1 646 887 läst ·
14 726 svar
1647k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Mikael_L skrev:
En elektriker jag träffade och satt och samtalade med vid fikat berättade att när han var ganska ung och ny så frågade han en äldre kollega att få låna hans morakniv lite snabbt.
Det var ett litet mystiskt motstånd, han fattade faktiskt inte varför, men till sist kom kniven fram, en riktigt urgammal modell, likt de i bilderna ovan, och slipad så många gånger att bladet var mycket smalare.
Och han fick enorma förmaningar om att vara rädd om kniven och att den skulle återlämnas direkt, så snabbt som möjligt.
Ja, han hade haft samma kniv sedan första dagen som lärling, och var oerhört stolt över det.
Bästa kniven jag har!
Den längst till vänster, vad är det? En batong?B Bitterhetsakademin skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Oh, bajonett, då kom jag på att jag faktiskt har den här. Som, tvärtemot vad man skulle kunna tro, inte är en bajonett.Kapsyl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag har läst mig till så tillverkades dessa i stort antal i mellankrigstiden för att pryda uniformen hos de många olika frikårer i den tyska mellankrigstiden. Speciellt nazisterna var förtjusta i uniformer och vapen, så de många kniv och bajonett-tillverkarna i Solingen sålde gärna paradexempel till privatpersoner för (mycket) mer pengar än staten betalade.
Men, det är ju tyskland vi talar om, och dessa hade ju inte accepterats av den tyska armens inspektörer så man var rädd att någon beväring skulle försöka använda sin prydnadsbajonett på sin Mauser m/98. Detta går ju inte an! Någon ordning måste det vara! Så man tillverkade dem alltså, med vett och vilja, så att spåret för låsklacken är för litet. *) Det går mao inte att knö på den här "bajonetten" på ett gevär, ens med den bästa vilja i världen. (Istället så fylldes spåret med en röd tassel; den är dock sedan länge borta på mitt exemplar.)
Den är också komplett slö. Även för att vara en bajonett (som ju som bekant, iaf vid tiden, inte skulle vara skarpslipad.)
Det finns mao ganska många av de här, och mitt exemplar har som sagt sett bättre dagar, så de betingar inget direkt värde. Jag har dessutom bara proveniens till Karlskrona i början på 60-talet. Skulle naturligtvis varit intressant att få veta hur den hamnat där, men antagligen så är det ingen speciellt spännande historia. Vem vet.
Just nu ligger den bara i en låda, men brevöppnare är ju en kul idé. Tror inte att den har tillräckligt hög WAF för att få ligga framme på köksbordet dock.
*) Och då ligger det ju nära till hands att fuska med den fjäderbelastade spärren, som ändå kostar en del att borra/svarva/fräsa ut och montera. Men icke. Det här är tysk tillverkning, så den är korrekt inpassad och fullt fungerande. Till ingen som helst nytta...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Den sjätte november högtidlighåller vi Gustav den andre Adolfs död vid Lützen, kanske med en Gustav Adolfsbakelse. Han var själv glad i mat och blev med tiden tämligen fet som det skrevs i historieboken. I vårt östra grannland blev dagen utsedd till Svenska dagen som firas bland den finlandssvenska befolkningen och kan ses som deras nationaldag. På trettiotalet kunde det gå vilt till med slagsmål på gatorna mellan finskspråkiga och svenskspråkiga men i dag har firandet till stor del kommit av sig.