Jag är inte så knusslig, kan dricka kaffe ur kopp, mugg, grogglas, plastkåsa, termoslock och de flesta andra håligheter med botten. Kan dricka kaffet direkt ur kannan om det behövs.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 9 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
På vilket sätt är det äckligt, av ren nyfikenhet? Då jag ofta gör mig en latte med dubbel espresso så ryms det inte i en kopp eller mugg. Dricker jag vanligt bryggkaffe så blir det ur mugg.
Kaffe hör inte hemma i glas. Du kan självklart dricka kaffe ur vad du vill, glas eller hink eller balja. Men för mig gammaldags så dricks kaffe ur kopp. Det är en stilfråga.
Varje dryck har sin kopp så att den passar bäst. Öl från ölglas, inte från vinglas som jag ofta upplevt. Vad gäller vinglas är jag inte dogmatisk. Jag dricker vin från saftglas som spanska bönder gör.

4774
T Thomas_Blekinge skrev:
Kaffe hör inte hemma i glas. Du kan självklart dricka kaffe ur vad du vill, glas eller hink eller balja. Men för mig gammaldags så dricks kaffe ur kopp. Det är en stilfråga.
Varje dryck har sin kopp så att den passar bäst. Öl från ölglas, inte från vinglas som jag ofta upplevt. Vad gäller vinglas är jag inte dogmatisk. Jag dricker vin från saftglas som spanska bönder gör.
Hahaha det gör jag med. Men jag kallar de inte för saftglas utan bara glas. Köpta i Frankrike och rymmer 1,5dl fyllt till kanten vilket blir 1dl dryck. Då jag dricker ca 4-5l vatten per dag så kräver det betydligt större glas om jag inte hela tiden vill fylla på. Tycker att vin blir bättre i dessa tjocka små glas, snarare än i smala höga glas .

Kanske ska skapa en tråd om dryckeskärl 😀.

Förlåt för ot.

T Thomas_Blekinge skrev:
Att dricka kaffe ur glas är äckligt för mig.
4774 4774 skrev:
På vilket sätt är det äckligt, av ren nyfikenhet?
Het dryck lämpar sig inte att dricka ur glas, det känns obehagligt. Har man mjölk i kaffet blir det svalare och ett mindre problem, men för oss som dricker svart kaffe är det kasst med glas jämfört med porslin.

Motsvarande goda skäl för varför man dricker olika drycker ur olika kärl finns för många saker. Allt från att man vill samla aromerna (bra vin- och ölglas) till att man inte vill göra det (snapsglas och spritglas från den amerikanska förbudstiden).

Dricker man vin ur glas för bordsvatten har man väl ett lantvin där fokuset på aromen är ringa.

Att dricka rätt sak ur rätt sorts glas är ofta mer än bara en innehållslös tradition, även om orsaken kanske är glömd för många.

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
4774
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Het dryck lämpar sig inte att dricka ur glas, det känns obehagligt. Har man mjölk i kaffet blir det svalare och ett mindre problem, men för oss som dricker svart kaffe är det kasst med glas jämfört med porslin.

Motsvarande goda skäl för varför man dricker olika drycker ur olika kärl finns för många saker. Allt från att man vill samla aromerna (bra vin- och ölglas) till att man inte vill göra det (snapsglas och spritglas från den amerikanska förbudstiden).

Dricker man vin ur glas för bordsvatten har man väl ett lantvin där fokuset på aromen är ringa.

Att dricka rätt sak ur rätt sorts glas är ofta mer än bara en innehållslös tradition, även om orsaken kanske är glömd för många.
Jag är ytterst väl bevandrad i glasets betydelse för drycken för bästa arom och smak enligt traditionen men jag håller nödvändigtvis inte med och då är jag ändå sommelier med supergom.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
För oss med mer alldaglig gom (eller kanske främst näsa) gör det kanske större nytta.

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För oss med mer alldaglig gom (eller kanske främst näsa) gör det kanske större nytta.
Svårt för mig att veta. Tycker att alla ska äta, dricka och leva så som det passar dem och samhället bäst . Framförallt vara lycklig över att vi, trots allt hemskt, bor i ett underbart land fyllt av ett underbart folk.

Sovjetunionen låg långt framme i utforskandet av rymden och deras framgångar slogs upp stort i propagandan medan de talrika misslyckandena talades det tyst om. Här några brev med rymdtema och en minnesmedalj som trots sin storlek är mycket lätt. Materialet är någon aluminiumlegering och togs tillvara från Vostok 1 så metallen har varit ute i rymden och snurrat. Kosmodromen i Baikonur präglade 160000 av dessa för att sälja som souvenirer för att få in lite extra pengar i samband med Sovjetunionens fall. Gagarin valdes som första kosmonaut dels genom sin erfarenhet som stridspilot men också på grund av att han var extremt kortväxt och därigenom fick plats i den trånga rymdkapseln. Det sägs att det gick ut order från partiet att han inte fick avbildas i helfigur då det inte ansågs passande i propagandan.
När han några år senare dog i en flygolycka fick han statsbegravning med gravsättning i Kremlmuren. Han hyllades också som nationens hjälte och dekorerades med de högsta utmärkelser.

• Sovjetiskt vykort med rymdtema från Salyut-5, med stämpel och frimärke från 1976.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovjetiskt kuvert med text och illustrationer som hyllar kvinnor, inklusive frimärke med kosmonaut.
    Skapa konto
  • Minnesmedalj med relief av en person i rymdhjälm och texten "GAGARIN", tillverkad av aluminiumlegering från Vostok 1.
    Skapa konto
  • Minnesmedalj med texten "First Man in Space", "Vostok", och bild av rymdfarkost, präglad för att hedra Vostok 1:s rymdresa 1961.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
C
Skön frilla 😂

En svartvit bild av en person med en karakteristisk frisyr, omgiven av ett rymdtema i bakgrunden.
Skapa konto

C cpalm skrev:
Skön frilla 😂

[bild]
Valentina Tereshkova var första kvinnan i rymden med Vostok 6 den 16/6-63. Hon är numera 88 år och har en lång tid bakom sig som dumaledamot för Putins parti Enade Ryssland.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gillar att de även präglade den på engelska - first man in space. En pik till amerikanerna möjligen?

M Myckling skrev:
Gillar att de även präglade den på engelska - first man in space. En pik till amerikanerna möjligen?
Förmodligen men också för att maximera försäljningen internationellt. För båda stormakterna var rymdforskningen prestigeprojekt som utnyttjades hårt i propagandan. USA:s Apolloprojekt och Sovjetunionens rymdstation MIR som sändes upp 1986. (MIR som förövrigt betyder Fred på ryska). Ett begrepp som verkar vara bortglömt av dagens ryska ledning.😥

Under sjuttiotalet var det en utbredd hobby att brygga sitt eget vin och då gällde det att hålla koll på procenten. Alkoholmätare av olika konstruktioner med kapillärrör och av typen som mäter vätskans specifika vikt i en mätcylinder.

• Alkoholmätare och mätcylinder för hembryggning av vin, inklusive mätinstrument med kapillärrör och olika viktmätare.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är en kopp eller mugg i glas rätt för det har vi, både med öra i glas eller metall?😎

B Bitterhetsakademin skrev:
MIR som förövrigt betyder Fred på ryska). Ett begrepp som verkar vara bortglömt av dagens ryska ledning.
Det är nog ingen skillnad på hur dagens ryska ledning och dåtidens sovjetiska ser/såg på fred. Fred blir det när motståndaren viker sig för deras överhöghet. Sovjet hade bara ett bättre pr-maskineri och fler medlöpare.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.