B Bitterhetsakademin skrev:
men den är svår att få tag i idag.
Sökte lite på olja för klockor och fick många träffar och lite olika förklaringar. Små förpackningar, men inte så väldigt dyra.

Det enda jag smörjer är lagerhålen med en minimal mängd syntetisk motorolja som fungerar bra på grova urverk som det här verket. Egentligen är speciell klockolja bättre men den är svår att få tag i idag. Nackdelen med motorolja är att den med tiden kryper ur lagren och serviceintervallet blir något kortare än med specialoljan. Kugghjul bör inte smörjas utan vara torra enligt den handbok jag går efter. Samma gäller väggur men där kan det vara bra med en liten droppe olja på gånghaken för jämnare gång och mindre slitage.
Till klockan kan du använda samma syre- och hartsfri olja som till musikinstrument. Jag brukar använda den till mekaniken på min saxofon. Går att beställa hos Thomas.se. Finns i olika viskositeter.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Något som varit bortglömt men de senaste åren kommit tillbaka och fått kultstatus bland hipsters: Kassettbandet, medioker ljudkvalitet och trassel men blev förvånad då jag såg att trettio år gamla band som var plastade bjöds ut för flera hundra kronor styck på nätet. För några år sedan såg man sådant i gratislådorna på loppis innan stängningsdags. Idag förekommer till och med nyutgivningar på detta en gång så hatade medium.
Sedan kom ju DCC-formatet och det blev ju tyvärr ingen riktig hit, kom väl lite för sent för att få fäste. Synd, mycket bra format.

J jonaserik skrev:
Sökte lite på olja för klockor och fick många träffar och lite olika förklaringar. Små förpackningar, men inte så väldigt dyra.
På den tiden då Clas Ohlson fortfarande sålde roliga saker och inte bara Kinagrejor och plast hade de schweiziska kvalitetsoljor av fabrikatet Moebius. Kraven blir större ju mindre verket är, till väggur och väckarklockor fungerar egentligen vilken olja som helst bara den inte är för tunn och är syrafri. Vad klockorna inte mår bra av är när de blir dränka i 5-56 eller liknande vilket man ofta ser på begagnade klockor. Det binder damm och får med tiden verket att kärva. Dessutom verkar dammet och oljan som slipmedel.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Sedan kom ju DCC-formatet och det blev ju tyvärr ingen riktig hit, kom väl lite för sent för att få fäste. Synd, mycket bra format.
Problemet för DCC stavas MiniDisc, snabbare sökning och lika bra ljudkvalitet. LP4 kanske inte lika bra men dög för normal lyssning.

V videopac skrev:
Det kom ungefär samtidigt som DAT, och var väl för dyrt. Vill minnas att jag har en påkostad reklambroschyr från Philips liggande någonstans. I samma veva kom väl också minidiscformatet så konkurrensen blev stenhård. Formatet lades ner efter bara några år och blev en rejäl förlust för Philips som satsat en hel del på utvecklingen.

Bortglömd och försummad väckarklocka från urfabriken i Rostov na Donu som ska få lite rengöring och smörjning så den håller tiden. Tickandet är rogivande och sövande på något vis.
En gång i tiden såldes den på det då nyöppnade varuhuset Domus för 12,50:-.
Oh, gamla ryska klockor skall man vara lite försiktig med. De kan innehålla rejält med radium på visarna. Så mycket att de är farliga än idag.

Nu är det främst maritima och militära klockor o dyl man är mest rädd för, men ändå.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Oh, gamla ryska klockor skall man vara lite försiktig med. De kan innehålla rejält med radium på visarna. Så mycket att de är farliga än idag.

Nu är det främst maritima och militära klockor o dyl man är mest rädd för, men ändå.
Den här är av enklare slag med visare som laddas av dagsljuset så ingen fara men tack för varningen. Även kompasser hade ofta lysande markeringar med radium. Har själv en sådan men lite modernare med tritium som tyvärr snart bleknat bort pga sin korta halveringstid.

hsd
På den tiden då Clas Ohlson fortfarande sålde roliga saker och inte bara Kinagrejor och plast hade de schweiziska kvalitetsoljor av fabrikatet Moebius. Kraven blir större ju mindre verket är, till väggur och väckarklockor fungerar egentligen vilken olja som helst bara den inte är för tunn och är syrafri. Vad klockorna inte mår bra av är när de blir dränka i 5-56 eller liknande vilket man ofta ser på begagnade klockor. Det binder damm och får med tiden verket att kärva. Dessutom verkar dammet och oljan som slipmedel.
Ja man saknar verkligen det gamla Clas Ohlson, enda problemet när man skulle ha något så hittade man så mycket mer än tilltänkt

• Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Jonas Persson
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skrev fel: jag menar Thomann.se. Ex:
J. Meinlschmidt JM Nr. 13.5 Bearing & Linkage
Beställt 🙂 tack för tipset.

Reading stone. En stor lens med en platt sida och en sida mest hemisferisk.
Stenformad förstoringslins på en sida av en öppen bok med tekniska scheman och uträkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En reading stone ligger på en uppslagen bok med teknisk text och diagram. Bredvid finns ett metallobjekt med text.
Skapa konto

Uppfanns i Europa på 1200-talet och blev överflödig när förstoringsglaset och glasögon uppfanns. Ingen aning hur gammal mitt exemplar är men roligt är det. Förstoringsfaktorn är störst vid randen och så kan man hitta bäst passande.

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och spelade in musik från radion.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Äldre rakblad, det lades ner en hel del omsorg på att göra omslagen vackra. Sultanbladet är tillverkat i Eskilstuna, troligen för export.

• Äldre rakbladsetiketter från märken som Gillette, Cyklon, Trylon, Cesar, Sultan, med retrostil och unik design från Eskilstuna, troligen för export.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte helt bortglömda men scannar man av 446 MHz-bandet i dag är det i stort sett tyst. Räckvidden var väl inte speciellt god, oftast överdrevs den kraftigt och gällde under optimala förhållanden.

• Två gråa walkie-talkies av märket Topcom TwinTalker 1300 i en laddningsstation på ett träbord.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.