket" och "Som garanterar absolut högsta kvalitet", inklusive en symbol med en flagga.
    Skapa konto
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Hållare för IC-kretsar har jag inte sett sedan 80-talet 😀 Finns det något behov av sådana idag?
Håller just nu på att installera IC-hållare på ett kretskort.
Kretskort med installerade IC-hållare och komponenter, inklusive gröna och bruna motstånd.
Skapa konto

Så det är inget jag har glömt bort.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hittade denna pryl bland mina "småvertyg". Länge sedan den användes senast.
[bild]
Undelättar betydligt när man ska ta bort IC-kretsar ( med ben ) ur sina hållare.
Hmmm, jag har ju en sådan någonstans, men det hade jag ju glömt förstås, helt i trådens anda.

T TommyC skrev:
I så fall kan man PM'a mig, jag kan nog leta reda på några, till den som saknar.

Jonas Persson
Än mer bortglömt?
Fyra svarta kontakter med långa metallpinnar placerade på en vit yta.
Skapa konto

• Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Virtråd! Osäker på om jag faktiskt behövde använda det under utbildningen.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
13th Marine 13th Marine skrev:
Virtråd! Osäker på om jag faktiskt behövde använda det under utbildningen.
Dåtidens svar på PCBway.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag virade en Motorola 68000 och programmerade den. Otroligt nog fungerade både virning och mjukvara...

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Retrospel som använde den gamla typen av disketter. Grafiken var allt annat än imponerande.

• 3,5-tums diskett från spelet Flight Simulator: ATP, Disk 1, etikett med IBM/Tandy-kompatibler och SubLOGIC.
    Skapa konto
  • Omslaget till spelet "The Universal Military Simulator" med historiska illustrationer och text, utvecklat av Rainbird.
    Skapa konto
  • Omslag till retrospel "Night Shift" med illustrationer av olika karaktärer och en blandning av färger, under texten "Industrial Might & Logic".
    Skapa konto
  • Obalans till datorspelet "Sentinel Worlds 1: Future Magic" från Electronic Arts. Retro sci-fi-artwork med rymdtema.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Behovet är väl mindre nu men de är fortfarande praktiska när man programmerar de små rackarna och slipper löda av/på dem för att testa.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag virade en Motorola 68000 och programmerade den. Otroligt nog fungerade både virning och mjukvara...
Vi hade både virade och direktförbindning i produktion.
Och så en Motorola-dator med programvara och plugg till processorhållaren så vi kunde testköra kretskort utan processor och även ändra processorprogram i 6800 för att hitta fel. Vi använde även Z80 och 8080 processorer av de här första modellerna, samt 6803.

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
B Bitterhetsakademin skrev:
Retrospel som använde den gamla typen av disketter. Grafiken var allt annat än imponerande.
Den tidens bilder på kartongen hade inte mycket gemensamt med spelet. Det var mer inspiration till din mentala inre bild av hur spelet såg ut.

IC-hållarna för virning är skrotade liksom virpistolen, men det är ju alltid bra att vara förberedd på någon liten lagning, så en del är ju sparat (= ej bortglömt)
Färgglada kablar och ett verktyg för elektronikarbeten ligger på ett brunt bord.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.