B Bitterhetsakademin skrev:
Under sjuttiotalet var det en utbredd hobby att brygga sitt eget vin och då gällde det att hålla koll på procenten. Alkoholmätare av olika konstruktioner med kapillärrör och av typen som mäter vätskans specifika vikt i en mätcylinder.
Har inte glömt öchslemetern, används vid ölbryggning även idag, har väl två tre stycken i brygglådan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var ju den då klassiska amerikanska polisficklampan. Som man använde med reverserat grepp och bakänden över vänster axel. Enligt uppgift av de som var med för att få upp lyset i samma höjd som ögonen så man kan se in/över/ner i t ex bilar, men också så att man var beredd att klappa till om det skulle behövas.

Sedan så kom mycket bättre, mindre ficklampor och som en amerikansk veteran sade till mig: "Det är lätt att känna igen en rookie på storleken på deras ficklampor. Ju längre man varit polis, desto mindre ficklampa." ;)

[bild]
Vi hade såna ficklampoer när jag var nån form av vakt/skyddstyrka på tidigt 90-tal. I den enheten var det flesta befäl löjitsar med måttlig ambition, typ 35-45år som troligen såg fram emot en tidig pension. Vi åkte runt och kontrollerade mob-förråd bl.a och att det faktiskt förelåg en risk var solklar, militärligan och diverse hade stulit en massa AK4 och KSP så risk för eldstrid var långt ifrån utesluten. De äldre löjtisarna gick enligt reglerna, vi var alltid minst 2, en går fram med ficklampan lysande mot objektet, beredd att ta upp vapnet hängande på framsidan av kroppen, den andra söker ett säkert läge i mörkret med god möjlighet att reagera.
Däremot ibland var det nån Rambofänrik som uppmuntrade till att tejpa fast ficklampan under vapnet så man kunde sikta i ljuset men det enda det gjorde var ju att göra ett tillräckligt tungt vapen ännu tyngre och framtungt så det knappt gicka att använda effektivt, samt när man lyser på personerna så måste man sikta rakt på dessa. På kanske 200 besök var det väl folk där 5 ggr varav några hade anledning att vara där, de övriga hade det nog också men då men mer typ herdestund

Ja, fast andra hade sett ljuset (obs ordvits! ;)) med lampa på vapnet långt tidigare. Såhär så k-pistarna som SAS hade vid stormningen av Iranska ambassaden:

K-pist med fastsatt ficklampa, troligen en Streamlight, på en vadderad yta. Användes av SAS vid Iranska ambassadens stormning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många tror att det var en Maglite, men det lär skall vara en Streamlight istället. Tanken var att man kunde avlossa snabba skott utan att använda siktet utan rikta med lampan. Detta var tom hemligstämplat i många år innan informationen läktes. (Men jag hittar ingen info om det).

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast andra hade sett ljuset (obs ordvits! ;)) med lampa på vapnet långt tidigare. Såhär så k-pistarna som SAS hade vid stormningen av Iranska ambassaden:

[bild]

Många tror att det var en Maglite, men det lär skall vara en Streamlight istället. Tanken var att man kunde avlossa snabba skott utan att använda siktet utan rikta med lampan. Detta var tom hemligstämplat i många år innan informationen läktes. (Men jag hittar ingen info om det).
MP5 utvecklas fortfarande smått imponerande då den är från 60-talet

Guldfärgad MP5 k-pist med sikte och tillbehör, visas i profil mot ljus bakgrund.
Skapa konto

Iof är inte AR15 mycket yngre

Har både MP5 och G3 (AK4) i vårt spel, och självklart kan man göra en HK slap på båda

https://www.imfdb.org/wiki/Virtual_Warfighter#Heckler_.26_Koch_MP5KA4

Jag gjorde lumpen under 70-talet och en helg hade det varit någon aktivitet där man fått provskjuta ett tiotal automatkarbiner. Så i efterföljande vecka fick vi som genomförde befälsutbildning provskjuta dem bl.a. olika M16, kalasjnikov, osv.
Själva hade vi en Ak4 och k-pist m45, beroende av aktivitet.

Hoppande bönor:

Jag tillverkade en del sådana på 70-talet och sålde på norrlandets marknaderna.De gick som smör. En medikamentkapsel med en stålkula inuti. Har ett hundratal kvar om någon är intresserad. .

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
VHS-snurrstället på BP-mackarna hade jag glömt bort, men fick en flashback idag av teckade filmer man kunde köpa som inte sändes på någon av de två statliga TV-kanalerna.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Något som varit bortglömt men de senaste åren kommit tillbaka och fått kultstatus bland hipsters: Kassettbandet, medioker ljudkvalitet och trassel men blev förvånad då jag såg att trettio år gamla band som var plastade bjöds ut för flera hundra kronor styck på nätet. För några år sedan såg man sådant i gratislådorna på loppis innan stängningsdags. Idag förekommer till och med nyutgivningar på detta en gång så hatade medium.

• Tre kassettband från SONY, BASF och TDK, med färgglada förpackningar och texter om typ och längd, fotograferade i en stapel.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Något som varit bortglömt men de senaste åren kommit tillbaka och fått kultstatus bland hipsters: Kassettbandet, medioker ljudkvalitet och trassel men blev förvånad då jag såg att trettio år gamla band som var plastade bjöds ut för flera hundra kronor styck på nätet. För några år sedan såg man sådant i gratislådorna på loppis innan stängningsdags. Idag förekommer till och med nyutgivningar på detta en gång så hatade medium.
Och för yngre läsare: Det var så vi kopierade dataspel en gång i tiden.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Och för yngre läsare: Det var så vi kopierade dataspel en gång i tiden.
Och spelade in musik från radion.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Och sedan den ännu mindre microkasetten som satt i dåtidens diktafoner och telefonsvarare. Med en bandhastighet på 2,4 cm/sekund blev ljudet knappast perfekt men ändå tillräckligt bra för ändamålet.

• Två microkassetter, en TDK MC-60 och en Olympus XB 60, används i gamla diktafoner och telefonsvarare.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Japp, tragiskt att detta kvalitetsledningen börjar bli svårt att få tag i. Även det ännu bättre MiniDisc nytillverkas väl knappast.

Bortglömd och försummad väckarklocka från urfabriken i Rostov na Donu som ska få lite rengöring och smörjning så den håller tiden. Tickandet är rogivande och sövande på något vis.
En gång i tiden såldes den på det då nyöppnade varuhuset Domus för 12,50:-.

• Väckarklocka från Rostov na Donu med guldram och arabisk nummerskala, som ska rengöras och smörjas. Visarna visar tiden 10:08.
    Skapa konto
  • Baksidan av en gammal väckarklocka med synliga kugghjul och mekanik från en urfabrik i Rostov na Donu, klar för rengöring och smörjning.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Bortglömd och försummad väckarklocka från urfabriken i Rostov na Donu som ska få lite rengöring och smörjning så den håller tiden. Tickandet är rogivande och sövande på något vis.
En gång i tiden såldes den på det då nyöppnade varuhuset Domus för 12,50:-.
Allt går att smörja, men inte oron.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt går att smörja, men inte oron.
Det enda jag smörjer är lagerhålen med en minimal mängd syntetisk motorolja som fungerar bra på grova urverk som det här verket. Egentligen är speciell klockolja bättre men den är svår att få tag i idag. Nackdelen med motorolja är att den med tiden kryper ur lagren och serviceintervallet blir något kortare än med specialoljan. Kugghjul bör inte smörjas utan vara torra enligt den handbok jag går efter. Samma gäller väggur men där kan det vara bra med en liten droppe olja på gånghaken för jämnare gång och mindre slitage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.